דיגיטל וטק

"גריינדר" ו"אוקיי קיופיד" שיתפו מידע אישי מדי עם מפרסמים

מוצא אתני, נטייה מינית ושימוש בסמים: מחקר נורבגי גילה שאלה הפרטים שאפליקציות דייטינג חשפו בפני גורמים שלישיים בעלי עניין

רועי בהריר-פרל | 
היכרויות אונליין (צילום pixabay)
מידע אישי ומקצועי אודות גולשים ברשת ובאפליקציות השונות משותף עם חברות אד-טק למיניהן כמעט באין מפריע. לרוב, גם כשאדם מודע לכך ובחר שלא לבטל את האפשרות למעקב בהגדרות הטלפון וקרא בעיון את תנאי הרישום לאתר, לשירות או לאפליקציה - הוא נוטה להשלים עם זה במחשבה ששום דבר רציני לא ייקרה אם חברות מסוימות יידעו מה כדאי לנסות למכור לו.
הבעיה מתחילה כשפרטים אישיים מגיעים ממקומות רגישים במיוחד, כמו למשל יישומים של היכרויות: מחקר מקיף שערכה המועצה הנורבגית לצרכנות - גוף במימון ממשלתי, ללא מטרות רווח - העלה כמה ממצאים מטרידים בכל הנוגע לשמירה על פרטיותם של משתמשים באפליקציות שונות במכשירי אנדרואיד, לרבות מנויי אפליקציות הדייטינג הפופולריות "גריינדר" (המזוהה בעיקר עם הקהילה הגאה) ו"אוקיי קיופיד".
במחקר הנורבגי התברר שלא מדובר רק בשיתוף פרטים אישיים בעלי עניין פרסומי ברור, כמו גיל, תחומי העניין והרגלי הצריכה באינטרנט. אלא נעשה שימוש בנתונים רגישים יותר כמו מוצא אתני, נטיות מיניות ותשובות לשאלות כמו "האם השתמשת אי פעם בסמים פסיכדליים?". ההשלכות של דליפת מידע שכזה במדינות מסוימות עשויות להיות הרות גורל.
בנוסף, המחקר גילה ש"גריינדר" שולחת את מיקומם הפיזי המדויק של המנויים לחברות שונות, שבתורן יכולות להפיץ את המידע בקרב מאות עסקים אחרים.  בדיקה אקראית של ה"ניו יורק טיימס" גילתה שפרטי המיקום המדויקים של משתמש באפליקציה שותפו עם חמש חברות אחרות.
עד כמה זה חוקי, אם בכלל? זו אחת הסוגיות שאותן מנסה לבחון הדו"ח המיוחד שהוגש בעקבות המחקר הנורבגי ששמו "מחוץ לשליטה: כיצד צרכנים מנוצלים בידי תעשיית הפרסום ברשת".
הדו"ח מוגש כשבועיים אחרי שחוק צרכני חדש נכנס לתוקף במדינת קליפורניה, לפיו, בין השאר, חברות שישתמשו בפרטים אישיים לצורכיהן, תהיינה מחויבות לאפשר לגולשים לבטל את האפשרות הזאת באופן פשוט ובולט לעין.
גם באיחוד האירופי, אגב, מכוונים לאחרונה להידוק הרגולציה על אותן חברות, בדגש על מניעת שיתוף של מידע אישי שנוגע לדת, למוצא האתני, לנטייה המינית ולחיי המין ללא הסכמה מפורשת של המשתמש.
כבר עכשיו דורשת קבוצת המחקר הנורבגית מהאיחוד לחקור את "גריינדר" לצד חמש חברות אד-טק ולבדוק האם פעולותיהן עוברות על התקנות האירופיות להגנה על מידע. בינתיים, נוכח התלונות הללו, נוקטת "אוקיי קיופיד" בקו של שקיפות, ומפרסמת באתר שלה את שמותיהן של יותר מ-300 חברות עמן היא משתפת מידע אישי של משתמשים. צעד קטן, אבל חשוב, בדרך לעולם חופשי מעט יותר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה