דיגיטל וטק

סייבר-קורונה: מהו מטבע ה"קורונהקוין" ואיך עוקפים צנזורה בסין

מתחת לרדאר הקורונה, המחתרת הדיגיטלית משתוללת. האקרים השתלטו על מפות התפוצה, אזרחים סינים מעבירים לעולם מסרים באימוג'יז כדי לעקוף את הצנזורה, וה"קורונהקוין" מדגים כלכלה מקאברית 
רועי בהריר-פרל | 
קורונה - אילוסטרציה (צילום CDC on Unsplash)
מגפת הקורונה העבירה את העולם למצב חירום, בו נאלצות המדינות, בלית ברירה, להקצות את רוב משאביהן ומאמציהן למלחמה בהתפשטות הנגיף. כתוצאה מכך נוצר חלון הזדמנויות עבור נוכלים למיניהם, לרבות האקרים, כמו למשל אלה שמפיצים בימים אלה נוזקה זדונית דרך מפות הקורונה - מה שגורם לכך שבנוסף לווירוס האכזר שמשתולל בעולם הפיזי, יש עכשיו גם וירוס דיגיטלי מסוכן שמעוניין להשתלט על העולם הווירטואלי. 
ברחבי העולם: מפות מזויפות לגניבת פרטי אשראי
בתחילת ינואר השנה, האקרים ניצלו את משבר הקורונה, שהיה אז בחיתוליו, כדי להפגיז את העולם במיילים "נגועים". כעת, הם עושים בערך אותו דבר באמצעות מפות שמתארות את התפשטות הווירוס על פני הגלובוס. המפות הללו משמשות בימים אלה אזרחים רבים המבקשים להתעדכן בקצב ההתפשטות, אבל מחקר שערך שי אלפסי, חוקר ישראלי במעבדות Reason בארצות הברית, גילה שחלק מהדשבורדים האלה הם למעשה העתקים מזויפים שנועדו לשם גניבת פרטים אישיים של גולשים, ביניהם סיסמאות לאתרי בנקים ומספרים של כרטיסי אשראי. ראו הוזהרתם. 
בסין: כתיב הפוך, אימוג'יז ושגיאות מכוונות 
תופעה "מחתרתית" נוספת בצל עידן הקורונה מתועדת לאחרונה בסין, שם משתמשים רבים ב-WeChat - אפליקציית העברת המסרים הפופולרית במדינה - עושים שימוש באימוג'יז כדי להעביר ביניהם, ולשאר העולם, מידע מצונזר על מצב הקורונה במדינה. פרט לכך, רבים מתכתבים ביניהם על קורונה בכתיב הפןך (מהסוף להתחלה), בשגיאות כתיב מכוונות ובשפות מומצאות למיניהן - הכול כדי לשטות בצנזורה הדיגיטלית שמופעלת באפליקציה. 
"עד לפני כמה חודשים, שימוש בשיטות האלה היה נפוץ רק בקרב סייבר-אקטיביסטים, אבל עכשיו, מאז שהתחיל משבר הקורונה, גם לא מעט משתמשים רגילים עושים את זה", הסבירה אתמול רנה צ'יה, מנהלת המרכז הסיני לשמירה על זכויות אדם, לבאזפיד. "בכלל, האמון  של הציבור הסיני בממשל התערער מאוד מאז ינואר, וזה בא לידי ביטוי גם בדרך הזאת". 
מטבע חדש נולד: קורונהקוין 
נכון להיום, הדרך הקריפית ביותר להתמודדות עם הלחץ שמייצר הווירוס נמצאת באגפים האפלוליים של הבלוקצ'יין, וליתר דיוק במטבע המורבידי "קורונהקוין", שערכו עולה בכל פעם שנוסף חולה או מת לרשימה הגלובלית של נפגעי הווירוס. בימים אלה המטבע משמש למשחק רשת, בו מטרתם של המשתתפים היא להמציא פתוגן שישתלט על כמה שיותר מדינות בעולם. מאחורי המשחק עומד רעיון חינוכי - לימוד על אופיים ופעילותם של נגיפים זיהומיים - אבל עדיין, להרוויח מחולי וממוות זה לא משהו, איך אומרים, מבחינה מוסרית וקארמתית. מצד שני, נו, משעמם בבית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה