דיגיטל וטק

ימי משבר: האם העומס על האינטרנט יוביל לקריסתו?

צריכת השיא נמדדת בין 20:00 ל-24:00 מדי יום, אבל במצב שבו אנו מתקרבים ל-100% מהקיבולת, עולה השאלה האם נקבל האטה במהירות הגלישה או שמא קריסה טוטאלית. וגם: במה צופים הישראלים בימים אלה? סקירה
מערכת אייס |  1
חנות אינטרנטית (צילום PIXABAY)
לפני שש שנים, כשיצא הסרט "התעלות" עם ג'וני דפ, חזינו בתוצאה של קריסה מוחלטת של עולם האינטרנט. זה קרה בדקה האחרונה של הסרט, באפילוג שלו אפילו, ודומה היה שהתוצאה המיידית היא מעין גלגול של מחוגי השעון 100 שנים לאחור, לעידן של שואבי מים ועגלוני סוסים. 
כל זה מתקשר איכשהו לימים האחרונים, בהם צריכת שיא של אינטרנט נרשמת אצל חלק מהספקיות בישראל: מדובר בצריכה של 90% ויותר מהקיבולת. בינתיים, נודע כי מרבית החברות בישראל כבר רכשו קיבולת נוספת מספקיות תשתית האינטרנט, אבל בהערכת מצב שהתקיימה אתמול (א') במשרד התקשורת, נקבע שגם במקרה של הגעה ל-100% מהקיבולת - התוצאה תהיה האטה במהירות הגלישה אך לא קריסה מוחלטת.
תשתית: קיבולת הכבל התת-ימי מסוגלת להכיל
בזק. חברת בזק דיווחה על שיא בצריכת האינטרנט בסופ"ש: 2,318 ג'יגה, שהם 50 ג'יגה יותר מהשיא שנקבע ביום חמישי. גורמים בענף התקשורת מבקשים להרגיע, ומדגישים כי נפח תעבורת הנתונים הכוללת לישראל - 5,000 גיגה, עדיין רחוק ממיצוי, ושהצריכה הנוכחית מהווה פחות מ-10 אחוזים מקיבולת הכבל התת-ימי. נתונים שמעבירות חברות האינטרנט מראים שצריכת השיא נמדדת בין 20:00 ל-24:00 מדי יום. בשאר שעות היממה נרשם גידול ממוצע של בין 20 ל-30 אחוזים בנייח ובנייד. 
נטפליקס. עד כה ממשיכה נטפליקס לספק את רוחב הפס המלא בישראל, אם כי במשרד התקשורת בוחנים אפשרות לפנות לחברת נטפליקס בדרישה להפחית את רוחב הפס של השידור ובכך לצמצם את תעבורת הנתונים. זאת, בעקבות בקשה דומה של האיחוד האירופי מנטפליקס, יוטיוב, אמזון פריים וידיאו, אפל TV פלוס ודיסני פלוס. החברות נענו בסוף השבוע לבקשה, ודיסני אפילו הסכימה לדחות את ההשקה בצרפת מ-24 במרץ ל-7 באפריל. במשרד התקשורת מעריכים כי הפחתת רוחב הפס של השידורים מצד נטפליקס בישראל תוביל לצמצום ניכר בתעבורת הנתונים ותקל על ביקושי השיא. 
HOT. בחברת הוט מדווחים על עלייה של יותר מ-15% בבקשות של חברות להגדיל את רוחב הפס שלהן. צריכת האינטרנט בסוף שבוע האחרון הגיעה לשיא של יותר מ-40% בהשוואה לחודש שעבר. בשבוע האחרון נרשם גידול של 27% בממוצע התעבורה היומי לעומת חודש קודם.
סלקום. בחברת סלקום מדווחים על גידול של כ-2,000% בדרישה להרחבת הפס במגזר העסקי, וכן הסבירו כי המעבר לעבודה מהבית מביא גופים מרכזיים כמו צה"ל, מד"א, בתי החולים שיבא ואיכילוב, וגם שופרסל, הבנק הבינלאומי, מקורות ועוד, להגדיל את צריכת האינטרנט שלהם, שכן הם נדרשים ליכולת עבודה מהבית בצורה מאובטחת ומוצפנת. לדוגמה, בביקוש לחדרי ועידה וירטואליים נרשם גידול של 800%, וכך גם בהרחבת אפיקי דיבור במרכזיות.
דיבור: שובן של שיחות הטלפון ה"רגילות"
בזק בינלאומי. בבזק מדווחים על גידול של עד 50% בתעבורה ברשת. בשבוע שעבר התריעה החברה כי ייתכנו קשיים בגלישה לנוכח העומסים על הרשת. לקוחות החברה דיווחו על איטיות בגלישה וניתוקים. מחברת בזק נמסר: "לאור הצריכה הגבוהה על רשת האינטרנט, החברה ביצעה וממשיכה לבצע בכל עת הרחבות נוספות של עשרות אחוזים לרוחב הפס, זאת על מנת לספק את הביקושים הגבוהים".
פלאפון. על פי נתוני חברת פלאפון, חלה בימים האחרונים ירידה של כ-60-70% בשימוש באפליקציית פנגו וירידה של 50-60 אחוזים בשימוש באפליקציית Waze, ולעומת זה עלייה משמעותית בשימוש בוואטסאפ של כמעט פי שלושה בשיא. חברת טכנולוגיית התקשורת סיסקו מדווחת על עלייה של עשרות אחוזים בשימוש במערכות הוועידה, כאשר מתחילת חודש מרץ בוצעו למעלה מ-8 מיליארד דקות שיחה על הפלטפורמה.
פרטנר. תופעה מובהקת נוספת היא גידול בביקוש לשיחות טלפון רגילות. פרטנר מדווחת על עלייה של 30% בזמן השיחה היומי עם יעדים בינלאומיים, ומציינת כי בימים אלו של בידוד וחששות ברחבי העולם, הישראלים מתקשרים יותר למשפחה ולחברים שנמצאים בחו"ל. בפרטנר מדווחים גם על גידול בביקושים להתחברות לתשתית הסיבים האופטיים של פרטנר, שמספר המנויים שלה נאמד ביותר מ-500 אלף משקי בית. על רקע הדיווחים על איטיות בגלישה בתשתיות בזק והוט - חלקם נובעים מעומס מנויים על קווי תקשורת בודדים - עלה העניין בחיבור סיב אופטי עד הבית, שמאפשר לגלוש במהירות של עד 1,000 מגה ללא השפעה של שכנים. בפרטנר אומרים כי החברה נערכה בימים האחרונים לעומס ומעבר לתשתית המתקדמת. 
HOT. בהוט מדווחים על גידול של 25% במספר השיחות שמתבצעות דרך הטלפון הקווי וגידול של 34% באורך השיחות.
תוכן: במה רוצים לצפות הישראלים?
HOT. בהוט מציינים שבשבוע שעבר נרשמה כמות ההזמנות הגבוהה ביותר עד כה בהוט vod, עם גידול של כ-55%, שנאמד במאות אלפי הזמנות. מתברר שהצופים חוזרים אל הסדרות הישראליות – "זגורי אימפריה", "עספור", "הבורר" ו"האלופה", שהגיעו למאות אלפי צפיות. בקרב הילדים, הסדרה המובילה היא הקומדיה החדשה "אבא מטפלת" של יובל סמו, שהגיעה לחצי מיליון צפיות בשבוע. עשרת התכנים הנצפים ביותר בקרב לקוחות הוט הם: "קיבוצניקים", "חברים", "האנטומיה של גריי", "גולסטאר", "הדבר הגדול המיוחד", "קופה ראשית", "החברה הגאונה", "האלופה", "עספור" ו"זגורי אימפריה".
פרטנר. בפרטנר tv מדווחים על עליה של יותר מ-50% בזמן הצפייה היומי בטלוויזיה, בהשוואה לחודש שעבר. מדובר בזמן הצפייה הכולל במסך הטלוויזיה ולא רק במדידת רייטינג בערוצים החיים. המערכת של פרטנר tv משקללת את זמן הצפייה הכולל בערוצים, ב-VOD, הקלטות, Catch up, אפליקציות סטרימינג (נטפליקס, יוטיוב, אמזון פריים וידאו וכו') ומשחקים, והנתונים נמדדים מתוך מאות אלפי ממירי אנדרואיד TV. בפרטנר מדווחים כי הסרט המוזמן ביותר ב-VOD כבר שבועיים ברציפות, הוא "התפשטות", המתאר אירוע בדוי של התפרצות וירוס בארה"ב בצורה שחוזה כמעט במדויק את התפרצות וירוס הקורונה. מהסרטים בתשלום הסרט הנצפה ביותר הוא "לשבור את הקרח 2", מה שמעיד על הזמן הפנוי של הילדים בימים אלה. 
yes. ב-yes מדווחים על עליה של כ-56% בצפייה במשדרי חדשות ואקטואליה, עליה של כ-45% בצפייה בתכני ילדים בערוצים וב-VOD, ועלייה כללית של כ-35% בצפייה ב-VOD. החברה פתחה ללא תשלום את כל ערוצי הילדים וערוצי לייף סטייל פרימיום, השיקה בשירות ה-VOD את "ערוץ הבידוד" עם תשדירי משרד הבריאות ואלפי תכנים לצפייה בבידוד כולל שלושה ערוצי ילדים ייעודיים.
שירות: מה יהיה עם זמני ההמתנה
שוק התקשורת מוגדר כחלק ממערך המשק לשעת חירום ולכן המערכים ההנדסיים של חברות התקשורת ממשיכים לעבוד בהיקף מלא, לאחר שקיבלו אישור ממשלתי שלא להפחית את מספר העובדים. משרד התקשורת הנחה את החברות, ששירות התמיכה הטכנית חייב להמשיך ולעמוד ביחד על זמן מענה עד 6 דקות המתנה, ושירות הלקוחות יכול להאריך ל-12 דקות המתנה.
סלקום הודיעה כי החברה פועלת בזמינות מלאה במוקד הטכני, צוותי אינטגרציה ערוכים להגעה אל הלקוחות בכל עת וצוותי ההנדסה בחברה פועלים ללא הפסקה 24/7 על מנת לדאוג לכשירות הרשת ושמירה על פעילות וחוויית הלקוחות. ב-HOT אומרים כי החברה הינה ספק חיוני המחויב ברציפות תפקודית בעיתות חירום ולכן השיקה מוקד ייעודי לשירות לקוחות בבידוד. בפרטנר מציינים כי אנשי ההנדסה של החברה עובדים 24 שעות ביממה באישור משרד התקשורת ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.
בחברות yes, פלאפון ובזק בינלאומי נערכו להבטיח המשך שירות רציף ללקוחות: מערך הטכנאים פועל במתכונת מלאה ושירות הלקוחות עובד במתכונת של 50% כאשר למעלה מ-50% מהנציגים נותנים מענה מרחוק.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    למה אתם לא מתשאלים גם את אנלימיטד?! בבקשה תבדקו גם מולם (ל"ת)
    איתן 03/2020/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור