דיגיטל וטק

הערים הטובות לסטארטאפים: שתי ערים בישראל בעשירייה הראשונה

תל אביב וירושלים דורגו בין 150 ערים בעולם הנחשבות טובות לסטארטאפים ומיזמי חדשנות. ר' עיריית ירושלים: "נשקיע 300 מיליון שקל ב-5 השנים הקרובות לפיתוח התחום"
שרון טל |  1
סטארטאפים (צילום unsplash, pexels)
האקוסיסטם הטכנולוגי הישראלי ממשיך להיות מוביל ברמה עולמית. מחקר בינלאומי מקיף של Startup Genome, הממפה את תעשיית הסטרטאפים העולמית במעל 150 ערים בכל רחבי העולם, מציין את תל אביב-יפו וירושלים במשותף במקום השישי בדירוג הערים המובילות בעולם כאקוסיסטם אטרקטיבי עבור סטרטאפים וחדשנות.
דירוג ה-Ecosystem של Startup Genome הוא המחקר המקיף והנרחב ביותר בעולם בתחום הסטרטאפים ומתפרסם מדי שנה החל משנת 2012. הדו״ח השנה מתפרסם בתקופה בה כ-40% מחברות ההזנק ברחבי העולם מדווחת על פגיעה בפעילותן בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. מעבר לדירוג ולסקירות של הערים השונות, הדו״ח מספק תובנות וכלים למנהיגים ולמנהלי חברות ציבוריות בטיפוח אקוסיסטם עירוני מצליח משגשג וניצולו לחיזוק הכלכלה ביום שאחרי הקורונה.  
בניגוד לשנים קודמות, השנה הוחלט בדו״ח לדרג את תל אביב-יפו וירושלים במשותף לאור הקרבה הגיאוגרפית בין הערים לצד סקירות נפרדות על היתרונות והחוזקות הספציפיות של כל עיר.
אזור הסילקון ואלי בקליפורניה דורג במקום הראשון, במקום השני ניו יורק ובמקום השלישי לונדון. במקומות הרביעי וחמישי נמצאות הערים בייג'ינג ובוסטון בהתאמה. סוגרות את העשירייה הראשונה: לוס אנג'לס, שנגחאי, סיאטל ושטוקהולם.
הערים הטובות בעולם לסטארטאפים וחדשנות
  1. סיליקון ואלי, קליפורניה
  2. ניו יורק
  3. לונדון
  4. בייג'ינג
  5. בוסטון
  6. תל אביב וירושלים
  7. לוס אנג'לס
  8. שנגחאי
  9. סיאטל
  10. שטוקהולם
בפרק שסוקר את תל אביב-יפו מצוין כי העיר ממשיכה להוביל את תעשיית ההייטק והחדשנות בעולם ובישראל כאשר התחומים המובילים הם בינה מלאכותית (AI), ביג דאטה וטכנולוגיות ענן, עם מעל ל- 40% מחברות הזנק הפועלות בתחום, ועם הצלחות כמו רכישת  חברת השבבים Havana Labs התל אביבית על ידי אינטל ב-2 מיליארד דולר.
תחום  מוביל נוסף המצוין בדו"ח בו תל אביב-יפו ניצבת בראש הדירוגים הוא סייבר סקיוריטי, עם אקזיטים של למעלה מ-3.4 מיליארד דולר ב-2019. הדו"ח מציין כי מעל ל-100 חברות רב לאומיות, בחרו לפתוח בתל אביב-יפו את מרכזי הפיתוח והחדשנות שלהם, וזאת בזכות ההון האנושי התל אביבי המהווה נקודת משיכה לחברות מהעולם כולו. בין החברות הרב לאומיות שפתחו מרכז פיתוח בתל אביב- יפו בשנה האחרונה ניתן למנות את פורד, יאנדקס ואת SAP שפתחה בעיר מעבדת חדשנות. נקודת חוזקה נוספת של תל אביב- יפו היא היותה העיר בה יושב המספר הגבוה ביותר של חברות צמיחה, כ-100 Scale Ups : חברות שגדלו בעיר, קבעו בה את הקמפוס שלהן ומעסיקות מאות עובדים.
לירושלים יש חוזקות בתחום מדעי החיים והביו-טק ובתחום הבינה המלאכותית. בתחום מדעי החיים מצוין כי בירושלים פועלות כ-150 חברות וישנה מעטפת נרחבת שהעיר מעניקה להקמה ולצמיחה של חברות בתחום זה כמו לדוגמא מתחם BioHouse אשר משמש כמתחם עבודה ומעבדות עבור חברות ביו בתוך ביה״ח הדסה עין כרם ומתחם BioGiv אשר משמש כמתחם מעבדות משותף עבור חברות ביו צעירות בתוך קמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית. בנוסף, צוין כי לירושלים יש חוזקה בתחום הבינה המלאכותית עם כ-80 חברות שהוקמו ופועלות בעיר בניהן Mobileye ו-Lightricks. עוד צוין כי היתרונות של ירושלים בתחומים אלו ובאופן כללי מבוססים על מוסדות אקדמיים מובילים ברמה הבינ״ל ובראשם האוניברסיטה העברית ובצלאל, קהילה מקומית צומחת ותמיכה ממשלתית-עירונית משמעותית בצמיחת האקוסיסטם כולל מענקים ייחודיים הניתנים לחברות. 
 
ירושלים עוברת בשנים האחרונות תהליך צמיחה מואץ של חברות היי-טק וביו-טק אשר קמות ומתפתחות בה. העיר הפכה להיות חממת סטארטאפים וחדשנות בינלאומית בתוך שנים בודדות. כיום בירושלים פועלות כ-500 חברות טכנולוגיות כולל כמה מסיפורי ההצלחה הבולטים של החדשנות הישראלית בשנים האחרונות. "ירושלים נהייתה מעצמה בתחום מדעי החיים וחברות ההזנק ולא במקרה", אומר רפי פרץ, השר ירושלים ומורשת. "ירושלים, עיר הנצח התאימה את עצמה למפת החדשנות העולמית בכל התחומים על ידי השקעה ממשלתית רחבת היקף בהייטק, תיירות, ביוטק, אקדמיה, בינה מלאכותית ועוד".
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "ירושלים מתקדמת בצעדי ענק בתחום ההייטק והופכת להיות בירת ההייטק של ישראל. בחמש השנים הקרובות יושקעו 300 מיליון שקל בתעשיית הידע הירושלמית, נבנה משרדים וניצור תעשייה שלמה סביב התחום. ירושלים היא עיר קלאסית להצלחה, כאן יושבים אנשי ההרים, יזמי העל, מיטב המוחות - שמוכנים להתמודד, בעלי עומק אינלקטואלי אחר. כיום בירושלים פועלים כ-550 חברות טכנולוגיות, 12 אקסלרטורים, והאבים ו-18 קרנות השקעה. 350 אירועים הקשורים לתחום נערים מדי שנה בירושלים בשנים הקרובות המגמה תוסיף ותגדל".
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "תל אביב-יפו ידועה כ"סטרט-אפ סיטי" של ה-"סטרטאפ ניישן", עם ריכוז חברות ההזנק הגבוה ביותר בעולם לנפש או לקילומטר מרובע. תרומתה של האקוסיסטמה הטכנולוגית בעיר גדולה כפולה – הן לכלכלה והן לדמותה בעולם. בימים אלו, חוסנן של חברות הטכנולוגיה חשוב במיוחד: אחד מכל עשרה מועסקים בעיר בשנת 2019 הועסק בחברת טכנולוגיה, ובנוסף אלפים רבים מאוד של עסקים בעיר סיפקו שירותים לסקטור זה. אנו נחושים להמשיך ולסייע לאקוסיסטמה היזמית שלנו לצלוח את התקופה הקשה ולשמר את מעמדה של העיר כמוקד טכנולוגי עולמי מרכזי."
חשוב לציין כי בישראל פועלים מרכזי הייטק נוספים כמו בעיר באר שבע, ביקנעם ובחיפה אך אלו לא נכללו בדירוג הבינלאומי. בכל אופן מדובר במחקר המבליט את ישראל ושם אותה כמקור לגאווה על מפת החדשנות העולמית.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תל אביב? ברור. ירושלים? בחלומות אולי
    מיכל 06/2020/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    עיר שהחילונים בורחים ממנה, אין לה עתיד כלכלי.
    סגור