דיגיטל וטק

בנק ישראל: הקורונה מעמידה בסיכון סטארט-אפים צעירים

הדו"ח מדגיש את שבריריותן של חברות הזנק שנמצאות בשלבים ראשוניים, מעלה חשש נוכח היקף הפיטורין בענף וקובע כי גיוסי הון סיכון חשובים ומועילים יותר למשק מאקזיטים מתוקשרים
רועי בהריר-פרל | 
סטארטאפים (צילום unsplash)
דו"ח מקיף שפרסם היום (ג') בנק ישראל על המצב בענף ההיי-טק הישראלי עקב משבר הקורונה מעלה חשש לגורלן של חברות הזנק שנמצאות בשלבי מימון ראשוניים. הדו"ח מציין כי "אמנם ברבעון הראשון של 2020 סכומי גיוס ההון היו ברמה גבוהה, אך שיעור ההשקעה בחברות בשלבים מאוחרים עלה משמעותית לעומת ירידת השיעור המושקע בסבבים ראשוניים".
הסיבה המשוערת לכך, על פי הדו"ח, היא ש"הקרנות שיש להן כספים להשקעה שומרות את כספן לצורך השקעה בחברות שהן השקיעו בהן בעבר כדי לעזור להן לצלוח את תקופת המשבר". המשמעות של הפגיעה בפעילות וביכולת המימון של חברות בשלבים מוקדמים היא, כפי שהדו"ח מעריך, האטה אפשרית בצמיחה של חברות אלה בשנים הקרובות. "ככל שהמשבר יימשך הפגיעה במימון חברות ההיי-טק צפויה להתרחב לחברות נוספות, גם כאלה הנמצאות בשלבי בשלות מאוחרים", מזהיר הדו"ח.

 
קראו עוד ב-ice 
תמרור אזהרה נוסף בנוגע למצבה של תעשיית ההיי-טק הישראלית הוא אחוז המפוטרים עקב משבר הקורונה: 4.2% מעובדי היי-טק בישראל פוטרו במהלכו, בעוד שממוצע המפוטרים בכלל החברות בארץ עומד על 3.8%. רוב המפוטרים החדשים נפלטו מסטארט-אפים צעירים, אולם הדו"ח מציין כי גם בחברות הוותיקות יותר הורגש המשבר, בדמות קיצוצי שכר. גם לקיצור מרווחי הזמן שבין גיוס הון אחד למשנהו מ-24 חודשים ל-20 יש השפעה מכרעת על יכולתם של מיזמים חדשים לגייס הון כדי לשרוד בימים אלה.
עם זאת, מציין בנק ישראל כי "הפגיעה בפעילות חברות ההיי-טק בשיא המשבר היתה מתונה יחסית משום שהיכולת של העובדים בחברות אלה לעבוד מהבית גבוהה, ומשום שחלק מהחברות טרם מוכרות ולכן הן לא חוו פגיעה בפדיון. נכון למאי, שיעור הפגיעה הממוצע בפדיון של החברות במגזר ההיי-טק היה 14%, בעוד הממוצע של כלל החברות היה 20%. בנוסף, שיעור העובדים הפעילים במגזר ההיי-טק לא ירד מ-80% לאורך כל התקופה".
חוסר הוודאות במציאות הנוכחית עשוי להוביל חברות היי-טק קטנות לאקזיטים מהירים, אולם בנק ישראל מזהיר כי השפעתם של אקזיטים על המשק פחותה מזו של גיוסי הון סיכון, אותם מגדיר הבנק כבעלי "ביטוי משמעותי בחשבון הפיננסי של המשק", שכן הם מכניסים מט"ח לישראל - הן בשלב הגיוס והן במכירות. עם זאת, גם בגיוסי הון סיכון קיימת בעייתיות, שכן הם מחזקים את התלות של המשק הישראלי במטבע זר. "חברות היי-טק ישראליות מקבלות כ-4% מסך השקעות ההון-סיכון העולמיות - פי עשרה מחלקה של ישראל בתוצר העולמי", מציין הדו"ח וקובע כי משבר הקורונה מבליט את העובדה ש"הסתמכות של מגזר מרכזי בתוצר הישראלי על מקור מימון יחיד יכול להקשות על המשך המימון של חברות ההיי-טק הישראליות בתקופה של שפל עולמי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה