דיגיטל וטק

"יש כאן קרב על מי יותר גדול וחזק - תאגידי הדיגיטל או הממשלות"

אלון פנקס מגיב בריאיון ל"אייס" על הדיון בקונגרס האמריקאי שיעסוק בכוחן של גוגל, אמזון, פייסבוק ואפל: "הם פוחדים מאוד מרגולציה"

רועי בהריר-פרל | 
מארק צוקרברג, ג'ף בזוס, סונדאר פיצ'אי, טים קוק (צילום פייסבוק/מארק צוקרברג, ג'ף בזוס, ויקיפדיה, אתר הקונגרס)
מחר (ד'), לאחר דחייה של יומיים, ייפגשו ארבעת הקודקודים של ארבע ענקיות הדיגיטל העולמיות - סונדאר פיצ'אי מגוגל, ג'ף בזוס מאמזון, מארק צוקרברג מפייסבוק טים קוק  - לדיון תקדימי בקונגרס האמריקאי, בו הם יתושאלו בנוגע לכמה נושאי ליבה, בדגש על מאפייניהן המונופוליים. ארבע החברות ניצבות בימים אלה תחת לחץ כביר של הממשל האמריקאי בעניין אחריותן לתכנים המופצים בהן (במקרה של פייסבוק) ולריכוזיות יתר באופן שמונע תחרות הוגנת בענפים כמו פרסום דיגיטלי (גוגל), אי-קומרס (אמזון) וחנויות אפליקציות (אפל).
המפגש המרובע מציב את המנכ"לים בסיטואציה מלחיצה: אם לאחר המפגש יחליט הממשל על החלת רגולציה לגביהן, בדומה לזו שמוטלת על פייסבוק במדינות האיחוד האירופי מאז פברואר השנה, הדבר יוביל בהכרח לפגיעה משמעותית בחוסנן הכלכלי וקרוב לוודאי שגם בערך המניות שלהן. המקרה של פייסבוק אף סבוך יותר: מצד אחד, הפלטפורמה חייבת לשמור על חופש הביטוי כדי להצדיק את הטיעון שהיא אינה אחראית לפרסומים בתחומה ומצד שני בתקופה האחרונה, בלית ברירה, לאחר לחץ ציבורי ופנים-חברתי, היא החלה לצנזר ולסמן תכנים - פעולה שבה היא למעשה מודה באחריותה לפרסומים בתחומה.
"הם פוחדים מאוד מרגולציה", מסביר היועץ הפוליטי והמומחה לארצות הברית אלון פנקס, "הם פוחדים ששינוי הממשל בארצות הברית יביא ליותר רגולציה עליהם והיום, סביב משבר הקורונה, זה נראה קרוב מתמיד - במיוחד עבור פייסבוק שמושכת אש על כך שהיא מפיצה דיס-אינפורמציה ללא הבחנה. לקראת המפגש הזה המנכ"לים שלהן נמצאים בסוג של דד אנד: אם חבר הקונגרס שיתשאל אותם יהיה טמבל שלא יודע על מה הוא מדבר, הן מייד ייראו מבחוץ כסוג של מפלצות - כלומר, כולם יבינו כמה כוח יש להם. אם הוא יהיה בקיא בנושא, הם ייכנסו לבהלה מכך שעומדים להגביל את הכוח שלהם".
מאחורי כל זה, כפי שמסביר פנקס, עומדת, לגבי פייסבוק, שאלה משפטית אחת: הם היא פלטפורמה לתוכן או יצרנית תוכן. "בפייסבוק טוענים שהם בסך הכל מפיצי תוכן, אבל העובדה שהם מאפשרים דיון סביב התוכן הבעייתי שהם מפיצים הופכת אותם ליצרני תוכן", אומר פנקס, "אחרי הכל, הם אלה שיצרו את השיח הציבורי והתקשורתי סביב זה ויכול להיות שהם צריכים לשאת באחריות על זה. חלק מהם - למשל, טוויטר - כבר עושים פאקט צ'קינג ומצרפים הערות לציוצים בעייתיים, אבל אז הם נתקלים בממשל טראמפ, שבעיקר מקשקש הרבה. על אמזון, לדוגמה, הם התלבצשו בגלל שהם גם הבעלים של הוושינגטון טיימס, שמעביר עליהם ביקורת. בסופו של יום, יש כאן קרב על מי יותר גדול וחזק: תאגידי הדיגיטל או הממשלות. פעם אלה היו הממשלות, כמובן. היום זה כבר ממש לא בטוח".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה