דיגיטל וטק

הקונסול לשעבר על הדיון בקונגרס: "פעם הממשלות היו חזקות יותר, היום - לא בטוח"

אלון פנקס מגיב בריאיון ל"אייס" על הדיון בקונגרס האמריקאי שעסק בכוחן של גוגל, אמזון, פייסבוק ואפל: "יש כאן קרב על מי יותר גדול וחזק - תאגידי הדיגיטל או הממשלות"
מערכת אייס |  1
מארק צוקרברג, ג'ף בזוס, סונדאר פיצ'אי, טים קוק (צילום פייסבוק/מארק צוקרברג, ג'ף בזוס, ויקיפדיה, אתר הקונגרס)
הלילה נפגשו ארבעת הקודקודים של ארבע ענקיות הדיגיטל העולמיות - סונדאר פיצ'אי מגוגל, ג'ף בזוס מאמזון, מארק צוקרברג מפייסבוק וטים קוק מאפל  - לדיון תקדימי בקונגרס האמריקאי, בו נבחנת ההכרזה על חברותיהן כמונופולים.
"הם פוחדים מאוד מרגולציה", מסביר היועץ הפוליטי והמומחה לארצות הברית אלון פנקס, "הם פוחדים ששינוי הממשל בארצות הברית יביא ליותר רגולציה עליהם והיום, סביב משבר הקורונה, זה נראה קרוב מתמיד - במיוחד עבור פייסבוק שמושכת אש על כך שהיא מפיצה דיס-אינפורמציה ללא הבחנה". 

אלון פנקס, לשעבר קונסול ישראל בארה"ב. 
מאחורי כל זה, כפי שמסביר פנקס, עומדת, לגבי פייסבוק, שאלה משפטית אחת: הם היא פלטפורמה לתוכן או יצרנית תוכן. "בפייסבוק טוענים שהם בסך הכל מפיצי תוכן, אבל העובדה שהם מאפשרים דיון סביב התוכן הבעייתי שהם מפיצים הופכת אותם ליצרני תוכן", אומר פנקס, "אחרי הכל, הם אלה שיצרו את השיח הציבורי והתקשורתי סביב זה ויכול להיות שהם צריכים לשאת באחריות על זה. 
חלק מהם - למשל, טוויטר - כבר עושים פאקט צ'קינג ומצרפים הערות לציוצים בעייתיים, אבל אז הם נתקלים בממשל טראמפ, שבעיקר מקשקש הרבה. על אמזון, לדוגמה, הם התלבשו בגלל שהם גם הבעלים של הוושינגטון פוסט, שמעביר עליהם ביקורת. בסופו של יום, יש כאן קרב על מי יותר גדול וחזק: תאגידי הדיגיטל או הממשלות. פעם אלה היו הממשלות, כמובן. היום זה כבר ממש לא בטוח".
"למה גוגל גונבת תוכן מעסקים קטנים?
המחוקקים התמקדו במהלך הדיונים על שליטת גוגל בשוק המודעות, בהשתלטות של פייסבוק על מתחרות שונות - כמו וואטסאפ, אינסטגרם וגיפי, במדיניות העמלות של אפל בחנות האפליקציות – וביחס של אמזון כלפי מוכרים בפלטפורמה שלה. עד כה העידו במסגרתה מתחרות קטנות יותר על התנהלותן המונופוליסטית של הענקיות. יו"ר הוועדה, דיוויד ססלין, טען בפתח הדיון כי החברות הללו מנצלות לרעה את כוחן בטכנולוגיה, על מנת להעצים את עצמם עוד ועוד. 
הדיון ההיסטורי בקונגרס הוביל לעימות דרמטי של נציגי הקונגרס מול מייסדי ענקיות הטכנולוגיה. 
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל חברת האם של גוגל, יוטיוב ואלפאבית, נדרש לסוגיית הדומיננטיות של גוגל בשוק החיפוש והפרסום. החברה חשודה בתיעדוף של מוצריה במנוע החיפוש שלה  ובהעלאת מחירי המודעות. פיצ'אי נשאל ע"י יו"ר הוועדה ססלין האם החברה גונבת תכנים מאתרים קטנים יותר, וסירב להתייחס לטענה. הוא טען כי גוגל מתמקדת במתן מידע מדויק ככל הניתן למשתמשיה. כנשאל האם גוגל עשויה להשפיע על הבחירות בארה"ב, שייערכו בנובמבר הקרוב, ענה כי "גוגל לא נוקטת צד בסוגיות פוליטיות, וכי העבירה מסר לעובדיה כי כל עיסוק בפעילות פוליטית תעשה בזמנם הפרטי בלבד, ולא על חשבון שעות עבודתם בחברה". 
מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי התמודד עם המתקפה כאשר הוטח בפניו כי גוגל מתנכלת לעסקים קטנים: "שמענו שגוגל גונבת תוכן מעסקים קטנים. מדוע הדבר?" שאל סיסליני את פיצ'אי שהכחיש את הדברים וטען הפוך - כי גוגל תומכת בעסקים קטנים ובזמן המגפה אף מסייעת להם לשגשג. עניין נוסף בו התמקדו הוא מודל הפרסום של גוגל, כך לדוגמה, קידום בגוגל תוצאות של שירותים שלה עצמה על חשבון שירותי מתחרים. פיצ'אי הדף: "במרבית השאילתות אנחנו לא מראים פרסומות. תמיד התמקדנו בלספק למשתמשים את המידע הרלוונטי ביותר". 
מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג עומת במהלך השימוע עם תכתובות מייל רבות המעלות כי ראה את ווטסאפ ואינסטגרם כיריבות אפשריות. באחד המיילים כתב צוקרברג: "אם הם יגדלו – זה יפריע לנו" ובהמשך הודה כי אינסטגרם היוותה איום עבורו ולכן קנה אותה, כשהוא מציין כי כי העסקה אושרה על ידי וועדת הסחר בארה"ב. אחד הנוכחים ביקר את אסטרטגיית הרכישה וכינה אותה: "יש לזה שם – זה נקרא מונופול".
סנסנברנר שב והעלה את הטענות שהחברות מפלות לרעה משתמשים שמרנים, וביקש מצוקרברג להתייחס לנושא. מנכ"ל פייסבוק השיב: "המטרה שלנו היא להציע לפלטפורמה לכל הרעיונות. אנחנו רוצים לתת לכולם בעולם קול לשתף את החוויות שלהם. בידלנו את עצמנו כחברה שמגינה יותר מכל על חופש הביטוי. יש לנו כללי קהילה על מה אפשר ואסור להגיד, ואני חושב שתסכים עם כולם, שאוסרים גם דברי שטנה".
חבר הקונגרס שאל לגבי החסימה של דונלד טראמפ ג'וניור, שבוצעה בטוויטר ולא בפייסבוק, בעקבות הפצת פייק ניוז סביב הקורונה. "אתה מדבר על משהו שקרה בטוויטר, אז קשה לי להגיב לזה", ענה צוקרברג. "יש לנו מדיניות להסרת תוכן שעלול לגרום לנזק. אין לנו מדיניות לאסור דיבור על ניסויים. אנחנו לא רוצים להיות בוררי האמת. אם הצהרה יכולה להוביל אנשים לקחת משהו שיכול לגרום להם נזק, אני חושב שאנחנו צריכים להוריד את זה".
ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון ומי שמוגדר כאדם העשיר בעולם, סיפר בתחילת עדותו על התחרות המשמעותית עם חברות ענק אמריקאיות, כמו רשת המרכולים 'וולמארט'. בזוס אמר כי "העולם צריך גם חברות גדולות - כי חברות קטנות לא יכולות לבצע דברים מסוימים". 
תחקיר הוול סטריט ג'ורנל, טען כי אמזון השתמשה בנתונים ממוכרי צד ג' כדי לפתח מוצרים דומים, ולחסל את התחרות. עשרות משקיעים ויזמים העידו בתחקיר, כי הם נאלצו להיסגר אחרי שאמזון השקיעה בחברות שלהם וקיבלה גישה למידע קנייני. בזוס התייחס לסוגייה והודה שיש מדיניות שאוסרת על שימוש בנתוני מוכרי צד שלישי כדי לתמוך במותגים פרטיים שאמזון משווקת והוסיף שמדיניות זו נשמרה לאורך כל שנות פעילות החברה. 
טים קוק, מנכ"ל חברת אפל, הודה בפתח עדותו כי הביקורת של חברי הוועדה כלפי חברות הענק הינה מוצדקת והגיונית. קוק נשאל על הסרת יישומון בקרת הורים, תוך שפעל להשארת יישומון אחר שהוקם במימון של ממשלת ערב הסעודית והוא השיב כי פעולה זו נעשתה כדי להגן על ילדים וכי אפל לא מקבלת הכנסות מהמוצר המדובר. בהמשך קוק צפוי להישאל על המס שאפל גובה עבור השימוש בחנות האפליקציות שלה 15%-30% מס עבור כל רכישה בתוך האפליקציה. בעלי האפליקציות טוענים כי מדובר במס לא הוגן, אך באפל מתעקשים שמדובר במחיר השוק. 
הדיון ההיסטורי בקונגרס הוא תחילת מסע ארוך של הרגולטור במאבק מול ענקיות הדיגיטל. בעולם בו הן שולטות במידע שלנו, למעצמה, גדולה ככל שתהיה, צפוי קרוב התשה ארוך, שסופו טרם ידוע.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    נורא אהבתי אותך באייטיז בתור הזמר ג'ו ג'קסון.
    רז 07/2020/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    .
    סגור