דיגיטל וטק

זהירות, מתחזים! איך תזהו פרופיל מזויף ברשתות החברתיות?

לאחר ציוצי ההסתה נגד נתניהו, נראה כי ברשת מסתובבים לא מעט פרופילים מזויפים. איך תזהו אותם ותימנעו מפגיעה בכם? הנה כמה טיפים 
מערכת אייס | 
האקר (צילום pixabay)
ראש הממשלה טען שיוזרית בשם ״דנה רון״ העלתה פוסט שקורא לכאורה לרצוח אותו. ברשת קמה סערה גדולה אולם נכון לרגע זה כלל לא ברור האם מדובר באדם אמיתי או בפרופיל מזוייף. פרופיל מזוייפים (ידועים גם בשם אווטארים או ״בובות גרב״- sock puppets) עתיקים כמו הרשתות החברתיות עצמן.
האנונימיות שהאינטרנט מאפשר מביאה לכך שאנשים פועלים בזהויות בדויות ממניעים שונים- חשש מחשיפה, חשש מתביעות או התנכלות ואפילו מניעים זדוניים יותר- לדוגמא, לאחרונה התפרסמו מספר פרשיות ריגול ואיסוף מודיעין שבהן גורמי ביון סינים ורוסים עשו שימוש ברשתות חברתיות על מנת לגייס סייענים ולאסוף מידע רגיש. הם מתחילים בבקשת התחברות, ממשיכים בשליחת הודעה שמציעה לקורבן לשמש כיועץ לחברה סינית. במסגרת שירותי הייעוץ מתבקש אותו אדם לספק חוות דעת על טרנדים טכנולוגים וגיאו-פוליטים. בכל המקרים הקורבנות בטוחים שהם נמצאים בקשר עם אנשים אמיתיים, בשר ודם ולא מעלים על דעתם שמאחורי הפרופיל נמצא אנליסט מודיעין.
איך מזהים פרופיל מזוייף?
הדרך לזהות פרופיל מזוייף היא לחשוב כמו מי שיצר אותו. קיימים שני סוגים של פרופילים שכאלה- פרופילים פשוטים שנועדו ליצור ״מאסה״ (של לייקים, תגובות קולניות וכו׳). השני הוא פרופילים מתוחכמים שנבנו לאורך זמן ותוך מתן תשומת לב לפרטים.
בהתאמה, פרופיל מזוייף יתבטא בדרך כלל באחד משני סממנים מחשידים- עוני בפרטים או עושר מוגזם בפרטים בולטים מאוד. את הסוג הראשון קל יחסית לזהות- פרופיל שנפתח ממש לאחרונה, עם מספר נמוך של קשרים, ללא תמונה או עם תמונה גנרית (נניח- של חוף הים של קופנגן), וחלקים חסרים בפרופיל (לדוגמא- ללא ציון המוסד האקדמי בו למד האיש).
נושא התמונה מהותי- קשה מאוד לזייף תמונה היום, ולכן פרופילים מזוייפים בדרך כלל לא יכילו תמונת של בן אדם אלא של חפץ, חיה או מקום. עוד דבר שקשה לזייף זה היסטוריה- אי אפשר לחזור בזמן וליצור פרופיל בעבר. פרופיל ״טרי״ הוא כמובן חשוד ביותר, כמו גם פרופיל וותיק יותר שלא היה פעיל זמן ממושך וחזר פתאום לפעילות. גם פעילות של משתמשים קשה ביותר לזיוף- משתמש נורמטיבי ברשתות חברתיות מגיב מדי פעם, משתף תכנים, כותב פוסטים וגם מעלה תמונות שלו עצמו או משפחתו. פרופיל שקיים זמן רב אך אינו מראה סימני פעילות, ו״פתאום״ מתעורר לחיים ומתחיל להפגיז בפוסטים הרינו חשוד ביותר.
פרופיל ״עשיר״ קשה יותר לזיהוי. פרופיל כזה יכיל תמונת פרופיל אטרקטיבית, כמה מאות קשרים וכן ביוגרפיה ענפה. איך בכל זאת נזהה שזה ״פייק״? ובכן, הכלל הוותיק של האינטרנט (והחיים בכלל) תופס גם כאן. אם ההצעה טובה מדי היא כנראה לא אמיתית. כלומר- קל יותר לזהות את המניע מאשר את הפרופיל המזוייף עצמו. לדוגמא: אם אישה נאה מאוד שנראית כמו דוגמנית של ויקטוריה סיקרט שולחת לכם בקשת חברות (ולרוב יהיו אלו פרופילים של נשים ש״יתחילו״ עם פרופילים של גברים) היא כנראה לא מהנדסת תעשיה וניהול. כנ״ל לגבי מנכלי״ם של חברות ענק או בעלי דרגות בכירות ביותר- הסיכוי שמישהו כזה יפנה אליכם מיוזמתו ויבקש להתחבר אליכם נמוכים. מאוד.
כמו כן- כדאי לבחון בעיון את הטקסט שמתלווה להצעת החברות. לרוב הטקסט יציע לנו לרכוש מוצר או שירות מסויים (ואז ברורה המוטיבציה של הפונה). אם הטקסט מכיל אנגלית שבורה או בקשה מוזרה זו אינדיקציה חזקה לכך שבעל הפרופיל אינו מי שהוא מציג את עצמו.
לבסוף, אם אתם עדיין חושדים שמשהו לא בסדר, שווה לבדוק. אם אותו אדם מקושר לחברים שלכם - שאלו אותם האם הם מכירים אותו והאם פגשו או דיברו איתו בחיים האמיתיים. אם אין לכם קשרים משותפים - בידקו את השם בגוגל. אם יש לאותו אדם פרופילים ברשתות חברתיות אחרות עם אותה רמת פירוט ופעילות, סיכוי רב שהוא אכן אמיתי. זאת משום שלרוב המפעילים של אותם אווטארים לא טורחים ליצור ולתחזק אווטארים על פני מספר פלטפורמות).  
הכותב הוא יותם גוטמן, מנהל השיווק של חברת הסייבר סנטינל וואן
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה