דיגיטל וטק

פייסבוק תציל מהנגיף? טוענת לחיזוי של מוות מקורונה או צורך בהנשמה, באמצעות ניתוח צילומי רנטגן

חוקרי הפלטפורמה החברתית וחוקרים מאוניברסיטת ניו יורק פיתחו בינה מלאכותית שיודעת לנבא, באמצעות סריקת צילומי רנטגן, מה יהיה מצבו של חולה בעוד ארבעה ימים
רועי בהריר-פרל | 
חיסון לקורונה, פייסבוק (צילום unsplash, freepik)
האם לפנינו חידוש מהפכני בדרך לניצחון על הנגיף שמשגע את העולם או רק עליית מדרגה במאמץ של פייסבוק לטהר את שמה הטוב ולנפץ את תדמית המונופול הדורסני?החברה שבבעלות מארק צוקרברג טוענת שהצליחה, בשיתוף עם אוניברסיטת ניו יורק, לפתח שלושה מודלים של בינה מלאכותית (AI), המסוגלים, בעזרת נתונים שמתקבלים מרצף סריקות של צילומי רנטגן של חזה של חולה קורונה, לנבא כיצד תתפתח המחלה בטווח של ארבעה ימים מרגע הבדיקה.
חברות שונות כבר הצליחו לפתח כלים של בינה מלאכותית שיודעים לזהות קורונה בעזרת צילומי רנטגן, בדיוק מרשים למדי. הפיתוח של חוקרי פייסבוק וחוקרי מחלקת הרדיולוגיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק לוקח את הטכנולוגיה הזאת צעד נוסף קדימה ומאפשר, לטענתם, לדעת מראש האם חולה קורונה יזדקק להנשמה או ימות. להבדיל מטכניקות חיזוי אחרות, שפותחו בחודשים האחרונים על ידי גופי רפואה שונים ודורשים פעולות מורכבות, הפיתוח החדש מאפשר לעשות זאת בעזרת סריקת רנטגן פשוטה.
על מנת לבחון את יעילות המודלים, השתמשו החוקרים במאגרי המידע הפתוחים MIMIC-CXR-JPG ו- CheXpert, בהם מאוכסנים אלפי צילומי רנטגן של חולי קורונה שהורשו לשימוש מחקרי. בסך הכל, "נלמדו" על ידי הבינה המלאכותית 26,838 צילומי רנטגן של 4,914 חולי קורונה, לצד נתונים על תוצאות המחלה שלהם במהלך שלושת היממות שחלפו מאז הצילום. לטענת החוקרים, ניבוא מצבם העתידי של חולים בעזרת בינה מלאכותית על סמך צילומי רנטגן מדויק הרבה יותר מזה של מומחים בתחום.
עם זאת, פייסבוק ואוניברסיטת ניו יורק עדיין צריכות להתמודד עם כמה וכמה מכשולים מחקריים על מנת להכשיר את הפיתוח לשימוש בבתי חולים. למשל, עם העובדה שמאגרי המידע שעליהם התבסס הניסוי לא בהכרח מייצגים נאמנה את התמונה בכל הנוגע לחלוקה בין נשים, גברים, שחורים, לבנים, היספאנים ועוד תתי קבוצות באוכלוסייה שספק אם ניתן להן ביטוי במאגרים עליהם הסתמך המחקר. בינתיים, כידוע, נרשמים בארצות הברית שיאי הדבקה חדשים כמעט מדי יום, בעוד פייסבוק מצידה מתמודדת הם עם הביקורת עליה והן עם הצמיחה של פלטפורמות מתחרות כמו לווטסאם, כמו סינגל וטלגרם, כך שעלול לחלוף זמן יקר עד שצוקרברג יושיע את העולם מהנגיף.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה