יום הסביבה העולמי 2020

סיקור אוהד: ארבעת אנשי התקשורת הכי סביבתיים בישראל

שני אשכנזי עוקבת אחרי הזיהומים של אסדת לוייתן, צפריר רינת מתריע מפני התפוצצות אוכלוסין בישראל, אביב לביא מציף מחדלים סביבתיים כבר שנים, ומיקי חיימוביץ הביאה את האג'נדה הסביבתית מהטלוויזיה - לבית המחוקקים. הכי ירוקים במדיה
זיו ימיני |  3
אביב לביא, מיקי חיימוביץ (צילום ויקיפדיה)
אביב לביא
העיתונאי והפעיל למען איכות הסביבה אביב לביא, חתן פרס פראט (לתקשורת בנושאי סביבה) לשנת 2009, נחשב כבר שנים ארוכות לאוטוריטה מוסמכת בתחום. לביא הציף לסדר היום אינספור כשלים ומחדלים סביבתיים לאורך שנותיו כעיתונאי. כיום הוא מגיש את התכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל לצד נעמי רביע ולינוי בר גפן, ובנוסף לכך יש לו פינה בנושאי סביבה בתכנית הבוקר של רשת.
בשנת 2007 הוא פרסם יחד עם אשתו שיר כץ את הספר "המדריך הישראלי לאוכל אורגני" ובאופן כללי הוא משמש כמעין דובר של מזון בריא וטבעי. אמנם חלק מפעילותו התקשורתית מוקדשת לתחום הספורט ובתוכנית הרדיו שלו הוא נוגע גם בנושאים רבים אחרים, אבל המיתוג האישי שלו כ"מר איכות סביבה" בהחלט מוצדק. אין ספק שהוא עדיין לא אמר את מילתו האחרונה בנושא.
 שני אשכנזי
 כתבת הקיימות, האקלים והסביבה של גלובס שני אשכנזי (33) היא העתיד.  בימים אלה היא מופקדת, כמו רבים בתחומה, על סוגיות שנוגעות למגיפת הקורונה, אבל כשהמשבר יסתיים היא תשוב להגן על כדור הארץ גם מפני הקטסטרופות השוטפות, כפי שעשתה בכישרון ובחריצות בשנים האחרונות. אשכנזי, שמגדירה את עצמה "אוהבת חיות ולפעמים גם אדם", היא גם צייצנית מתמידה עם לא מעט עוקבים בטוויטר, שם היא מעלה לסדר היום, בנוסף לסקופים הסביבתיים, גם עוולות חברתיות ועניינים פוליטיים.
בין דיווחיה האחרונים של אשכנזי בולטים במיוחד אלה הנוגעים לליקויים שמתגלים כעת באסדת לווייתן ובחומרים המזהמים שנפלטים ממנה ללא ידיעת הציבור, לצד הדיווחים על הטיפול של משרדי הממשלה במשבר הקורונה. אשכנזי פרסמה לא מזמן טור אישי שמאשים את משרד הבריאות ושות' בפתיחה מוקדמת מדי, ולא מספיק הדרגתית, של הסגר. נושאים נוספים שאשכנזי סיקרה בהרחבה: השריפות באוסטרליה, הזיהום במפרץ חיפה, הפעילות הבינלאומית נגד שימוש בפלסטיק, זיהום החופים בישראל וידיעות רבות שמחברות בחוכמה בין תופעות סביבתיות להיבטים פיננסיים.
צפריר רינת
במהלך הקריירה הארוכה שלו ככתב איכות הסביבה של הארץ, שהחלה אי שם ב-1994, צפריר רינת (56), זוכה פרס פראט לאיכות הסביבה, הפך לאוטוריטה מרכזית בתחום ולאחד העיתונאים המשפיעים בארץ בכל הנוגע לענייני אקלים וקיימות. רית הוגדר בעבר על ידי העיתונאי והעורך הוותיק חנוך מרמרי כמי ש"ייסד בארץ את איכות הסביבה כתחום סיקור עיתונאי".
כתיבתו הסביבתית של רינת לא חפה מפוליטיקה - מדובר באיש שמאל מוצהר וידוע - ובין השאר הוא יצא נגד השתתפותה של קרן קיימת לישראל בנטיעת עצים ביהודה ושומרון. לתפישתו, כדור הארץ סובל מפיצוץ אוכלוסין ולכן הוא טען לא פעם כי האטת קצב גידול האוכלוסייה היא תנאי הכרחי להבטחת המשך איכות החיים של מי שכבר חי כאן.
אחד המאמרים היותר מרתקים שרינת פרסם לאחרונה עוסק בפגיעה החמורה של האדם בטבע ומציג מחקר חדש שמסקנתו המזעזעת היא ש-50 מיליארד שנות אבולוציה נמצאות כעת בסכנת הכחדה כתוצאה מהשתלטות האדם על אזורי מחייה טבעיים. בשוטף, הוא מרבה לעסוק בהרעלות סביבתיות, בזיהום אוויר, בפגיעה בסביבה על ידי נדל"ן, בהידלדלות אוכלוסיית בעלי החיים בארץ ובהרס שמורות הטבע. אין ספק שבלעדיו היה לנו כאן קצת פחות ירוק בעיניים.
מיקי חיימוביץ' 
מגישת החדשות לשעבר וחברת הכנסת מטעם כחול-לבן בהווה מיקי חיימוביץ' היא לא רק פעילה ותיקה ועיקשת למען איכות הסביבה (לצד עיסוקיה למען זכויות בעלי החיים) - היא מנהיגת דעה סביבתית. חיימוביץ', טבעונית מזה שנים, אחראית בין השאר להפיכתה של הדיאטה הטבעונית מתופעה אזוטרית לדרך חיים של ישראלים רבים. היא זו שהפיצה כאן את הבשורה של ארגון "יום שני ללא בשר" - תנועה הדוגלת בהימנעות מאכילת בשר למשך יום אחד בכל שבוע.
בהמשך לעבודתה העיתונאית במערכת ערוץ 10 (ז"ל) שנגעה פעמים רבות בנושאים סביבתיים, חיימוביץ' העמיקה בנושא גם במסגרת תוכניות דוקו שעסקו, במצב הדגה בים התיכון, בזיהום הפלסטיק הגלובלי, בבזבוז מזון ועוד. במסגרת עבודתה הפרלמנטרית כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה היא ביקשה מיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין להחליף את מושב העור בכסאה שבמליאה לכיסא מחומר סינטתי - והציעה לשלם על כך מכיסה. אדלשטיין סירב לכך, אבל חיימוביץ' לא נסוגה, תבעה את המשך הדיון בנושא ובינתיים המשיכה לקדם את האג'נדה הסביבתית שלה בנחישות ובהתמדה - למשל, כשביקשה מאדלשטיין, בהזדמנות אחרת, להוציא מהכנסת את הכלים החד-פעמיים.
בין הצעות החוק שחיימוביץ' הגישה בנושא בלטו עד כה במיוחד חוק הפיקדון, חוק הפרוות, החוק נגד הרעלת נשרים בישראל, החוק נגד הזיהום במפרץ חיפה והחוק נגד המשלוחים החיים.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מה עם עומר כביר?
    גיל מרקו 08/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה עומר כביר לא מופיע פה? בטוח שמגיע לו מקום
    סגור
  • 2.
    כתבה חשובה
    כל הכבוד 06/2020/05
    הגב לתגובה זו
    0 1
    צדיקים
    סגור
  • 1.
    כל הכבוד!
    רון 06/2020/05
    הגב לתגובה זו
    0 1
    נושא האסדה חשוב יותר פי כמה מהנושא הבטחוני והולך לגבות את חייהם של יותר קורבנות לטובת רווחים של הגורמים המזהמים. הסיקור חשוב מאוד!
    סגור