יום הסביבה העולמי 2020

גם חברות הענק מבינות: איכות הסביבה שווה כסף

באיקאה התקינו גגות סולאריים ב-42 סניפים, בפורד יצרו "אמנה סביבתית", בנייקי משתמשים בפוליאסטר ממוחזר ובמפעלי ים המלח עברו לגז טבעי. בעולם העסקי של המילניום השלישי, קיימות היא שם המשחק 
זיו ימיני | 
נעלי נייקי (צילום pixabay)
איקאה

בשנת 2015 הכריזה איקאה כי היא מתכוונת להשקיע מיליארד יורו בפיתוח הקיימות בחברה, לרבות שימוש באנרגיה מתחדשת בחנויות ובמשרדים, ומעבר לייצור חסכוני תוך צמצום הפגיעה בסביבה. מדובר בהשקעה עצומה לכל הדעות, שמגמדת סכומים שמדינות שלמות העבירו לקרן האקלים של האו"ם (גרמניה, למשל, העבירה לשם 750 מיליון יורו.

מדובר בצעד אחד מבין רבים שביצעה ענקית הריהוט משבדיה לטובת שמירה על איכות הסביבה. רק בארצות הברית, לדוגמה, התקינה החברה גגות סולאריים ב-42 סניפים מרכזיים. החברה גם נכנסה לאחרונה לשוק הגגות הסולאריים לבתים פרטיים, הפכה חלק ניכר מהרהיטים שנמכרים בה לידידותיים לסביבה ואף הציגה גרסה טבעונית למנת כדורי הבשר המפורסמת שלה. זאת ועוד: החברה מתגאה, ובצדק, בכך ש-100 אחוז מהכותנה שהיא מוכרת מגיעים מחוות שבהן נעשה שימוש מבוקר במים, בכימיקלים ובדשנים שגורמים לזיהום סביבתי.
 

פורד
ענקית הרכב הבריטית, בניגוד לרבות ממתחרותיה, פועלת רבות כדי לצמצם ככל הניתן את זיהום הסביבה שמתלווה לייצור המכוניות ולנסיעה בהן. מזה שנים החברה פועלת על פי "אמנה סביבתית" בת 10 כללי ברזל - והתוצאה בהחלט ניכרת: 80% מדגמי "פוקוס" ו"אסקייפ" של רכבי החברה עשויים מחומרים שניתנים למיחזור - הן מבפנים והן מבחוץ.
בנוסף, החברה מייצרת משאיות כבדות שמונעות על ידי דלק ממוחזר: אדי הצבע שבו משתמשים בכמה ממפעלי החברה עוברים תהליך כימי שהפך אותם לדלק. החברה גם משתמשת במערכות קירור גיאו-תרמיות חסכניות ונקיות שמונעות בידי אתנול וגז, והיא גם הבעלים של הגג הסולארי הגדול בעולם. לא פלא שעד כה היא זכתה כבר פעמיים בפרס ה-EPA היוקרתי לאנרגיה ירוקה.
נייקי
נייקי מקפידה להדגיש בקמפיינים הפרסומיים שלה, חזור והדגש, את מחויבותה לקיימות ולאיכות הסביבה - ואכן, יש לכך תימוכין בפעילותה השוטפת. היא מקפידה מאוד שמוצריה יהיו מבוססים אך ורק על חומרים ידידותיים לכדור הארץ, כמו למשל פוליאסטר ממוחזר. בנוסף, החברה עושה שימוש במקורות של אנרגיה מתחדשת בתהליך הייצור.
לאחרונה, כחלק מהרחבת פעילותה בתחום, נייקי דרשה מ-650 הספקים שלה, שעובדים ב-52 מדינות, לנסח לעצמם נייר עמדה מחייב בנוגע לשמירה על תקנות איכות הסביבה ולפעול לפיו.
סטארבאקס
רשת בתי הקפה הענקית פועלת כבר שנים רבות לשמירה על איכות הסביבה - מה שבא לידי ביטוי, לדוגמה, בכך שהיא מקפידה לרכוש חומרי גלם אך ורק בכפוף לתקנות הסחר ההוגן ומשתמשת אך ורק בפולי קפה עם תו תקן אורגני. בנוסף, החברה פותחת בשנים האחרונות עוד ועוד סניפים "ירוקים" והופכת גם את הסניפים הקיימים לידידותיים לסביבה - מה שמסייע לה, בסופו של יום, גם להגדיל רווחים.
ההקפדה היתרה על קיימות באה לידי ביטוי גם במערכות הקירור שבסניפי סטארבאקס: הטמפרטורה שהן יוצרות בסניפים מווסתת באופן תמידי כך שלא ייגרם בזבוז אנרגיה מיותר ומזהם. כמו כן, 90% מהציוד שבו משתמשת הרשת עשוי מחומרי תעשייה ממוחזרים וחלקו בנוי מראש באופן שמסייע לחיסכון במים.
כיל (ישראל)
בשנת 2018, בעקבות אישור "חוק אוויר נקי" בכנסת, השקיעה כיל - הבעלים של מפעלי ים המלח - 32 מיליון דולר בציוד חדש ובשדרוג של ציוד קיים באתרי הייצור שלה כדי לעמוד בדרישות החוק. מאז, נראה כי בחברה החליטו לקחת את עניין איכות הסביבה ברצינות וממשיכים לפתח אותו בהתמדה - ולא רק כדי לעמוד בהיתרי הפליטה הקבועים בחוק.  כיל הודיעה אשתקד כי במהלך השנים הקרובות בכוונתה לבצע השקצעות משמעותיות בתחומי הגנת הסביבה וחודשים ספורים אחר כך  השקיעה 64 מיליון דולר בנכסים קבועים לצרכי עמידה בדרישות החוק והיתרי הפליטה בישראל. כיום, פועלות במפעלי ים המלח שלוש תחנות לניטור אוויר, המספקות נתונים שמשודרים בזמן אמת לאתר של מרכז הניטור הארצי של המשרד להגנת הסביבה.
בנוסף, המתקנים העיקריים של מפעלי ים המלח בסדום הוסבו לגז טבעי וחוברו לרשת הגז. ב-2018 החלה הפעלתה של תחנת הכוח החדשה של כיל בסדום - תחנת מחז"מ (מחזור משולב לייצור חשמל וחום), הפועלת על גז טבעי ומספקת את רוב תצרוכת החשמל בישראל. תחנת הכוח החדשה הביאה להפחתה של 20% בהיקף פליטות תחמוצות החנקן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה