יום הסביבה העולמי 2020

חינוך סביבתי וטיפול בבעיית הפסולת: התוכניות של השרה גילה גמליאל

הדאגה לעתיד מחייבת פעולות בזמן הווה: העלאת המודעות הציבורית, חינוך הדור הצעיר וגיבוש מדיניות ארוכת טווח. ממשבר לשינוי - טור מיוחד מאת השרה להגנת הסביבה, ח״כ גילה גמליאל

גילה גמליאל |  1
גילה גמליאל, השרה להגנת הסביבה (צילום רפי קוץ לעמ)
המהפכה הטכנולוגית של המאה ה-21 הביאה איתה השלכות סביבתיות חובקות עולם המשפיעות על כל תחומי החיים. טיפול במשבר האקלים, זיהום הסביבה, הפסולת, שמירה על המגוון הביולוגי, שימור השטחים הפתוחים ופיתוח ריאות ירוקות – זו רק רשימה חלקית מתוך שלל אתגרים כבדי משקל המחייבים פתרונות הולמים, ברמה הלאומית וברמה הבינלאומית.
יום הסביבה 2020, המצוין היום בישראל וברחבי העולם, מסמל את אותם ערכים חשובים, שהשמירה עליהם תבטיח איכות חיים הולמת וסביבה בריאה ובטוחה על פני כדור הארץ. לצד טיפוח סביבה ראויה לנו, בני האדם, עלינו לדאוג גם לבעלי החיים ולצומח, ולוודא כי אנחנו מצליחים לשמור גם עבורם את האיזונים העדינים בטבע. זהו המבחן של כולנו.
יעדים רבים עומדים לפנינו, כשהמשותף לכולם הוא משבר האקלים וההשלכות ההרסניות הנגזרות ממנו. עלינו להכיר בבעיה ולהבין שאם לא נטפל בה באופן מקיף ויסודי, היא תחמיר עד למצב בלתי הפיך. האתגר העיקרי הוא לרתום את הגופים הרלוונטיים במדינה לטובת המטרה, ולייצר מסגרת עבודה משותפת. אנו אמנם חווים חלק מהשלכות משבר האקלים כבר היום, אך את מרביתן נרגיש  בטווח הבינוני והארוך. כולנו מוכרחים להפנים כי הפעולות שלנו בעת הנוכחית ישפיעו עלינו ועל הסביבה גם הלאה, כשהדרך להבטחת עתיד בטוח היא נקיטת יוזמה בזמן הווה. סיסמאות ודיבורים לא יספיקו, זה זמן למעשים.
הדרך המשמעותית ביותר להובלת שינויים היא באמצעות חינוך והעלאת הנושא על סדר היום הציבורי. מרכיב חשוב בתהליך הוא קידום נושא החינוך הסביבתי בקרב הדור הצעיר על כלל מסגרותיו - מגני הילדים, דרך בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים, ועד תנועות הנוער. בדרך הזו ניתן להביא לתמורה של ממש בכל הנוגע לניקיון הסביבה, בשמירה על המגוון הביולוגי ובעוד שורה של תחומים הנוגעים אף הם למערכת הסביבתית בה אנו חיים.
עם כניסתי למשרד להגנת הסביבה, אחד הצעדים הראשונים שלי היה לגייס סכום של 5 מיליון שקל לטובת נושא החינוך הסביבתי. בשלב הבא נדרש לגבש תוכניות אופרטיביות ודרכי פעולה כדי לקחת את הנושא שלב נוסף קדימה.
מגפת הקורונה יצרה מציאות חדשה ומורכבת, אולם למרות הקשיים עלינו לגשת לעבודה בגישה אסטרטגית הבנויה ממיפוי האתגרים והצרכים של החברה הישראלית. בימים האחרונים הצגתי מתווה המבקש למקד את פעולות המשרד להגנת הסביבה ביציאה ממשבר הקורונה סביב התמודדות עם משבר האקלים ובכמה זירות מרכזיות.
המתווה מגדיר מספר אפיקים: ראשית, השקעה באנרגיות מתחדשות. עלינו לתמוך בתחום ולהטמיעו באופן נרחב. כך למשל, על מפעלים ובתים לייצר חשמל סולארי, ועל מבני ציבור לאמץ בנייה ירוקה וידידותית לסביבה. שנית, עלינו לקדם את נושא התחבורה הסביבתית - הגדלת היקפי עבודה מרחוק תצמצם את כמות כלי הרכב על הכבישים ותדלל את הפקקים, כשתחבורה ציבורית חשמלית תסייע גם היא להפחית את זיהום האוויר. בנוסף, עלינו להתנהל במודל של כלכלה מעגלית ולנהל את המשאבים שלנו באופן יעיל ומאוזן יותר. הקמת תעשיות מחזור, ייעוץ והכוונה בנושא התייעלות למשאבים שתעניק המדינה למגזר הפרטי - אלו השקעות שיניבו לנו פירות כלכליים וסביבתיים בשנים הבאות ובעשורים הבאים.
הרמב״ם שחי לפני כאלף שנים הגדיר את המילה פסולת באופן יוצא דופן: ״כל מה שאינו במקומו״. בהתאם לרוח הרמב"ם נראה כי בעיית הפסולת היא המשפיעה ביותר על תחום הגנת הסביבה. אם נדע לשנות הרגלים, למחזר פסולת באופן אפקטיבי ולהפוך אותה למשאב טבע - היא תוכל להפוך מנטל לנכס.
יום הסביבה העולמי הוא לא עוד תאריך שולי בלוח השנה, אלא נקודת ציון חשובה בחיים של כולנו. על כן, יש לתת ליום הזה את תשומת הלב הראויה: להטמיע את ערכיו בקרב כלל תושבי ישראל ולחדד את המסר לפיו יש לנו רק כדור אחד - והוא בידיים שלנו.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    פניציה ירוחם זכוכית היא הפתרון לזיהום
    דניאלה חרמון 06/2020/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פניציה הפתרון לזיהום הסביבה!! תקנו זכוכית ולא פלסטיק!! תקנו תוצרת ישראלית ולא תוצרת ערבית מאותו ארדון שלא מכיר בזכות הקיום של מדינה יהודית מדינת ישראל!! את כשרה לאיכות הסביבה יכולה לצאת בקמפיין להציל את חיי העובדים בדימונה וירוחם אותו מפעל שמהווה אלטרנטיבה יחידה לזיהום הסביבה שמביא עימו הפלסטיק בעולם. מיחזור !! זכוכית זו האלטרנטיבה המפעל היחיד במדינה שיכול ליצא ולגרום לישראל להרוויח. אל תתנו לפוטנציאל הזה לגווע ולמות!!
    סגור