השוק

נשיא ארגון להב: "ישראל השאירה את העצמאים פצועים בשטח"

רועי כהן, המוביל את ארגון העצמאים והעסקים בישראל, טוען כי המדינה לא עושה מספיק כדי לצמצם את הפגיעה בעסקים וחושב שהמתווה המתגבש באוצר הוא בדיחה. מה כוללת שורת ההקלות אותן הוא דורש?      
עינת שחק |  5
רועי כהן י"ור ארגון להב (צילום אופיר אייב)
"העצמאי לא חי באי בודד עם עצמו. יש לו משפחה, ילדים, משכנתא. יש לו עובדים, שגם להם יש משפחות לפרנס. עכשיו כשהוא נלאץ לסגור את העסק שלו, מאיפה הוא יביא אוכל הביתה? איך הוא אמור לשלם את כל ההוצאות? את השכירות, את שכר העובדים?" שואל רועי כהן נשיא ארגון להב.
"המדינה סגרה לעצמאי את העסק, אך היא גם סגרה בפניו את הדלת, הטלפון וכל אמצעי תקשורת אחר. אין מענה ואין פתרונות לעצמאים ולבעלי העסקים. אחרי שנים בהם העצמאים משלמים ביטוח לאומי, מע"מ, מס הכנסה, אינסוף היטלים -  המדינה פשוט השאירה אותם פצועים בשטח".
להב היא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, המאגדת 55 ארגונים כלכליים המאגדים כולם, עצמאים ועסקים קטנים, סך הכל כ- 200 אלף עצמאים ועסקים קטנים בישראל.
כמה עצמאים יש כרגע בישראל שנפגעו מהמשבר? 
"בישראל יש למעלה מחצי מיליון עצמאים ועסקים. מתוכם, 95,000 עצמאים ו-61,500 עצמאים שלא מעסיקים עובדים, המצויים כעת ללא הכנסות או עם הכנסות מעטות. עד לחודש מאי מספר העצמאים שנפגעו צפוי להגיע ל-120 אלף, מתוכם 50,000 עצמאים ככל הנראה לא יצליחו להתאושש מהפגיעה. מדובר על 20% מסך הפגיעה במשק".
מאחר שאינם זכאים לדמי אבטלה כתוצאה מהאטה או עצירה בהיקף העבודה, מה כן מגיע לעצמאים מהמדינה? 
"עד כה החליטה המדינה על הקמת קרן הלוואות ייעודית בערבות מדינה לסיוע לעסקים בהיקף של 8 מיליארד שקל. מסלול הסיוע הייעודי לעסקים הקטנים והבינוניים מוצע עם תנאים הכוללים: צמצום הפיקדון ל-10%, הגדלת ערבות המדינה לשיעור של 85% מ-70%, גובה הלוואה מקסימלי של 20 מיליון שקל, זאת במקום 500 אלף שקל כפי שנהוג היום. הקרן תעמוד לראשות עסקים שהמחזור שלהם הוא עד 400 מיליון ש"ח במקום 100 מיליון ש"ח כפי שהיה נהוג עד כה". 
איזה מתווה מתגבש כרגע באוצר הנוגע לעצמאים? 
"כרגע מתגבש מתווה של מענק של עד 6000 שקל או 50% מסך ההכנסה החודשית המדווחת לשנת 2018. לשם המחשה, עצמאי שהכנסתו הייתה 72 אלף שקל בשנת 2018, קרי 6000 שקל לאחר ניכוי ההוצאות, יקבל מענק של 3000 שקל, ומזה הוא עוד יצטרך להמשיך ולשלם את ההוצאות. 
"מדובר בבדיחה עצובה על חשבון העצמאים ואנחנו פועלים בכל המישורים לקבוע דמי אבטלה לעצמאים, בדיוק כמו ציבור השכירים. אנחנו לא אזרחים סוג ב'". 
מה לגבי מי שהפך עצמאי לאחר שנה זו?
"לגביי העצמאים שפתחו את העסק בשנת 2019, מתגבש פתרון ע"ב דיווחי המע"מ לשנת 2019".
מהן הדרישות המרכזיות של להב? אילו צעדים אתם נוקטים מול האוצר?
"סל הצעדים שאנו דורשים מהממשלה לבצע באופן מיידי:  
-השוואת זכויות העצמאים במתכונת דמי אבטלה בדומה לזו של השכירים.
-הקמת קרן פיצויים לעסקים שהמחזור שלהם נפגע ביותר מ-25%, כשהפיצוי יינתן לפי המתכונת שהוחלה במלחמת לבנון השנייה, כמו גם התקנות לפיצויים לעסקים ביישובי עוטף עזה.
-הודעה על פטור מתשלום ארנונה לכל העסקים שנסגרו עקב הוראת משרד הבריאות. עסקים אלה לא מקבלים שירותים מהרשות המקומית, ואין שום סיבה שיאלצו להמשיך לשלם והחוב ירבץ לפתחם ביום שאחרי. 
-הודעה של נגיד בנק ישראל על הקפאת כל החזרי המשכנתאות וההלוואות הקיימות למשך 3 חודשים ומתן הנחיה לא לפגוע במסגרות האשראי של בעלי העסקים והעצמאים.
-החלת מדיניות מס המאפשרת קיזוז הפסדים לאחור לעסקים על רווחים משנת 2019.  
-אפשרות משיכת כספים לעצמאים ובעלי עסקים מקופות גמל והשתלמות ללא תשלום מס. 
-הקפאה מוחלטת של פעולות אכיפה, גביה, עיקולים וקנסות על עצמאים ובעלי עסקים".
מהן העלויות המוערכות למשק של דרישותיכם? האם לראייתך המשק מסוגל לעמוד בהן?
"במסגרת הייעוץ המקצועי של ארגוני להב, הועלו רעיונות כיצד ניתן לגייס את התקציב הנדרש לביצוע צעדים אלה, בהם הודעה על אפשרות למשוך דיבידנד מוטב בשיעור של 15% למשך 3 חודשים מהרווחים הכלואים בחברות, החלת תהליך של גילוי מס מרצון בשיעור של 25% למשך של 3 חודשים והחלת מלווה מהציבור להתמודדות עם משבר הקורונה.
מה האזרח הקטן, העצמאי, צריך לעשות כרגע מבחינה כלכלית פיננסית? 
"כרגע מה שכל עצמאי ועצמאית צריכים לעשות הוא לגשת למייצגים שלהם - עורכי הדין, רואי החשבון, יועצי המס, סוכני הביטוח והיועצים העסקיים - אשר יודעים כיצד להתנהל מול הרשויות ויודעים את הפרטים המלאים לאשורם, ומתעדכנים כל העת בהנחיות החדשות ממשרדי הממשלה".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    תודה לרועימכוכן וצוות להב
    יורם רוזנטל 03/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעומק ליבי ואני מאמין שעצמאים נוספים מצטרפים לדעתי עבודתו קודש המדינה תוקעת את העצמאים בחזירות . קשה מאוד ללהב להכיל חוקים ללא לובי ברור ותובעני בכנסת
    סגור
  • 4.
    צודק (ל"ת)
    עצמאי 03/2020/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    כמה שאתה צודק
    עצמאי מתוסכל 03/2020/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פשוט הפקירו אותנו לדמם
    סגור
  • 2.
    אלוף העולם
    עצמאי 03/2020/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל מילה בסלע!
    סגור
  • 1.
    תותח! (ל"ת)
    גיל 03/2020/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור