השוק

האוברדראפט הנורא: הגל שהתחיל בסין סוחף למערבולת

מיליונים רבים איבדו את מקום עבודתם בסין בשל המשבר, וכעת הם אינם עומדים בתשלומי ההלוואות שנטלו. עם האבטלה שמזנקת בארה"ב, אירופה ומקומות אחרים – נראה שעוד ועוד לא יוכלו לפרוע את חובותיהם
מערכת אייס |  1
משבר וירוס הקורונה בעולם (צילום Alexandra Koch from Pixabay)
זה בשום אופן לא נשמע כרעיון בלתי אפשרי: כמו מיליוני אנשים בעולם, גם זאנג צ'ונזי לוותה כסף במחשבה שתוכל להחזיר אותו, עד שמגפת הקורונה שינתה הכול. כעת, לאחר שפוטרה מעבודתה כיצואנית מוצרי הלבשה בהאנגזו, מהערים המשגשגות בסין, זאנג בת ה–23 אינה עומדת בתשלומים להחזר חוב של 12 אלף יואן (1,700 דולר) בכרטיסי האשראי שלה ובפלטפורמה המקוונת של אנט פייננשל - חברת הפיננסים של ג'ק מא, מייסד עליבאבא. "אני מאחרת בכל תשלומי החשבונות ואין דרך שאוכל להחזיר את החוב במלואו", היא אומרת.
המקרה הנ"ל הוא רק אחד מרבים ברחבי סין, שם התפרצה מגפת הקורונה שגבתה את חייהם של אלפי אנשים ופוגעת בכלכלה זה יותר משלושה חודשים. וירוס הקורונה מתפשט ברחבי העולם ומחייב מדינות שלמות להיכנס לסגר, מעלה את רמת האבטלה ופוגע בעסקים הקטנים. כלכלנים טוענים כי זה רק עניין של זמן עד שמשקי הבית בארה"ב, אירופה ושאר העולם לא יוכלו לפרוע חובות.
באירופה, אוסטרליה ורוסיה: גם לפני המשבר יחס החוב היה עצום
יחס החוב-תוצר במשקי בית בצרפת, שווייץ, ניו זילנד וניגריה נמצא בשיא, כך פירסם בינואר המכון לכלכלה בינלאומית. חובות משקי הבית באוסטרליה הם הגבוהים ביותר במדינות ה-20G. הבנק הגדול באוסטרליה מסר ביום חמישי שעבר כי הוא מקבל פי שמונה בקשות לסיוע כלכלי לעומת זמנים רגילים.
רמת החובות של משקי בית באירופה היא מהגבוהות בעולם - ממוצע של 58% בגוש היורו, יותר מ–100% בדנמרק והולנד ו–83% בבריטניה, ביחס לתמ"ג. עם זאת, מדינות אלה מציעות את הסיוע הגדול ביותר למשקי בית ועובדים. דווקא מדינות עניות יותר, כמו יוון, מדינות הבלקן ומזרח אירופה, שבהן שיעור נמוך של חובות - משקי הבית מתקשים לפרוע חובות: שיעור הפיגורים היה 52% ביוון; 36% בקרואטיה; ו–31% בבולגריה. יכולתן של המדינות העניות לספק סיוע למשקי הבית גם נמוך יותר.
ברוסיה יש התנפלות על אשראי צרכני ומשכנתאות בגלל חשש מאינפלציה הנובע מחולשתו של הרובל הרוסי - שנפל בכמעט 20% החודש בעקבות קריסת מחיר הנפט, גם זאת בשל הקורונה. הרוסים מעדיפים לקנות עם כסף מזומן שכן ערכו יישחק, אך גם משתמשים באשראי בהיקף גדול, בין היתר, כדי לאגור מצרכים בזמן המגפה.
בארה"ב: האם 2 טריליון הדולר של טראמפ יעזרו?
לחובות הרגילים של משקי הבית והעסקים הקטנים בארה"ב - הכוללים משכנתאות, חובות סטודנטים, הלוואות בכרטיסי אשראי והלוואות לרכישת מכוניות - מצטרפים כעת גם הוצאות הבריאות. אלה עשויות להיות גבוהות מאוד ולהסתכם בעשרות אלפי דולרים רק עבור בדיקות ואשפוזים. וכשלחלק ניכר מהעובדים אין ביטוח בריאות, גם בשגרה ההוצאות האלה הן הגורם הנפוץ ביותר לפשיטת רגל אישית.
עם יותר מ–120 אלף חולים בארה"ב ויותר מ–2,000 מתים, משקי הבית רק החלו להרגיש את הלחץ הכלכלי, ובבנקים עדיין לא דיווחו על זינוק באיחורים בתשלומי החובות. צרכנים שיגיעו לחדלות פירעון עשויים לאבד מכוניות ובתים. בטווח הארוך, חדלות הפירעון הזאת תיכנס לחישוב דירוג האשראי שלהם ותפגע ביכולתם ללוות כסף בעתיד. מספר תביעות האבטלה השבועיות זינק בשבוע שעבר ל–3.28 מיליון איש — פי ארבעה מהשיא הקודם.
בשיא המשבר הפיננסי, ברבעון השלישי של 2009, הסתכמה רמת הפיגורים בתשלומי כרטיסי אשראי בארה"ב ב–6.7%, ורמת האבטלה בכ–10%. כעת, כשחלק מהתחזיות הן כי האבטלה תזנק ל–30% בחודשים הקרובים, רמת הפיגורים תעלה בהתאם וכך גם מספר פשיטות הרגל של משקי בית בארה"ב.
הבנקים בארה"ב החלו להתכונן למגפה עוד לפני שהממשל הודיע על תוכנית הסיוע של 2 טריליון דולר ולפני הדיווח על הזינוק במספר תביעות האבטלה: סיטיגרופ הגדיל את מסגרות האשראי לחלק מלקוחותיו, כולל לקוחות שהוצאותיהם הרפואיות צפויות לגדול; ג'יי.פי. מורגן הודיע על דחיית מועדי התשלום על חלק מההלוואות בכרטיסי אשראי, הלוואות למכוניות ומשכנתאות; גולדמן סאקס מאפשר לחלק מהלווים בבנק המסחרי שלו, מרקוס, לדחות תשלומים חודשיים.
השאלה כעת היא עד כמה 2 טריליוני הדולרים יסייעו לאמריקאים. החבילה כוללת סיוע ישיר של 300 מיליארד דולר למשקי בית, הארכת דמי אבטלה, 250 מיליארד דולר לביטוח אבטלה וכן סיוע במאות מיליארדי דולרים לעסקים קטנים בצורה של הטבות והלוואות.
בסין: איחורי פירעון כרטיסי האשראי זינקו ב-50%
מעט מאוד מדינות ראו זינוק בחובות הצרכנים, כפי שקרה בסין בשנים האחרונות. חובות משקי הבית, כולל משכנתאות, עלו ל–55 טריליון יואן (7.7 טריליון דולר) ב–2019. מאז 2015 הסכום הזה הוכפל הודות לצמיחה של מגזר הדיור ולעליית חברות ההלוואות המקוונות כמו אנט פייננשל. רבים מהצרכנים שלוקחים הלוואות לזמן קצר בריבית גבוהה הם בעלי הכנסה מינימלית ואין להם היסטוריית אשראי.
לפי זאו ג'יאן, מנהל חברת המחקר אטלנטיס פייננשל, שערכה סקר בבנקים - יחס חדלות פירעון בקרב הצרכנים כבר עלה בחלק מהבנקים ל–4% לעומת 1% לפני התפרצות הקורונה. אחד ממנהלי הבנקים הגדולים בסין אמר כי הבנק שלו נוקט צעדים לצמצום הלוואות בכרטיסי אשראי ואף נאלץ להיפרד מחלק מהלקוחות שמראים עלייה באיחור בתשלומים. הבנקים בסין עשויים להתמודד עם חובות לא משולמים בסך 5.2 טריליון יואן וירידה של 39% ברווח ב–2020. התמריצים הממשלתיים מרככים את המכה: הרשויות במדינה הציפו את הבנקים בנזילות כדי שיוכלו להלוות כסף לעסקים קטנים, המהווים 80% מכוח העבודה בסין. עם זאת, חובות משקי הבית כבר היו ברמה גבוהה לפני מגפת הקורונה. יחס החוב־הכנסה של משקי הבית בסין היה 92% בסוף 2018, לעומת 30% לפני עשור.
"סין היא הקדמה למה שיקרה בעולם", אמר מרטין צ'ורזמפה, אנליסט במכון פטרסון לכלכלה בינלאומית בוושינגטון. השפעת הקורונה על משקי בית ובנקים תלויה ביעילות הצעדים שנוקטות מדינות לריסון המגפה ובסיוע לכלכלה, אך נראה כי אין מנוס מפגיעה במשקי הבית.
האיחורים בהחזרי הלוואות בכרטיסי אשראי בסין עלו בחודש שעבר ל–50%, לעומת השנה שעברה — כך לפי מנהלים בשני בנקים במדינה. חברת ההלוואות המקוונות ג'ודיאן מסרה כי 20% מהאנשים איחרו בתשלום החזרי הלוואות בפברואר, לעומת 13% בסוף 2019. בנק צ'יינה מרצ'נטס, אחד מספקי האשראי הגדולים לצרכנים, מסר החודש כי הפסיק זמנית את מתן האשראי לעסקים, לאחר עלייה חדה באיחורים בתשלומי החזרי הלוואות. ההערכות הן כי כ–8 מיליון בני אדם איבדו את עבודתם בסין בפברואר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לאכול פלפל ירוק חריף,,,מונע מחלות ומנקה את הגוף
    בזילי 03/2020/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שם המשחק,,,חזרה להדפסת דולרים,,,וזאת לא הבעיה של אזרחי העולם,,,תרגעו זה שם המשחק,, במקרה הזה,,
    סגור