השוק

שלמה מעוז: "הפחתת הריבית תסייע לנוטלי המשכתנאות"

הכלכלן הבכיר טוען שעל בנק ישראל היה ליישר קו עם הורדת הריבית במדינות מערביות אחרות עוד לפני משבר הקורונה, ומסביר כיצד המהלך צפוי לעזור למשקי הבית ולבעלי העסקים
עינת שחק |  2
שלמה מעוז (צילום מתוך עמוד הטוויטר של שלמה מעוז)
בנק ישראל החליט אתמול (ב') על הורדת הריבית מ-0.25% ל-0.1%, לאור פגיעת משבר הקורונה במשק הישראלי בשל ההגבלות השונות שהוטלו. זאת מאחר שהמגיפה קטעה את מגמת הצמיחה בו, וכעת המשק עבר להתכווצות עם 24% משוק העבודה שתובע דמי אבטלה. 
"לאור עוצמת הפגיעה של המשבר בפעילות הכלכלית, הוועדה המוניטרית נוקטת במגוון כלים כדי להעמיק את מידת ההרחבה של המדיניות המוניטרית ולהבטיח את פעילותם התקינה של השווקים הפיננסיים", הסבירו בבנק ישראל את המהלך.
"הוועדה תרחיב את השימוש בכלים הקיימים, כולל כלי הריבית, ותוכל להפעיל כלים נוספים, ככל שתעריך שהמשבר מתארך והדבר נדרש כדי להשיג את יעדי המדיניות המוניטרית, ולמתן את הפגיעה הכלכלית שנוצרה כתוצאה מהמשבר", הוסיף הבנק.
הכלכלן הבכיר והפרשן בתחומי הכלכלה והפיננסים, פרופסור שלמה מעוז, סבור כי הפחתת הריבית הייתה צריכה להתרחש אף קודם למשבר. "חזיתי את הפחתת הריבית זה מכבר, כי אנחנו נמצאים במשבר כלכלי, נכנסנו לאינפלציה", הוא אומר.
"אין שום סיבה שהריבית תהיה 0.25% - בכל המדינות המערביות הפחיתו את הריבית ל-0 ובחלקן אף הריבית שלילית. פה בטעות העלו אותה בשנה שעברה על ידי המשנה לנגידת הבנק, נדין בודו-טרכטנברג, והיא ניצלה את ההזדמנות שלא היה נגיד ועשתה טעות". 
"נדרש היה לעשות זאת לפני מספר חודשים אבל בנק ישראל התמהמה מאחר שהוא לא נמצא על הקרקע, אלא ספון במגדל השן עם משכורות גבוהות. לקח להם קצת להבין את החומר, כנראה זה היה קשה להבנה וכעת אני שמח שהפחיתו את הריבית", הוא מוסיף.
כיצד תסייע למשק הורדת הריבית? 
"הפחתת הריבית תביא להיחלשותו של השקל, וכך נוכל להתחרות בשווקים הבינלאומיים".
וכיצד היא תסייע לציבור?  
"היות ששליש מהמשכנתאות של האוכלוסייה הן למעשה צמודות לריבית של בנק ישראל, מה שנקרא "פריים", הריבית של משקי הבית, שכרגע בלאו הכי אין להם עם מה לשלם, או קשה להם לשלם את המשכנתא, העלות שלהם על שליש מהמשכנתא תפחת ב-0.125%".
האם המהלך יסייע לעסקים? 
"בסך הכל זה יאפשר הזרמת הון למשק, ויאפשר לעסקים להמשיך להתקיים וללוות במחיר יחסית זול".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עיתונאי כושל שפוטר ממערב. נותן פרשנות? (ל"ת)
    מעוז 04/2020/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • האיש כלכלן מוערך. לא עיתונאי. נא לדייק (ל"ת)
    ברוך 04/2020/08
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור