השוק

אלרועי תורג'מן: "ההכנסות לא מגיעות לקצה התחתון הנדרש"

מנכ"ל אופטיקנה מסביר מדוע למרות ירידה של 95% בפדיונות מפעילה הרשת תשעה סניפי חירום, מספר על הקמפיינים עם עומר אדם שבוטלו בגלל המשבר, ושוטח את העקרונות שעל המדינה לאמץ מיידית לסיוע לקמעונאים  
עינת שחק |  3
אלרועי תורג'מן, מנכ"ל אופטיקנה (צילום שוקה כהן)
"עוד לפני סגירת הקניונים בפועל, הייתה ירידה משמעותית בטראפיק, בפדיונות, עוד מהימים הראשונים של הגעת הנגיף לישראל. כבר אז חווינו ירידה של 25% בפדיון. סגירת הקניונים הייתה למעשה 'המסמר האחרון' שהביאה אותנו לירידה של למעלה מ- 95% מהפדיון הממוצע אל מול אשתקד", אומר אלרועי תורג'מן, מנכ"ל רשת אופטיקנה. 
לפני תחילת המשבר, אופטיקנה, הפעילה מזה 33 שנים במשק, מנתה 550 עובדים אשר עבדו בכ-80 סניפים - במטה, במרכז הלוגיסטי ובמפעל. "נכון להיום אנחנו עם 60-70 עובדים ב-9 סניפים פעילים, נכון לרגע זה, שנותנים מענה חירום אופטימטרי לאזרחי ישראל".
כמה חנויות פעילות כרגע וכמה סגורות? 
"נכון להיום (ג') ולפני הסגר של החג, שאין לנו מושג כיצד הוא ישפיע על שאר הימים, אנחנו עומדים על 9 סניפים מתוך כ-80. סגרנו בשלב הראשון את כל 55 החנויות שבקניונים המופעלים במבנים סגורים, אולם לאור ההנחיות וההצדקה הכלכלית, סגרנו בהמשך גם את חנויות הקניונים הפתוחים, כמו למשל במרכזי ביג, כמו גם חלק מחנויות הרחוב". 
"במקביל, העברנו אופטומטריסטים לעבודה ממוקד שהקמנו במטה החברה בפתח תקווה, במטרה לתת מענה אופטימטרי לחירום דרך הטלפון, בשילוב עם שליחים עד הבית, כמו גם מענה לאוכלוסייה מבוגרת על כל האספקטים של המקרים הנדרשים".
והפעילות הזאת מצליחה להניב לכם רווחים בתקופה זו? 
"אין ספק שזו פעילות הפסדית, אין היגיון להפעיל 9 סניפים, עם עשרות עובדים. ההכנסות, אם יש כאלה, לא מגיעות לקצה התחתון הנדרש. יש ימים שלמים ללא פדיון בסניפים, אולם אופטיקנה כרשת שאחראית על הובלת השוק, מבינה את החשיבות במתן פתרון אופטי מקצועי, גם במציאות כזאת של מדינת ישראל, בטח ובטח לאוכלוסיות רגישות ומבוגרות".
"קצרה היריעה מלהכיל את עשרות הסיפורים שאירעו בתקופה האחרונה ברשת, בהגעה לבתי קשישים ואוכלוסיות חלשות, שבמציאות הנוכחית לא יכלו לקבל פתרון חיוני לבעיות האופטיות השונות שלהם".
תורג'מן, בן 39, הוא רואה חשבון וכלכלן, תושב גבעת שמואל, מונה למנכ"ל החברה בשנת 2017. בשלב זה הוא מוביל את החברה בזהירות נוכח אי הוודאות לגבי מועד היציאה מהמשבר. כך למשל, על רקע הירידה בפדיונות, בשלב זה הקפיא את התוכניות השיווקיות של הרשת."ביום שנצא מהמשבר נתחיל לבנות אותן שוב. היינו אמורים להיות ברגעים אלו בשיא התוכנית השיווקית. רשתות האופטיקה מחכות לצאת השמש, אז מתחיל הציבור לרכוש את משקפי השמש מקולקציות הקיץ החדשות מגדולי בתי האופנה בעולם". 
"היינו אמורים להיות עכשיו באוויר עם קמפיין גדול של המותג VERSO עם עומר אדם כפרזנטור. למעשה התוכניות השתנו תוך כדי תנועה כמה פעמים. הקריאייטיב הראשוני היה צילומים בחו"ל, בצרפת, ולאור התפשטות הנגיף באירופה והפחד מטיסות, ביטלנו את הצילומים שם והעברנו אותם לישראל. הכל היה מוכן, ויום לפני החלטנו על הביטול. היה זה היה יום שבו הודיעו על סגירת הקניונים. 
"כמובן שגם הביטולים האלו לוו בהפסדים גדולים. זה מראה על גודל ההפתעה שחווינו כמו שאר הענפים והציבור. אף אחד לא חשב שזה הולך לשם".
מתאגדים ליום שאחרי
באחרונה, הודיעה התאגדות הקמעונאים למשבר הקורונה לבעלי הקניונים והמרכזים המסחריים כי אין בכוונת הרשתות לשלם שכר דירה ודמי ניהול בתקופת המשבר. בנוסף, הודיעו הרשתות המאוגדות יחדיו כי מאחר שגם בתום המשבר הן לא צפויות לחזור להיקף פעילות מלא בבת אחת, התשלומים לא יחזרו לאותם ההיקפים עם החזרה לפעילות. בתוך כך, קרא ועד ההתאגדות לבעלי המרכזים המסחריים לנהל עמם משא ומתן על תוכניות התשלומים לקראת היום שאחרי המשבר.
"לשמחתי הקמנו ועד חזק אותו מובילים מנכ"לי ובעלי רשתות גדולות וקטנות, שהסתכלו בראייה רחבה על המשק ולא על חלקת האלוהים הקטנה של כל חברה, ופועלים ביחד בשלושה מישורים מרכזיים: הראשון - יחס הקניונים מול הרשתות בתקופה המשבר וביום שלאחריו. השני, הלוואות בערבות מדינה, אשר יכולים להוות חמצן ראשוני לשיקום המשק, והשלישי והחשוב ביותר, הוא המישור של בקשה למענקים מיידיים לפי תכנית מוסדרת שהגשנו למשרד האוצר עבור כל רשתות האופנה והמסחר".
"אופטיקנה היא חלק מהתאגדות רשתות המסחר, האופנה והקמעונאים. כולם מבינים יחד את גודל הצרה ופועלים מתוך אחריות גדולה, בראש ובראשונה ל-300 אלף בתי אב שעלולים למצוא את עצמם ללא פרנסה ביום שאחרי המשבר, אלא אם כן המדינה והשותפים העסקיים שלנו יבינו שכולם צריכים להיכנס מתחת לאלונקה". 
האם נתקעתם עם מלאים שלא ניתן לשווק כעת? 
"בוודאי. כמו כל הענף הקמעונאי ורשתות האופנה למיניהן, גם אופטיקנה נערכה עם מלאים לתקופת האביב-קיץ, אשר תחילת עם חופשת פסח, בשווי של עשרות מיליונים. בחוסר הוודאות הנוכחי השקעה זאת או חלקה לפחות, ירדו לטימיון".
האם נתקלתם בקשיים ובהוצאות גדולות תוך כדי תנועה במשבר? 
"בתחילת הדרך, עוד כשהגיעו סחורות בייבוא, היה קושי בקבלתם. זה השפיע על החנויות ועל ההיצע, אבל בהסתכלות הנוכחית זה שולי. לאחר מכן היה צורך במיגון העובדים, האופטומטריסטים- בהתאם להנחיות וגם מתוך רצון להגן עליהם ולתת להם תחושת ביטחון. קנינו ציוד מגן שאין לנו צורך בו בשגרה, בשווי של מאות שקלים לעובד, כאשר יש מחסור כללי בשוק בציוד מגן".


ציוד מיגון לעובדים ברשת (צילום: יח"צ)
הכל יתחיל מהתחלה
בשלב זה תורג'מן נמנע מתחזיות עתידיות לסיום המשבר. "המשבר הוא גלובלי, כל בתי האופנה הגדולים בעולם, שרובם נמצאים באירופה, עסוקים בליקוק הפצעים ואין ספק שכלל הכלכלות נעצרו מלכת. זה ישפיע על מגוון רב של תחומים, כמו גם של קולקציות ועיצובים חדשים. הכל יתחיל מההתחלה". 
כיצד ישפיע עליכם הסגר בטווח הארוך?
"ישנה פגיעה בהיקפים גדולים מאוד בתוכנית הפיתוח העסקי של ארגון שצפה השקעות עתידיות במגוון תחומים. אולם לצערי במציאות של 'היום שאחרי' נהיה עסוקים בלשקם את עצמנו". 
"לשמחתי אופטיקנה היא רשת אופטיקה גדולה וותיקה שקיימת 33 שנה. ידענו משברים רבים, מלחמות, עתות משבר ועוד, ותמיד הצלחנו לצמוח, להוביל ולצאת מהמשבר מחוזקים. אני בטוח כי גם מהמשבר הנוכחי נמשיך להוביל".
מהי האסטרטגיה של הרשת ליום שאחרי?  
"אנחנו עובדים על האסטרטגיה בימים אלו, עוד מוקדם לגבש אסטרטגיה מדויקת ומפורטת. העולם עוד לא יודע איך הוא יראה ב'יום שאחרי', אין לנו מושג מהו תאריך היעד שבו נוכל לחזור לחנויות, להסתובב בקניונים, לנסוע לחו"ל, לעשות עסקים ועוד".
איך המדינה יכולה לעזור לעסקים לשרוד? 
"מתוך אחריות כוללת של הענף כולו, גיבשנו את שלושת העקרונות - הלוואות בערבות מדינה, מענקים מיידים לכל עסק ועצמאיים, והסדרה נוכחית ועתידית אל מול בעלי הנכסים מהם אנחנו שוכרים את החנויות". 
"המדינה חייבת להבין שללא עזרה מיידית, בלי ביורוקרטיה, הגבלות, כוכביות קטנות - כפי שהיא רגילה לעשות – אלא עזרה אמיתית, כנה ומיידיית כפי שהצגנו להם במפגשים אישיים עם האוצר ושאר משרדי הממשלה, העסקים יקרסו לא בעוד חודש-חודשיים אלא בימים הקרובים".  
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    לא משלם שכר דירה
    יששכר 10/2020/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה הוא בוכה, אופטיקנה עושה דין לעצה ולא משלמת שכר דירה!!!!
    סגור
  • 2.
    תשקיעו באונליין
    טל 04/2020/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עזבו את הקניונים
    סגור
  • 1.
    33 שנה זה הרבה מאוד. מקווה שהם ושאר
    זרובבלה 04/2020/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העסקים הפרטיים יתאוששו
    סגור