השוק

מנכ"ל צ'רידי: "שינינו את ייעוד החברה, הפכנו למוכווני קורונה בלבד"

בין הראשונים להיפגע ממשבר כלכלי, לרוב, הם ארגונים הזקוקים לתרומות. שי צ'רבינסקי, מנכ"ל חברת גיוס ההמונים, מספר כיצד גייסה החברה תרומות בגובה 130 מיליון שקל במרץ מבכירי המשק כמו יאיר המבורגר וקבוצת עזריאלי 

עינת שחק |  2
צ'רידי (צילום מסך מתוך אתר צ'רידי)
"גילינו היענות מרשימה של יאיר המבורגר, מקדונלדס, שיכון ובינוי, קבוצת עזריאלי ורבים נוספים. הפילנטרופ אהרן פרנקל אפילו הבטיח להכפיל כל שקל שהציבור יתרום ליד שרה. אין ספק שבעלי האפשרויות הם המבוגר האחראי שיצטרכו לקחת אחריות ביום שיתחילו להוציא לפועל את אסטרטגיית היציאה של המשק", קובע שי צ'רבינסקי, מנכ"ל צ'רידי, חברת גיוס ההמונים לתרומות. 
בתקופה שלפני החגים באופן מסורתי מגיע גם שיא פעילותן של עמותות וארגונים בגיוס תרומות. אלא שהמשבר הנוכחי שינה את התמונה ואת הצרכים של אנשים וגופים הנזקקים לתרומות, שכן משבר הקורונה תפס את העולם לא מוכן.
תגובות השרשרת שהחלו מאז פרוץ נגיף הקורונה שיתקו את הכלכלות הגלובליות, והכניסו את כולם למצב חירום מסוג חדש. בתוך כך, הראשונים להיפגע ממשבר כלכלי הם הארגונים הנתרמים, אולם תוצאות סיכום החודש האחרון מאז פרוץ משבר הקורונה לפי חברת צ'רידי, המתמחית בגיוס המונים בישראל ובעולם, דווקא מגלה סימנים מעודדים.
מאז תחילת המשבר לפני כחודש עולה כי החברה גייסה במהלך מרץ למעלה מ-130 מיליון שקל לקמפיינים שונים, בהם קמפיין מד"א ויד שרה. 103,311 אנשים שונים תרמו בחודש האחרון דרך החברה, סכום של מעל 38 מיליון דולר לקמפיינים של החברה, כשהתרומה הכי גדולה נרשמה על סך 4,764,264 דולר.  
תרבות התרומות השתנתה 
לדברי צ'רבינסקי, מגיפת הקורונה שינתה את כללי המשחק של תרבות התרומות. "מציאות החיים החדשה שכפה עלינו הנגיף עצרה את דרכי הגיוס המסורתיות שהכרנו. במובן הזה, הריחוק החברתי מקבל מענה באמצעות הקירוב הוירטואלי שחשה קהילה המתגייסת לצורך הגשמת יעדים ומטרות".
האם מודל הגיוס השתנה? 
"שינינו את ייעוד החברה במאה אחוז. הבסיס אמנם אותו בסיס, אבל בחודש האחרון הפכנו למוכווני קורונה בלבד. עם תחילת האירועים לפני כחודש, וההבנה לאן מתגלגלים הדברים, כינסתי את עובדי החברה והודעתי שאנחנו מתחילים לעסוק בקורונה בלבד. זאת תקופת משבר שהציבור מתעניין רק בה וזה בדיוק המקום שלנו לתת לו את המענה".  
צ'רידי הוקמה לפני כ 6 שנים וגייסה עד כה למעלה ממיליארד דולר. תשתית החברה בנויה על המרחק הפיזי בין התורמים כמו גם על החיבור הרעיוני לקהילה וירטואלית שמתגייסת למען מטרה ספציפית. הרעיון מחבר בין האנשים, והחיבור נעשה באמצעות הקהילה הוירטואלית. 
המודל המבני של צ'רידי פועל על בסיס קהילות וקבוצות בעלות עניין בתחום ספציפי. בכל קמפיין גיוס תרומות ישנה קבוצת מתרימים מתוך הארגון אשר לה עניין בהצלחת הקמפיין, שלוקחת על עצמה באופן אישי כל לגייס סכום יעד מסוים. 
כחלק מהקמת הקמפיין, החברה בונה את כלל היבטיו באמצעות התשתית של הארגון המיועד או המיזם לצורך הוצאתו לפועל, לרבות התשתית הוירטואלית ההכרחית לגיוס המונים.   
מה השינוי שחל בקמפיינים מאז המשבר?  
"עם ההסתגלות של הציבור לזום, הקמפיינים הפכו לווירטואלים לגמרי בלי מפגש פיזי.  מלבד זאת, אלמנט חדש שנכנס במשבר הוא התגייסות של תנועות הנוער לטובת קמפיינים של ארגונים שנמצאים בליבת המשבר, ולחוצים בכוח אדם, דוגמת מד"א ויד שרה. בתנועת אריאל ובני עקיבא למשל, רתמו את בני הנוער להתנדבות עבור הארגונים השונים על מנת שיצליחו לאפשר להם להגיע ליעד". 
המבוגרים האחראים
במה שונה כעת הפנייה לתורמים?
"חלק מהקמפיינים שאנחנו עושים בשגרה בנויים על התכנסויות. זו רתימה שכרגע לא קיימת והזום מהווה תחליף ראוי. ההתכנסויות אמנם חשובות לאנרגיות של הקמפיין, אבל כעת המצוקה של הקורונה מייצרת את המוטיבציה".
מי הם בעיקר התורמים ובאילו היקפים? 
"בעיקר הציבור הרחב. כרגע כולם ממוקדי קורונה, אבל השינוי המשמעותי שחל מבחינת התרומות הוא דווקא בקרב מעמד הביניים שכרגע דרוך יותר בהמתנה לקצת בהירות במצב. זאת סיטואציה חדשה אז מוקדם להעריך, אבל בציבור זה אנו רואים ירידה של 20%-30% בתרומות. דווקא כאן הייתה לנו הפתעה חיובית לעומת הציפיות שהיו לנו בתחילת המשבר, ביחס לשוק האמריקאי. הודות לבכירי המשק, שכאמור, התגייסו". 
מה האסטרטגיה השיווקית שלכם בקמפיין גיוס המונים? 
"משתנה בין קמפיין לקמפיין ונבנית על בסיס המידות של הארגון. הבסיס הוא בניית המכנה המשותף של ציבור התורמים הרלוונטי. קמפיין מד"א אינו דומה לקמפיין פרויקט טאבלטים לכל ילד, גם לא ברמת התורמים".  
אילו מודלים שונים של גיוס יש? 
"בגדול יש קמפיינים שמתבססים על גיוס תרומות מהציבור הרחב, ויש כאלה שמתבססים על מכפילים. במודל המכפילים, יש פילנטרופ או מספר פילנטרופים שמחוברים לרעיון ומתחייבים להכפיל כל שקל שיגיע מהציבור הרחב. על בסיס העבודה מתחילת המשבר, אנחנו רואים  עלייה של קמפיינים על המתבססים על הציבור. כרגע יש פחות מכפילים בגלל שהמשבר שינה גם את הצרכים של הציבור".  
מה אתה צופה  שיקרה אחרי החג?
"החודש האחרון היה הלם די מוחלט לרוב הארגונים והעמותות בישראל. אנשים מעכלים את ההשלכות תוך כדי תנועה, ואני מעריך שאחרי החג אנשים יתחילו להרים את הראש ולהבין כיצד מתכללים את הצעדים הבאים. החג הוא דווקא זמן למחשבות והתאפסות מחדש. המשק חווה רעידת אדמה, וכרגע הציבור כולו נמצא תחת עלטה וממתין לראות את מדד העקומה בבתי החולים לאחר חג הפסח בתקווה לשיפור משמעותי ותכלול מחדש".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ישר כוח לכם, ליד שרה ולאהרון פרנקל
    משה ב. 04/2020/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שמושטים יד לסייע לעם ישראל בימים הלא פשוטים האלה שעוברים על כולנו. כן ירבו. דוגמא ומופת.
    סגור
  • 1.
    כל הכבוד לכם סמל ודוגמא לאיך חברה צריכה להתנהג
    ירון גליץ 04/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשנת 2020
    סגור