עסקים

ישפרו של אדוארדו אלשטיין נמכרה ב-800 מיליון שקל

בעל השליטה במספר חברות בולטות במשק, בהן סלקום, דסק"ש ונכסים ובניין, מכר את חברת המרכזים המסחריים שברשותו לכידן דהרי וירון אדיב, כחלק משורת צעדים להגדלת הנזילות. האם המשבר הנוכחי יביא לקץ שליטתו באי.די.בי?  
מערכת אייס |  2
אדוארדו אלשטיין (צילום ויקיפדיה, freepik)
ערב חג הפסח בעל השליטה בסלקום, אדוארדו אלשטיין, עשה עוד צעד להגדלת הנזילות, והפעם מהכיוון הנדל"ני: ישפרו, חברת המרכזים המסחריים של נכסים ובניין שבבעלותו, נמכרה לבעלי חברת תנופורט, כידן דהרי וירון אדיב, ב־800 מיליון שקל. תנופורט נסחרת בבורסת תל אביב בשווי של 290 מיליון שקל, אך ישפרו לא נמכרה לתנופורט עצמה אלא לבעלי החברה.
במסגרת העסקה ישולמו 50  מיליון שקל במזומן, ועד סוף 2020 ישלמו דהרי ואדיב 100 מיליון שקל נוספים. עיקר הסכום, 650 מיליון שקל, ישולם בעוד כשנה, ב-31 במרץ 2021. עד למועד זה יועברו כל הרווחים של ישפרו לידי נכסים ובניין. המחיר שמשלמים דהרי ואדיב עבור ישפרו נמוך יותר מזה שהציעו מגה אור שבשליטת צחי נחמיאס, וביג שבשליטת יהודה נפתלי – 855 מיליון שקל.
מגה אור כבר חתמה על העסקה ערב משבר הקורונה לאחר שגברה במכרז על דהרי ואדיב, שהציעו באותה התמחרות 872 מיליון שקל ואף היו מוכנים להעלות את הסכום שאותו היו מוכנים לשלם ל־900 מיליון שקל. בסופו של דבר, בינואר השנה בחרה נכסים ובניין בהצעה המשותפת של מגה אור וביג, אף שזו היתה נמוכה יותר. נכסים ובניין ונימקה זאת בהערכה כי למגה אור אמצעים רבים יותר לממש את העסקה.
נכסים ובניין תוכל לסגת מהעסקה אם נחמיאס, בעלי מגה אור, יחליט לחזור לתנאי העיסקה המקוריים עליהם חתמו, בסך 855 מיליון שקל, עד ל-20 באפריל. נכסים ובניין הודיעה על כך במכתב ששיגרו מטעמה עו"ד עופר צור וכפיר ידגר ממשרד גורניצקי. 
מגעים שקטים
ברשות אלשטיין פירמידת שליטה במספר חברות בולטות במשק, בהן נכסים ובניין, ישראייר, דיסקונט השקעות (דסק"ש), וכאמור, סלקום. ואולם בעקבות משבר הקורונה נראה כי עידן שליטתו של אלשטיין בקבוצת אי.די.בי מתקרב לקצו. בימים האחרונים אף החלה הקבוצה לנהל לקיים מגעים שקטים עם מחזיקי אג"ח י"ד, במטרה לדחות את תשלום הריבית של 11 מיליון שקל — שאמור להיות משולם בסוף החודש.
בתוך כך, המשבר בשווקים בשבועות האחרונים הוביל לירידות של עשרות אחוזים בשווי המניות של החברות בקבוצה. שווי דיסקונט השקעות (דסק"ש), לדוגמה, צנח לפחות מ–500 מיליון שקל. זאת, כשהאג"ח של דסק"ש, שהיקפן (בשלוש הסדרות) גדול מ–3 מיליארד שקל, נסחרות בתשואות לפדיון "זבל" של 12%–13%.
בין היתר עתידה כנראה חברת ישראייר להפוך לנושה של אי.די.בי. חברת התעופה, שביטלה את טיסותיה לחו"ל עקב משבר הקורונה, פנתה במכתב לאי.די.בי פיתוח ביום שישי האחרון בדרישה לפרוע לה הלוואה של 5 מיליון דולר שהעניקה לה באוקטובר 2019. אי.די.בי פיתוח היתה אמורה לפרוע את הלוואה בדצמבר 2019, אך פירעונה נדחה במספר חודשים. כעת, לאור המשבר, לא ברור אם הקבוצה תוכל לעמוד בפירעון ההלוואה.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כל הכבוד
    נדב 05/2020/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תעשו ותצליחו יגעת ומצאת האמן
    סגור
  • 1.
    כידן מלך
    מיטל נוב 04/2020/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היה בוס שלי במשך 5 שנים איש נדלן ברמה הכי גבוהה מגיע ממשפחה איכותית ביותר בטוחה שיצליח
    סגור