השוק

טראמפ: נפסיק לממן את ארגון הבריאות העולמי בגלל כשלונו

נשיא ארה"ב הודיע כי יעצור את מתן התרומות לארגון הבינלאומי עד שייחקר מדוע הארגון לא ביצע את תפקידו כראוי, לדבריו, ושיתף פעולה עם סין בתתילת התפרצות נגיף הקורונה. תרומתה של ארה"ב עומדת על כחצי מיליארד דולר בשנה 
עינת שחק | 
טראמפ (צילום יחצ)
נשיא ארה"ב הכריז אמש (ג') כי יפסיק את מימון התרומות לארגון הבריאות העולמי עד שיתוחקר מדוע כשל הארגון, לטענתו, במתן מידע מהימן על אודות נגיף הקורונה באופן שיכל לסכל את התפשטותו. 
ארה"ב מממנת 400-500 מיליון דולר שנתיים לארגון, ומהווה התורמת הגדולה ביותר לארגון, אשר תקציבו לשנים 2018-2019 עמד על כ-6 מיליארד דולר. לשם השוואה, תרומתה של סין לארגון עומדת על כ-40 מיליון דולר. 
טראמפ טען כי יש לבדוק "מהו תפקידו של WHO (ארגון הבריאות העולמי) בניהול כושל של המידע והתפשטות הנגיף". עוד הוא הוסיף כי בכך שהסתמך הארגון על מידע כוזב שהגיע מסין תרם לחומרת המגפה. הקפאת התרומות צפויה להתרחש לפרק זמן של בין חודשיים לשלושה. 
הצהרה זו מגיעה בעיצומה של התפשטות המגיפה בארה"ב, אשר נכון ליום זה, נזקיה נאמדים בכ-615 אלף חולים מאומתים וכ-26 אלף מתים. ברחבי העולם מניין החולים עומד על כ-2 מיליון ואילו המתים על כ-127 אלף. 
בתוך כך, לא לקח טראמפ אחריות על מדיניותו שלו בראשית התפרצות הקורונה בארה"ב, אז נקט בגישה מזלזלת, התעלם מאזהרות מצד גורמים בממש ואיחר להגיב להתפשטותה. במקום, העדיף טראמפ לתלות את האשמה במצב ב-WHO ובתקשורת. WHO, אגב, התריע על משבר בריאותי חמור עוד בסוף ינואר. 
"אם ארגון הבריאות העולמי היה עושה את תפקידו ומביא מומחים רפואיים לסין כדי להעריך באופן אובייקטיבי את המצב בשטח, ולזהות את חוסר השקיפות של סין, היה אפשר להכיל את ההתפרצות במקור עם מעט מקרי מוות", טען.
הצהרתו עוררה תגובות נגד נדהמות וזכתה ללא מעט ביקורת הן בארה"ב והן מרחבי העולם. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש טען בהצהרה שמסר כי "כעת זה לא הזמן להפחית משאבים מ-WHO או מאף ארגון הומניטרי המסייע במלחמה במגפה. כפי שאמרתי בעבר, כעת זה הזמן לאחד כוחות במלחמה בנגיף". 
לורנס גוסטין, מומחה לבריאות עולמית מאוניברסיטת ג'ורג'טאון טען כי מניעת משאבים מ-WHO תוביל להגדלת היקף התמותה ולא רק באפריקה, שצפויה להיות היעד הבאה שיסבול מהמגפה, אלא גם בארה"ב עצמה.
החלטתו לחדול מהזרמת התרומות מגיעה בהמשך למגמת סקפטיות בה נוקט נשיא ארה"ב לאורך שנות כהונתו ועוד בטרם משבר הבריאות העולמי. בין היתר, הטיל ספק במימון ארה"ב את האו"ם, משך את תמיכתו באמנת האקלים הבינלאומית ומתח ביקורת על ארגון הסחר העולמי אשר לטענתו "שודד" את ארה"ב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה