השוק

לאחר דיון בוועדת הכספים: האם אל על תשרוד את המשבר?

האוצר דורש מאל על תוכנית התייעלות הכוללת חסכון של 200 מיליון שקל ופיטורי אלף עובדים לצורך אישור מתווה הלוואה. שי באב"ד: לא יהיה מצב שאם אל על לא תוכל לפרוע את חובה, לא תהיה למדינה יכולת 'הלאמה'" 
עינת שחק | 
אל על (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של אל על/ Yochai Mossi)
גורלה של אל על, לפי שעה, אינו ברור: בוועדת הכספים שהתכנסה אתמול (ה') ודנה במצב ענף התעופה, אמר מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד כי "לא יהיה מצב שאם אל על לא תוכל לפרוע את חובה, לא תהיה למדינה יכולת של מעין 'הלאמה' של החברה, כדי להבטיח שכספי הסיוע, שהם כספי ציבור, יחזרו". עוד אמר כי "לא תינתן ערבות מדינה להלוואה לאל על, בלי שיהיה מצד החברה משכון מניות, הזרמת הון של הבעלים או של שותף שיכנס".
משרד האוצר דורש מאל על תוכנית התייעלות שתפקידה לחסוך הוצאות של 200 מיליון דולר, וכוללת פיטורי כ-1,000 מעובדי החברה. עד כה נאבק ועד עובדי החברה בפיטורי עובדים ובפרט בפיטורי עובדים החתומים תחת הסכם קיבוצי.
תוכנית ההתייעלות שדורש האוצר נועדה על מנת להגיע למתווה מוסכם בין החברה לאוצר ולבנק המלווה, בנק דיסקונט, ולהוכיח כי אל על אכן מסוגלת לעמוד בהחזרי ההלוואה הנדרשים. מתווה זה צפוי לכלול הלוואה של 350-400 מיליון דולר בערבות מדינה והוא כרוך בהצגת צעדי ההתייעלות כאמור. המתווה יהיה תקף גם עבור חברות התעופה ישראייר וארקיע. "מה שניתן לאחת, ניתן לאחרות. לא נפלה", אמר באב"ד.
בעוד שתנאי הקרן להלוואות לעסקים גדולים בערבות מדינה כוללת החזרי הלוואות על פני תקופה של שנתיים, ועוד 12 חודשים אפשרות לדחייה (גרייס), ככל שהדבר נוגע לענף התעופה, המתווה שנדון הוא אחר, וכולל החזר במשך 6 שנים לפחות. 
בתוך כך, ח"כ עופר כסיף הזדעק לטובת עובדי אל על וטען כי "ההתייעלות היא שם מכובס לפיטורים המוניים של עובדים, שרבים מהם מקבלים השלמת הכנסה. בארה"ב חברות התעופה קיבלו מענקים בתנאי שלא יוציאו עובדים לחל"ת כפוי. פה דורשים לפטר עובדים כדי לקבל הלוואה".
גם ח"כ ניר ברקת תקף את גישת משרד האוצר: "יש יותר ממיליון מובטלים. לאן הם יחזרו? צריך להילחם על כל עסק, לא לראות איך מפטרים יותר אנשים אלא איך מחזיקים יותר אנשים. הגישה שאומרת לבדוק עסק-עסק היא מתחמקת מסיוע ישיר".
בנוסף, מתח ברקת ביקורת על התנהלות האוצר במשבר, וטעם כי אין מדובר בנסיבות רגילות ובחברות רגילות. לדבריו, באב"ד לא ניהל מעולם חברת תעופה ועל כן השיטות אותן הוא מנסה להפעיל על אל על לא יצלחו. בתוך כך, טען כי יש לסייע לחברה באמצעות הזרמת מזומן.  
על דרישת האוצר לפיטורי עובדים, אמר דובר נציגות העובדים ל"אייס": "4,500 עובדים מקבלים השלמת שכר של 5,300 שקל. 50% מהשכר של החברה הולך ל-10% בלבד מהעובדים בחברה - 160,000 שקל בממוצע. האוצר רוצה לפטר את המסכנים בחברה, והעשירים יוכלו להמשיך להרוויח".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה