השוק

רשות התחרות בודקת האם רשתות הקמעונאות מתאגדות באופן אסור

רשתות הקמעונאות הודיעו על כוונותיהן לפטר עובדים לאחר שסיכמו ביניהן על השבתת החנויות בשל סירוב בסיוע ממשלתי. בתוך כך, רשות התחרות מזהירה מפני התאגדות בלתי חוקית, ובאוצר מאשימים: לקחו את העובדים כבני ערובה
מערכת אייס | 
רשות התחרות נגד השביתה (צילום ויקיפדיה/תומר יעקבסון, unsplash)
בצל החרפת מאבק רשתות האופנה והמסחר בממשלה, בשל אי סיוע כלכלי בחזרתם לשגרה, הודיעו הרשתות הקמעונאיות כי החל מהשבוע הקרוב יחלו בפיטורי אלפי עובדים.  מדובר ברשתות  פוקס, קסטרו, אופטיקה הלפרין, צומת ספרים, קפה קפה, גולף, קבוצת בריל, המשביר לצרכן ופלאפל בריבוע ועוד, וכעת בוחנים ברשות התחרות האם התאגדותן זו עומדת בכללי התחרות.
צעד זה של החברות מצטרף למאבקן בקניונים על דמי השכירות ולהחלטתן המשותפת להמשיך להשבית את פעילותן על אף ההקלות, ולא לפתוח  את בתי העסק שלהם ברחוב. ברשות התחרות ביקשו פרטים נוספים על תכניות הפיטורין וכתבו בהודעה מטעמם כי "ככל שתוצאות הבדיקה יעלו כי המעשים היו עלולים לפגוע בתחרות באופן שמפר את הוראות החוק, הרשות לא תהסס לנקוט בפעולות אכיפה".  
מצד הרשתות טוענים כי מתווה מענק הסיוע שפרסמה המדינה, המיועד לעסקים בעלי מחזור של עד 20 מיליון שקלים בשנה, אינו רלוונטי עבורן וכי חזרתן לפעילות בשלב זה תהיה הפסדית. זאת, בשל פגיעה בביקושים לצד הוצאות קבועות דוגמת שכירות ואצל חלקן גם עלות הפעלת המטות והמרכזים הלוגיסטיים.
החברות, אם כן, חוששות ממצב בו ישיבו עובדים מחל"ת, ובטרם יחלפו 30 יום יאלצו להשבית את הפעילות פעם נוספת בשל הנחיות משרד הבריאות – כך שהעובדים לא יהיו זכאים לדמי חל"ת פעם נוספת. בין הדרישות שהציבו: פיצוי בגובה 5-10% מהמחזור בתקופה המקבילה אשתקד, מענק בסך 10,000 על כל עובד שישוב מחל"ת (גבוה משכרם של עובדים רבים שלהן, יש לציין), ביטול הפטור ממע"מ על קניות מחו"ל ברשת והעלאת הערבות הממשלתית במסלול ההלוואות ל-50% ולצד זאת הכללת חברות האשראי החוץ בנקאי ולחברות כרטיסי האשראי בגופים המלווים בקרן. 
קראו עוד ב-ice
בימים אלה עובדים באוצר על מתווה מענק עבור עסקים בעלי מחזור גדול מ-20 מיליון שקלים ובינתיים במשרד האוצר תקפו את התאגדות הרשתות, שלדבריהם נפגעו פחות מעסקים אחרים. כמו כן, האשימו כי אלה לוקחות את עובדיהן כבני ערובה במסגרת מאבקן להיעזר בקופה הציבורית. עוד מזכירים באוצר כי עומדת לרשות החברות הללו קרן ההלוואות המדינה לעסקים גדולים, שכאמור, את שיעור הערבות בה החברות מבקשות להגדיל).
אפשר לטעון כי הרשתות לא מוכרחות להשיב מחל"ת את כל מכסת העובדים שמותר להן על פי ההנחיות, ושלפחות בשלב ראשון ניתן היה להחזיר מספר מינימלי של עובדים בכל בית עסק. זאת, על מנת לבדוק אם אלה מצליחים לתפעלו היטב למול הביקוש מצד הלקוחות מבלי להיגרר להפסדים. ועדיין, ייתכן שבשל ההגבלות על מספר השוהים בחנות ותרחיש מאד אפשרי של ביקושים נמוכים, גם פעילות שכזאת תהיה הפסדית עבורן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה