השוק

יורם דבש: "תעשיות יכולות להימחק, לא רק תעשיית היהלומים"

נשיא בורסת היהלומים שמונה החודש לנשיא פדרציית היהלומים העולמית, בריאיון מיוחד ל"אייס" קורא לקיצוץ 25% משכר רה"מ והשרים, ומספר על האכזבה מניהול המשבר והמהפכה שנולדה דווקא כשהענף קפא  

עינת שחק |  1
יורם דבש (צילום אסף לוי)
"התזרים של ענף היהלומים העולמי פשוט קפא. בתקופה הזאת קשה מאוד לשרוד ככה. לכן אנחנו מאוד מאוד מאוכזבים מהתפקוד של הממשלה", קובע יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים הישראלית. "בסך הכל קיבלו בממשלה החלטות נכונות, אבל זה הזמן שראשי המדינה יראו מנהיגות וידאגו שהכסף של העסקים יגיע. שאנשים יוכלו לעבור את התקופה, להמשיך להעסיק את העובדים, ויוכלו להמשיך ולשלם מיסים בעתיד הקרוב. גם למדינה יש אינטרס שהעסקים האלה ישרדו", הוא קובע נחרצות. 
חודש עמוס ביותר עבר על דבש (52). בלב משבר הקורונה, כשפעילות הענף הנחשב למותרות קפאה, הוא נבחר פה אחד לכהן כנשיא הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים בעולם ופעל להגביר את התחרותיות בתעשייה שנעצרה כליל. בעבר סירב לקבל את התפקיד, ואולם כעת המצב מבחינתו הוא שונה; כעת תעשייה זו זקוקה למנהיגות, מצרך הסובל מחוסר עז, לטעמו, בימים אלה.
"לצערנו יש לנו למעלה מ-220 חברים בקהילה שביקשו הלוואות, מילאו את טפסים הנדרשים, ועד היום רק בודדים קיבלו הלוואה. הממשלה מקבלת את ההחלטות באיחור ולא מבצעת אותן בכלל. צריך מכונת הנשמה לממשלה כרגע. זה מצב שתעשיות יכולות להימחק, לא רק תעשיית היהלומים, וחבל. כשהכסף יגיע זה יהיה כבר מאוחר מדי". 
על כן, לדבריו, "עליהם לבצע קיצוץ של 25% משכרם. חד משמעית. אני קורא לראש הממשלה להודיע שהוא מוריד לעצמו ולכל השרים שלו ולכל חברי הכנסה והמגזר הציבורי 25% מהשכר. שישתתפו. כולנו התעצבנו בשירות הצבאי - כשהיינו מסתערים או בקרבות, תמיד ידעת שהמפקד שלך או מטר לפניך או מטר לידך. היום אנחנו לא רואים את זה".
עצירת המסחר
דבש עומד בראש ענף המגלגל כ-5 מיליארד דולר בשנה. עם המשבר אליו נקלע המשק בשל מגפת הקורונה, הוא פנה פעם אחר פעם למקבלי ההחלטות בממשלה, מתוך דאגה לגורל העובדים בענף אשר חרב הפיטורים מונפת מעל צווארם. בתוך כך, לדבריו, מוטלת האחריות גם לגורלן של יותר מ-15 אלף משפחות העובדים.  
"הייתה לי שיחה יו"ר ועדת הכספים, עודד פורר, אנחנו משוחחים ברמה היומיומית. הסברתי שיהלומים זהו ענף ש-96% מהמסחר בו הוא חיצוני. אנחנו ענף של ייצוא, ולמשל בפיליפינים ובעוד מדינות במזרח כמו הודו למשל - הממשלה סגרה את העברות הכספים החוצה. כלומר, אי אפשר לקבל תשלומים מהמדינות עמן אנחנו עושים עסקים. 
"הייצוא זה 99% מהעסק שלנו. עצירת המסחר הפנימי והחיצוני עומדת על סביבות ה-80%-85% ירידה בהיקפים. לשם המחשה, אם לבורסת היהלומים נכנסים בשגרה 9,000 איש, נכנסים היום 400 איש", הוא מתאר. "מבחינת המסחר זה יותר קרוב לאפס".
דבש לא חושש מהמשבר הנוכחי, אבל הוא מודאג מהאופן בו היציאה ממנו מנוהלת. "צריך להבין, ענף היהלומים הישראלי והעולמי זהו ענף למוד משברים. עברנו את ה-11 בספטמבר, את הסארס ואת 2008. אנחנו נעבור גם את המשבר הזה, אבל אנחנו צריכים עזרה בשביל לעבור אותו מחוזקים ובהיקפים נכונים. חבל שההתאוששות תיקח המון זמן אם בכלל", הוא מסביר. "אנו לא מצפים למתנות חינם, אלא להפחתה בשכר המגזר הציבורי ולהעברת ההלוואות לעסקים. אנחנו לא רוצים כסף, רק הלוואות". 
דבש מבקש להדגיש כי לא כל עובדי תעשיית היהלומים הם עשירים מופלגים, וכי יש מקום לסיוע גם לענף הנחשב למותרות. "הציבור מסתכל על בורסת היהלומים כאילו זה אינטל, מפעל אחד. צריך להסתכל על זה כמו לשכת רו"ח: גם שם יש רואה חשבון שלוקח 700 דולר לשעה ויש אחד שלוקח 100 דולר לשעה. נכון, יש אצלנו חבר'ה שהם במאיון העליון, אבל יש גם חבר'ה שלא גומרים את החודש ועומדים לסגור. 
"בפסח קראנו לחברים שאין להם אמצעים לעשות את החג, להרשם לקרן עזר שתסייע להם. נרשמו אליה 15% מהתעשייה. העברנו להם סכום של 1250 שקל ובמצב של היום זה הרבה כסף". 
יהלום נדיר בלב המשבר
עם מינויו לתפקיד נשיא הפדרציה העולמית, עומדים בפני דבש אתגרים החורגים מעבר לזירת המסחר המקומית, שכן חרף העצירה הפתאומית בענף, דווקא קמה לה הזדמנות לשנות את כללי המשחק ולהגביר את התחרותיות בו.
"אנו עושים מהפכה ענקית בענף היהלומים", הוא קובע ומסביר: "לענף היהלומים העולמי יש מחירון, כמו יצחק לוי אבל מחירון ליהלומים, והוא בינלאומי. כל המסחר בעולם התנהל עד לאחרונה לפי מחירון אתר של אתר אחד שהכיל שווי של 8.5 מיליארד יהלומים. המשמעות היא שאם לקוח באוסטרליה היה רוצה למצוא אבן מסוימת הוא היה נכנס לאתר. אנחנו, היצרנים והלידרים הגדולים, שמים שם את הסחורה והוא רוכש.  
"אנחנו בפדרציה הקמנו גוף מתחרה שנקרא 'גט דיימונדז'. בהתחלה זה עבר מפה לאוזן, אך החל ממועד כניסתי לתפקיד נשיא הפדרציה, אני מפיץ את הבשורה החוצה לעולם ומצרף עוד יהלומנים". 
דבש מסביר כי הסיבה להקמת אתר מתחרה חוסר שקיפות המשפיעה על ענף שלם. "אתר זה מחזיק במחירון של יהלומים. ביום השלישי לפרוץ משבר הקורונה מפעיל האתר הוריד את מחירי היהלומים בעולם ב-10% כשהמסחר היה משותק. 
"זעמנו לא על זה שהמחירים ירדו, אלא על כך שהדבר נעשה בצורה לא שקופה. כל היהלומים בעולם ירדו בסדר גודל של 8%-10%, ויש אלף מיונים ביהלומים. ביקשנו להבין על סמך מה הדבר הוחלט, אך בעל האתר סירב לספק הסברים.
"על כן החלטנו שאנחנו ננהל את חיינו בעצמנו, והקמנו במהירות אתר עולמי שמי שיעמוד בראשו זו קבוצה של דירקטורים שרובם לא בענף היהלומים, זה יהיה ארגון שללא מטרות רווח. בחודש האחרון עברו לאתר קרוב ל- 5 מיליארד דולר סחורות. האתר שהקמנו לפני חודש התפרסם, וכעת יש באתר שווי של 5 מיליארד דולר סחורות. פעלנו להגביר את התחרותיות והשקיפות בענף בלב המשבר".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אף אחד לא יצטער אם ענף היהלומים יימחק
    צופה 05/2020/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ענף לא יצרני וחסר תועלת למדינת ישראל,שבמקרה הטוב מושך עסקים שעל גבול התחום האפור,וברוב המקרים אף יותר גרוע...
    סגור