השוק

פיצוי לעצמאים והארכת דמי אבטלה: רועי כהן מסביר מה סוכם עם רה"מ

נשיא ארגון להב נפגש עם ראש הממשלה ושר האוצר בנוגע למתווה סיוע המדינה לעצמאים. בין היתר, סוכם על העברת כספים לחשבונות הבנק עוד השבוע, הקמת קרן לעסקים בסיכון ב-50% ערבות מדינה ועיגון דמי אבטלה בחוק
עינת שחק |  5
רועי כהן, בנימין נתניהו (צילום אופיר אייב, עמוס בן גרשום, לעמ)
המחאות עזרו: אתמול (יום א') נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון עם נציגי הארגונים החברים בלהב, לשכת ארגוני העצמאים בישראל, לצורך סיכום על מתווה חילוץ למגזר העצמאים כתוצאה מההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה. 
בתום הפגישה הגיעו להבנות לגבי מתווה הסיוע, במסגרתו הבהיר נתניהו לנציגי העצמאים כי יאמץ את מודל הסיוע הכלכלי האמריקאי, לפיו כספי הסיוע לעצמאים יועברו קודם כל לבנק. בהתאם, כבר ביום חמישי הקרוב יועבר הכסף של הפעימה השנייה, העומדת על 2.8 מיליארד שקל דמי אבטלה. כמו כן ב-18 במאי יועבר סכום הפעימה השלישית, המסתכם ב-5.2 מיליארד שקל, כלומר מתווה 'צוק איתן' המתבסס על ירידה במחזורים. 
רועי כהן, נשיא ארגון להב, מסביר כי מדובר בבשורה לעצמאים. "מצוקת העצמאים הדהדה את הקירות אתמול במשרד ראש הממשלה באמצעות להב ונציגי הארגונים. ישנה הבנה מלאה מצד ראש הממשלה, שר האוצר ושר הכלכלה שחייב להיות שינוי מיידי במדיניות הטיפול במשבר העצמאים בעקבות נגיף הקורונה. לא עוד הבטחות, אלא פיצוי בחשבונות הבנק של העסקים ללא חסמים וללא בירוקרטיה. לשחרר את ה-8 מיליארד שקל שהוקצו לפיצוי כדי להזניק את המשק". 
קראו עוד ב-ice
כמו כן, סוכם על הארכת דמי האבטלה לעצמאים הזכאים לכך גם לחודש מאי, הקמת קרן לעסקים בסיכון בגובה של 50% ערבות מדינה בסך 4 מיליארד שקל בשתי פעימות, הקמת קרן בגובה 6 מיליארד שקל להחזרת עובדים לתעסוקה כך שתחול גם על העסקים הקטנים.
בפגישה נועדו עם רה"מ גם אבי חימי יו״ר לשכת עו"ד, איריס שטרק נשיאת לשכת רו"ח, ירון גינדי נשיא לשכת יועצי המס, ליאור רוזנפלד נשיא לשכת סוכני הביטוח, יורם דבש נשיא הבורסה ליהלומים וחיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. המתווה צפוי להסגר בין נשיא להב והארגונים העסקיים הנוספים למנכ"ל משרד רוה"מ בימים הקרובים.
כמו כן הוסכם כי המדינה תיקח אחריות על עסקים שלא יפתחו כתוצאה מהוראות הממשלה, תינתן רשת ביטחון סוציאלית מקלה יותר במסגרתה ציין רה"מ כי יכניס דמי אבטלה לעצמאים לחוק ההסדרים הקרוב. בנוסף, לצורך המשך הטיפול בסיוע לעצמאים יוקם שולחן עגול עם נציגי להב מול שרי הממשלה באופן רציף.
בתקופה האחרונה שוחררו לא מעט הצהרות רשמיות על סיוע לעסקים ולעצמאים במשבר. ואולם הפעם כהן סמוך ובטוח כי לפגישה יהיו תוצאות בשטח. "הערובה לקבלת הכסף היא העובדה שגם ראש הממשלה וגם שר האוצר הבינו שללא תוצאות בשטח, המתח והזעם הולכים וגדלים בקרב ציבור העצמאים שמרגישים שהופקרו. נפל האסימון שאין צורך לעסוק עוד בבירוקרטיה ובבעיות טכניות  - פשוט להזרים את הפיצוי ולאחר מכן להתחשבן עם אותם עצמאים. קודם כל, לתת להם חמצן". 
והבנקים לא יכולים להערים קשיים כפי שעשו עד כה למסעדנים למשל? 
"הוחלט על הקמת קרן לעסקים בסיכון בערבות של 50% המדינה כדי לתת מענה ל-15 אלף עסקים שסורבו בקרן הרגילה של ערבות המדינה, והם סורבו בגלל היעדר תזרים בחודשים הקרובים לאור הוראות משרד הבריאות. לכן, ברגע שהמדינה משתתפת בסיכון של 50%, הבנקים ייאלצו בעל כורחם להיכנס מתחת לאלונקה ולהעניק לעסקים אשראי על מנת שיוכלו לשרוד". 
"אנחנו נהיה עם יד על הדופק יחד עם ציבור המסעדנים, עולם התרבות והאירועים כדי שיקבלו מענה אמיתי והמדינה תיקח אחריות על מצבם. מדובר בעסקים שפרנסו מאות אלפי משפחות, ולא ניתן שיקרסו", מבטיח כהן. 
האם האוצר עשוי להציב חסמים בפני ההסכמות מול נתניהו? 
"שר האוצר ומנכ"ל משרד האוצר השתתפו בישיבה, והתחושה שנפל האסימון בקרב מקבלי ההחלטות שהדרג הנבחר צריך לקחת את המושכות בידיים. זאת מאחר והמחאה שמבעבעת מלמטה רואה בהם כנושאים באחריות למצבם, ולא ניתן להסתתר עוד מאחוריי פקידי האוצר".
"מי שנושא באחריות ויש לו את הסמכות זה ראש הממשלה, שר האוצר, ולא ניתן להם להשתחרר מאחריות זו. נדרוש שישימו את כל כובד משקלם וסמכותם כדי שהמענקים יחולקו בפועל בחשבונות הבנק. לא ניתן לביורקרטיה להפריע למהלך של מתן סיוע לציבור העצמאים והעסקים בישראל. עכשיו נוצר דיאלוג רציף ושוטף שיאפשר לנו לתת מודיעין מהשטח לגבי מה קורה והאם הסיוע באמת מגיע לעצמאים ולעסקים - לא בתיאוריה ולא בהבטחות, אלא במעשים". 
כיצד תתנהל קרן החזרת העובדים לתעסוקה? 
"מדובר בקרן של 6 מיליארד שקל, שמטרתה לעודד את כלל העסקים, גדולים וקטנים כאחד, להחזיר את אותם מפוטרי חל"ת לתעסוקה בעסקים שלהם. המטרה היא שעל כל עובד שיוחזר לטובת הגדלת הפריון והצמיחה במשק - בעל העסק יקבל מענק של 8000 שקל". 
"כמו כן, ייקבע מנגנון של קבלת הסיוע על פי פרמטר של משך תקופת העסקת אותו עובד. זה מנגנון עידוד נכון כדי להחזיר את העסקים לתעסוקה מלאה, לסייע לאותם עסקים להתמודד עם הפגיעה במחזור שלהם ולעודד אותם להניע את העסק מחדש ללא חשש שלא יוכלו לעמוד בטווח המיידי בעלויות החזרת העובדים. 
"מדובר בצעד שיגרום לכך שבמקום שמפוטרי החל"ת יישבו בבית, ויקבלו כסף מהמדינה מבלי לעבוד, מבלי לייצר ומבלי להגדיל את הצמיחה והפריון - המעסיק יקבל את אותה עלות של החל"ת ועם החזרתו של העובד יניע את העסק לצמיחה מחדש".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    מי זה רועי בכלל
    בעל שליטה 05/2020/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשאני יעמוד עם העתירה שלי מול המדינה העצמאיים יבינו שאין להם ייצוג ושהמדינה צוחקת עליהם ועל מי שמתיימר לייצג אותנו ללא זכות שקיבל בכלל... תתכוננו לרעידת אדמה בישראל כשזה יקרה ללא הודעה מוקדמת או פיזור נביחות כל המדינה תרעש ובטח לא ממני אלא מנציגי בבית משפט שבטח כבר ידליף לאיזה עיתון את התביעה שתעשה סדר הבלאגן הזה ותחשוף כי המדינה עצמה גנבה ממש כך גנבה את הציבור העצמאי במשך עשורים טלמון חודש אחד לא יכלה לתת מענה הולם וכפי שכבר נשאל מאות אלפי פעמים !!! אפה הכסף ???
    סגור
  • 4.
    חלת
    י מהדרום 05/2020/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הממשלה הוציאה אותנו לחלת מן הראוי שנקבל 100%שכר ולא 60%שכר בזמן שאנחנו בחלת ולא להגיד שאנחנו רוצים שאנשים יצאו לעבוד אז אם החלת ניכפה עלינו מן הראוי שהמדינה תשלם 100% נראה אותם מקבלים רק 60%מהשכר
    סגור
  • 3.
    רועי את עושה עבודה מדהימה
    שכיר בעל שליטה 05/2020/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לצערי זה כנרה לא יעזור. לא קיבלתי ולא יקבל כלום.
    סגור
  • 2.
    רועי פשוט עובדים עליכם
    ירון 05/2020/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כרגיל מפזרים הבטחות ללא מעש
    סגור
  • 1.
    עד שזה יקרה העסקים הקטנים פשוט קורסים (ל"ת)
    סתם אחד 05/2020/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור