השוק

הפסד של 400 מיליון שקל: "הצהרת שרת התרבות יוצרת מצג שווא"

אירועי מחאה יתקיימו היום במוסדות תרבות ברחבי הארץ, על רקע אובדן פרנסתם של 150,000 העובדים בתעשייה והיעדר מתווה לחזרתם לעבודה. פורום מוסדות התרבות: "לא נוכל לקיים פעילות ללא סיוע מהמדינה"
עינת שחק | 
מחאת התרבות (צילום יחצ, freepik)
מחאת מוסדות התרבות: אתמול (ב') הגיע משרד התרבות להסכמות עם משרד הבריאות על תאריך חזרה לפעילות של מוסדות התרבות החל מה-14 ביוני, בתפוסה חלקית תוך שמירה על שני כיסאות מרחק באולמות. אלא שסיכומים אלה אינם מספקים את מוסדות התרבות, והיום תתקיים מחאת מוסדות אלה ברחבי הארץ. 
מוסדות התרבות הסגורים מזה שלושה חודשים רשמו הפסד הכנסות של 400 מיליון שקל, נכון להיום. לפי נתוני משרד התרבות, סקטור התרבות תורם מדי שנה לתל"ג כ-63 מיליארד שקלים. בשל סגירת המוסדות, למעלה מ-150 אלף עובדי מגזר זה נותרו מחוסרי פרנסה. 
על כן, החל מהשעה 12:00 יתקיימו במוסדות התרבות השונים ברחבי הארץ אירועי מחאה המאוגדים תחת פורום מוסדות התרבות והאמנות בישראל. בפורום חברים מאות מוסדות מכל תחומי התרבות המשתתפים במחאה, בהם תיאטרון בית ליסין, מוזיאון אמנות האסלאם, תיאטרון הבימה, תיאטרון הקאמרי, מוזיאון תל אביב, מוזיאון ארץ ישראל, מדעטק חיפה, להקת בת שבע, בי"ס למוזיקה רימון, בית התפוצות ועוד. במסגרת המחאה עובדי המוסדות יגיעו בהמוניהם אל מקומות עבודתם לבושים שחור, ובידיהם שלטים: 'אסור להשאיר את המוזיאון/מסך/במה הזו ריקה'.
יש לציין כי משרד התרבות טרם פרסם מתווה חזרה לפעילות, אלא הגיע להבנות עם משרד הבריאות במסגרת תקנות לשעת חירום. מתווה החזרה תלוי בעקומת התחלואה שתתקבל ממשרד הבריאות בסמוך למועד פתיחת המוסדות, ועל בסיסה יוחלט כיצד תתבצע.   
"אני שמחה  לבשר על חזרת הקהל לאולמות התרבות באופן הדרגתי החל ממחצית יוני. זוהי בשורה של ממש למוסדות התרבות, לאמניות ולאמנים, שניזוקו קשות ממשבר הקורונה, כמו גם מענה ישיר לצימאון של הקהל הישראלי לפקוד את אולמות התרבות וליהנות באורח ישיר מהעושר התרבותי שלנו כחלק מהחזרה ההדרגתית לשגרה", מסרה שרת התרבות והספורט מירי רגב על ההכסמות. 
ואולם מוסדות התרבות לא רואים בכך בשורה. "נכון לרגע זה אין מתווה לחזרת מוסדות התרבות לפעילות. הצהרת השרה, בדומה להצהרות קודמות שניתנו, יוצרת מצג שווא כאילו יש מתווה מסודר לחזרת מוסדות התרבות לפעילות. ולצערנו, אין שום תכנית אמיתית מאחורי ההצהרה הזאת", נמסר מפורום מוסדות תרבות ואמנות בישראל. 
"אין דרך לקיים מופעים כשנדרשים לשמור על מרחק 2 מטר בין השחקנים והנגנים וללבוש מסיכות, ובעיקר אין דרך כלכלית לפתיחת האולמות והמוזיאונים בתפוסה חלקית עם מגבלות שרובן אינן ניתנות לביצוע. אנו מצרים על כך ששרת התרבות מפיחה תקוות שווא בקרב 150,000 עובדי מוסדות התרבות והאמנים הזקוקים למתווה אמיתי שיאפשר להם לחזור לעבודה. אירוע המחאה של מוסדות התרבות שיתקיים היום ב-12 בכל רחבי הארץ ימחיש זאת״ הוסיפו.
אולם מלא בהפסדים
"אנו מקווים שיפתחו שערי התיאטרון הלאומי הבימה לתכולה של לפחות 60% מגודל האולם, אחרת לא יהיה מי שישלם את ההפסדים הכספיים העצומים שיגרמו מהצגות בתפוסה כפי שהוצעה על ידי משרד התרבות. אנחנו מקווים שממשלת ישראל תסבסד את הבימה ואת כל מוסדות התרבות בגין הפסד הכנסה עצמית”, נמסר מתיאטרון הבימה בתגובה לדברי שרת התרבות.
"אנו לא נוכל לקיים פעילות ללא סיוע או לפחות 60% תפוסה באולמות. חבל שלא מדברים איתנו לפני הצהרות מסוג כזה. ומה לגבי השחקנים והרקדנים והנגנים? האם יצטרכו להיות על הבמה במרחק 2 מטר ומסיכות? כלום לא מתואם ולא סגור. חבל שככה הדברים מתנהלים", אומר מנכ"ל הקאמרי, רן גואטה. 
"תקציב תיאטרון הקאמרי בנוי מ-80% הכנסות עצמיות ו-20% תקציב משרד התרבות והממשלה. בזכות ההכנסות ממכירת כרטיסים והצגות, אנו מממנים את כל הוצאות השכר שלנו", מסביר רן גואטה, מנכ"ל הקאמרי. 
"עם סגירת האולמות ב-11 במרץ, איבדנו הכנסות של כ-10 מיליון שקל שכבר הכניסו אותנו לגירעון. עם פתיחת האולמות נחווה שתי מכות נוספות: הראשונה היא שנצטרך לשלם עבור עובדים חודש לפני הפתיחה להיערכות התיאטרון בהיבטים של שיבוץ הצגות מחדש, שירות לקוחות, הפצות כרטיסים, חזרות וכדומה - בחודש ללא הכנסות", הוא מסביר.
"המכה השנייה נובעת מכך שההכנסות מהצגות יהיו נמוכות בהרבה ממה שהיו. אם מערכת תיאטרון הקאמרי בנויה לתת מענה ל-7 עד 10 הצגות ביום, במציאות החדשה נשבץ עד 5 הצגות בשבוע מקסימום. לכן, כמובן שלא נוכל להישאר במתכונת העובדים הרגילה אלא לחשוב איך נוכל לבנות תכנית שתיתן מענה למציאות החדשה מבלי לפשוט את הרגל" גואטה מפרט.
לדבריו, הסיוע של המדינה הכרחי על מנת לשמור על כמה שיותר עובדים במערכת. "שרת התרבות כבר הצהירה על סיוע של כ-200 מיליון שקל מתוך 60 מיליארד השקלים שהוקצו לפיצויים. מסתבר באוצר שהסכום המדובר לכל גופי התרבות יהיה הרבה יותר גדול. חשוב להדגיש שהשאירו את תחום התרבות בסדר העדיפות האחרון, אבל אסור לשכוח שמדובר ב-150 אלף עובדים ומשפחות שמבקשים לדעת מה יהיה עתידם. בכדי לבנות תוכניות חשוב לנו לדעת מה גובה הפיצוי שנקבל, ועל כך כרגע אין תשובות". 
דינה אלדור, מנכ"לית להקת בת שבע מדברת על הפסדים בגובה 5 מיליון שקל. "ההפסדים שנגרמו ללהקה בגין הפסקת הפעילות במרץ הם עצומים. מטרת המחאה היא לאפשר לכולנו לצאת מהסגר התרבותי המהווה איום קיומי חסר תקדים על אלפי משפחות ועל העשייה התרבותית העשירה והמגוונת בישראל. אנחנו דורשים רשת בטחון כלכלית ופתרונות שיאפשרו לנו על עובדינו לחזור לפעילות", אומרת אלדור. 
לקפוץ ראש לבריכה ריקה
"אחרי 3 חודשים ללא הכנסות מצפים ממוסדות התרבות לקפוץ ראש לבריכה ריקה. אין עדיין שום מסלול המסביר איך ימנעו המוסדות מקריסה כלכלית בחודשים הארוכים שבהם יעבדו המוסדות בהפסד וינסו להחזיר לעבודה שחקנים, נגנים, תאורנים, עובדי במה, מדריכים וסדרנים", אומר דני וייס, מנכ״ל המדיטק ויו״ר פורום מוסדות תרבות בישראל, אשר עומד בראש המחאה.
עוד הוא הוסיף: "עד כה ניתנו המון הצהרות ואפס מעשים. ברור שניתן לפעול אחרת מאחר שבמדינות דוגמת דנמרק, שבדיה, גרמניה ואוסטריה נקבעו מודלים להתנהגות תפעולית ותקציבית שניתן ליישם גם בישראל. במידה ולא תהיה התקדמות בימים הקרובים להבנה כיצד לפתוח את מוסדות התרבות בצורה אחראית ומהיכן יגיע המימון להפעלתם – לא נוכל לפתוח באמצע יוני".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה