השוק

הקורונה העבירה את חברות הביטוח להפסד: מי מהן הפסידה הכי הרבה?

מחצית מהחברות הוותיקות בענף הפסידו כל אחת כחצי מיליארד שקל, וההפסד המצטבר של כולן הסתכם בקרוב לשלושה מיליארד שקל. מי הצליחה להינצל מההפסדים הגדולים ואיזה מגזר פעילות דווקא המשיך להניב רווחים?
איתי פת-יה | 
רן עוז, יורם נוה, אייל בן סימון (צילום מאתר מגדל/פזית עוז, פייסבוק/יורם נוה, פביאן קולדורף, יחצ, ויקיפדיה)
הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2020 שפרסמו השחקניות הבולטות בתחום הביטוח חושפים הפסדים של כחצי מיליארד שקל למחציתן והפסד מצטבר של 2.85 מיליארד שקל.
בקצהו של הרבעון הראשון הכתה הקורונה בישראל, ופחות או יותר באותה התקופה נתן הנגיף את אותותיו גם על השווקים במדינות המערב – מה שהביא לפגיעה בתיקי ההשקעות של חברות הביטוח. במקביל, שתיים מהחברות הגדולות, כלל ומגדל התמודדו עם טלטלות משלהן.
אצל הראשונה מדובר היה ביו"ר דני נוה, שביקש להדיח את המנכ"ל יורם נוה, מה שהוביל לבדיקה האם המהלך נעשה עקב לחצים פסולים מצד בעלי המניות ניר ארקין, אייל לפידות ואלפרד אקירוב. הבודק, השופט בדימוס יורם דנציגר קבע כי התשובה שלילית. אצל השנייה, מגדל, היה זה בעל השליטה שלמה אליהו שקידם מהלך להדחת היו"ר ניר גלעד.
חברות הביטוח הוותיקות עברו כולן מרווח בתקופה המקבילה אשתקד להפסד ברבעון הראשון של 2020. בינתיים, שוקי ההון התאוששו, מה שצפוי לבוא לידי ביטוי בתוצאות הרבעון השני של תיקי הנוסטרו של החברות (באמצעותם נעשות השקעות שהרווחים מהן מגיעים לחברות ולא לתיקי הלקוחות).

 
קראו עוד ב-ice
את ההפסד הגדול ביותר ברבעון הפותח של השנה רשמה הפניקס, שהפסידה 577 מיליון שקל. בין השאר לאור נתונים אלה, בחברה מנהלים מגעים מול ועד העובדים לפיטורים בהיקף של כמאות עובדים. אצל מגדל ההפסד ברבעון הראשון עמד על 564 מיליון שקל, אצל הראל הוא הגיע ל-555 מיליון שקל ואצל כלל ביטוח 483 מיליון שקל.

מנורה מבטחים הפסידה 341 מיליון שקל, ואילו איילון חברה לביטוח, שפעילותה קטנה ביחס לזו שאר המוזכרות, ההפסד הסתכם ב-144 מיליון שקל. יצויין כי באיילון פרסמו דוחות בינתיים בלתי מבוקרים ובקרוב יפרסמו את אלה המבוקרים ע"י רואי החשבון. ביטוח ישיר (איי.די.איי חברה לביטוח), שאינה פועלת במגזר החיסכון לטווח הארוך, הפסידה 9 מיליון שקל. מנגד, החברה האחות של ביטוח ישיר, חברת האשראי החוץ בנקאי מימון ישיר, נפגעה יותר קשה ממשבר הקורונה שהוביל לביטול ההנפקה שלה בבורסה בתל אביב.
מבין כלל מגזרי הפעילות של החברות, היה זה ביטוח הבריאות שביחס לאלה האחרים דווקא היווה קרקע יציבה עבורן, ולא עבר אצל רובן מטריטוריית הרווח לאזורי ההפסד. כך, מנורה מבטחים הרוויחה 93 מיליון שקל מביטוחי הבריאות, מגדל עם 86 מיליון שקל, הפניקס רשמה רווח של 50 מיליון שקל ממוצר זה, כלל הרוויחה 10 מיליון שקל, וביטוח ישיר עם 3 מיליון שקל. לעומתן, איילון הפסידה מביטוחי הבריאות ברבעון הראשון 49 מיליון שקל ואילו הראל הפסידה 352 מיליון שקל.
בעוד שבסוף שנת 2019 היקף הנכסים המנוהלים של שבעת החברות הללו עמד על 1.26 טריליון שקל, בסוף הרבעון הראשון של 2020 הוא ירד ל-1.15 טריליון שקל. עדיין, מדובר בעלייה לעומת כ-1.13 טריליון שקל בסוף התקופה המקבילה. מאז, כשם ששוקי ההון התאוששו באמור, היקף הנכסים המנוהלים עלה לכ-1.23 טריליון שקל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה