השוק

הקרב על הארנונה: סכסוכי הענק בין הרשויות המקומיות על אלפי דונמים למגורים

נתניה רוצה מעמק חפר שטח לבניית 3,500 יחידות דיור. בנגב, דורשת תל שבע מבני שמעון יותר מ-2,000 דונם לטובת בתים למפונים מתוואי כביש 6. על קבלת ההחלטות אמונות ועדות הגבולות, שעבודה רבה לפניהן
רועי בהריר-פרל |  1
דירות בתל אביב (צילום pixabay)
155 ועדות גיאוגרפיות האחראיות על יישוב סכסוכים בין יישובים שכנים בעניין גבולות והכנסות מארנונה - חזרו לפעול לאחר השבתה של כשנה וחצי עקב סבבי הבחירות והיעדר ממשלה נבחרת. שובן של הוועדות שנוסדו בשנת 2016, עורר מחדש סכסוכים בין ישובים שכנים רבים בארץ על סימון הגבולות ביניהם - מה שמשליך על חלוקת הרווחים ביניהם מארנונה וממיסוי עסקים. הנה כמה מהסכסוכים הבולטים:
נתניה נגד עמק חפר - על פי תכנית "חבצלת" שפורסמה במרץ השנה וכוללת 3,500 יחידות דיור ושטחחי מסחר, מועצה אזורית עמק חפר מתבקשת להעביר לנתניה 570 דונם משטחה. עמק חפר מתנגדת לכך בתקיפות, אבל בנתניה בטוחים שה"סיפוח" נחוץ לשם הקמה של שכונה חדשה בצמוד לגבול הצפוני של העיר ובה חיבור חדש למחלף חבצלת.
עמק לוד נגד בית דגן - בית דגן מבקשת להרחיב את שטחה ב־450 דונם, אותם היא מבקשת להעביר אליה מהמועצה האזורית עמק לוד. הסיבה לבקשה היא קידום של שתי תוכניות של משרד השיכון להכפלת מספר יחידות הדיור בבית דגן, כשהשטח המוצע לשם כך  נמצא בתחומי המועצה האזורית עמק לוד. המועצה, מצדה, העבירה בעבר שטחים ממושב ניר צבי לעיר לוד ומתנגדת להעברת שטחים נוספים.
טירה נגד דרום השרון
ביולי 2019 אושרה הקמה של 606 יחידות דיור בטירה, שאמורה לקבל לשם כך 140 דונם משתי מועצות אזוריות - דרום השרון ולב השרון. הראשונה כבר הסכימה להעברת 100 דונם משטחה, אולם היא חוששת שהדבר יהווה תקדים להעברת 300 דונם נוספים משטחה, שטירה זקוקה להם.
ג'לג'וליה נגד כפר קאסם
מטרתה של הוועדה הגאוגרפית באזור היא לבחון חלוקת הכנסות מאזור התעשייה נוף הארץ בכפר קאסם למועצות המקומיות החלשות ג'לג'וליה וכפר ברא. בכפר קאסם לא אוהבים את זה, בלשון המעטה, וטוענים כי יש להסדיר קודם כל את חוקיות אזור התעשייה המדובר וכי ההכנסות צריכות להיות מחולקות שווה בשווה בין כל הרשויות באזור ולא רק לאלה המוחלשות.
ברנר נגד נחל שורק
המועצה האזורית ברנר אמורה לקבל, על פי יוזמה של משרד הביטחון, 110 דונם מהמועצה האזורית נחל שורק, בה נמצא בסיס חיל האוויר תל נוף. כיום, ברנר מעניקה שירותים מוניציפליים למאות דירות בבסיס  ולכן הכוונה היא להעביר אליה את השטח המדובר. בנחל שורק מתנגדים למהלך.
 
קראו עוד ב-ice 
קרית גת נגד שפיר
במסגרת תכנית שכוללת 9,300 יחידות דיור לציבור החרדי ו-35 אלף מ"ר של שטחי מסחר, קריית גת צריכה לקבל 2,300 דונם מהמועצה האזורית שפיר. האחרונה טוענת, מצדה, כי בקריית גת יש עתודות שטח רבות לבנייה, שיכולות להיות מנוצלות להקמת השכונה החרדית.
תל שבע נגד בני שמעון
על פי תכנית להקמת שכונה חדשה ממזרח למועצה האזורית תל שבע צפויה האחרונה לקבל 2,100 דונם מהמועצה אזורית בני שמעון, במסגרת כתב מינוי לשינוי גבולות שנחתם בפברואר 2020. התוצאה של המהלך עשויה להשאיר את בני שמעון עם מובלעות בתל שבע, כך שהיא מתנגדת לו.  בנוסף, הוועדה הגיאוגרפית המקומית מבקשת להעביר את השכונה החדשה דווקא למועצה האזורית הסמוכה, אל קסום.
חבל מודיעין נגד אלעד
הריב בין השתיים נוגע להכנסות של חבל מודיעין מבסיס נחשונים המשתרע על שטח של 2,300 דולר ומניב ארנונה של 4 מיליון שקל בשנה. הרשות המקומית החלשה אלעד, המרוחקת 2 ק"מ מהבסיס, דורשת חלק מזה.
הן לא לבד, ברחבי הארץ נמשכים סכסוכים בין המועצות והרשויות המקומיות השונות, שדורשות שטחים מאלו הסמוכות אליהן, לרוב לצרכי מגורים. המשמעות עבור הרשויות המקומיות היא סכומי עתק של מסי ארנונה למגורים, ואף אחד מהן לא מתכוונת לוותר בדיונים של ועדות הגבולות.  
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הקיבוצים בשטחי עמק חפר גונבים אדמות מדינה
    רוני 06/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראה דוגמת קיבוץ העוגן ומעברות שם מעבירים את הזכויות לילדים כמעט בלי כסף. ביזיון.
    סגור