השוק

מחצית 2020 בבורסה: המניות עם התשואות החלומיות ואלו שלא היה כדאי להתקרב אליהן

משבר הקורונה טרף את הקלפים לרוב החברות במשק, אבל גם בתקופה של טלטלה נמצאו מספר חברות בבורסה המקומית שצלחו והניבו למשקיעים תשואות של מאות אחוזים. מהצד השני, ישנן לא מעט חברות שצנחו ביותר מ-70%. דוח מצב
אילן שניג | 
מניות (צילום pixabay, freepik)
קשה לנסוק בתקופת הקורונה, אבל היו כאלה שהצליחו לעשות את זה בגדול. בין אלו שמניותיהן נסקו במחצית השנה בולטות חברות "חלום", שהעליות הדרמטיות בערכן הבורסאי טרם נתמכו בתוצאות הפעילות ומתבססות בעיקר על פוטנציאל עתידי. לצדן בלטו לטובה כמה חברות ותיקות ומבוססות, שדווקא הרוויחו בפעילותן משיבוש סדרי העולם שגרמה התפשטות הווירוס. מצעד המניות הטובות של המחצית הראשונה כולל חברות מתחומי פעילות שונים, בהם תעשייה, טכנולוגיות, ביומד ועוד, הנסחרות כיום ברמות שווי שבין עשרות מיליוני שקלים ועד כמה מיליארדי שקלים.
במקום הראשון, הרבה לפני כולן, ניצבת מניית אוגווינד עם זינוק דרמטי של 850% בערכה. אוגווינד  פועלת בתחום אגירת האנרגיה באמצעות אוויר דחוס. מערכת האגירה שהיא מציעה "מבוססת על טכנולוגיה ייחודית" שפותחה במשך שנים רבות על-ידי אור יוגב, מבעלי השליטה בחברה והיו"ר והמנכ"ל שלה. החברה שווה היום כמיליארד וחצי שקלים. 
במקום השני ניצבת מניית אקסל עם עלייה חדה של 500%. אקסל, פועלת בתחום של יבוא, הפצה ואינטגרציה של מוצרים ושירותים מבוססים טכנולוגיות מתקדמות בתחום הטלקומוניקציה. במסגרת פעילותה מעורבת אקסל בענפים הצומחים בקצבים גבוהים, ובהם תקשורת סלולרית, אינטרנט של דברים (IOT), שירותי אבטחת מידע ושירותי ענן.
במקום השלישי ברשימת המניות העולות ניצבת מניית מיט-טק שעלתה ב- 180% מתחילת השנה. מיט-טק מתמחה בתחליפי בשר והאישור האחרון לפוטנציאל הכיוון שבו היא צועדת הגיע לפני שבועות ספורים.  אחד המשקיעים הבולטים בה הוא רמי לוי.
במקום הרביעי ניצבת מניית עלבד שעלתה ב- 176%. עלבד עוסקת בתחום ייצור ושיווק מטליות לחות ובדים לא ארוגים ונהנתה מהשפעת משבר הקורונה שיצרה ביקושים בתחום. 
במקום החמישי, חותמת את רשימת המניות העולות, ניצבת חברת באטמ שעלתה ב- 150%. גם באטמ, העוסקת גם בפיתוח מכשור רפואי לבדיקות מעבדה וגם בפיתוח מערכות תקשורת וסייבר, נהנתה ממשבר הקורונה בזכות כניסתה לתחום בדיקות הנגיף.
בצל הקורונה יש לא מעט מניות שרשמו ירידות חדות מתחילת השנה. המשבר תפס את רוב החברות לא מוכנות והמספרים קשים. המשבר בשוק האנרגיה והמשבר בשוק הנדל"ן השפיעו ישירות על החברות וחלקן רשמו ירידות שיקשה עליהן להתאושש מהן.
בראש רשימת היורדות ניצבת מניית קבוצת דלק שירדה ב- 84.57%. החברה של תשובה הייתה בכותרות בחודשים האחרונים, ולא בהקשרים חיוביים. החברה הפסידה 2.8 מיליארד שקלים ברבעון הראשון ויש לה הערת "עסק חי".  
במקום השני ניצבת חברת נורסטאר שירדה ב- 76.95%. נורסטאר גם נפגעה ממשבר הקורונה ומחוסר הפעילות של הקניונים והירידה החדה בנדל"ן המניב. במקום השלישי ברשימת היורדות תמר פטרוליום שירדה ב- 76.28%. תמר פטרוליום העוסקת במכירת  הגז ממאגר תמר נפגעה מירידת מחירי הגז העולמי. 
במקום הרביעי ניצבת אחת הנפגעות העיקריות ממשבר הקורונה – חברת פתאל החזקות – שירדה ב- 73.51%. לפתאל מלונאות בישראל ובאירופה. מלונות שעמדו ובחלקם עדיין עומדים ריקים, מאז תחילת המשבר. במקום החמישי ניצבת עוד חברה של תשובה דלק קידוחים שירדה ב- 71.24%. החברה מתמחה בחיפוש, פיתוח והפקה של נפט, גז טבעי וקונדנסט. גם היא נפגעת ממשבר הקורונה שפגע קשות בשוק האנרגיה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה