השוק

עמוק בקורונה: הגירעון מזנק ל-6.4%, תחזית הצמיחה ל-2020 נחתכת

הגירעון בתקציב מזנק בכחצי אחוז מאז מאי ועד כה נוצל פחות ממחצית התקציב שהוקצה לטיפול בקורונה, כך מעדכן משרד האוצר. במקביל בנק ישראל מותיר את הריבית על כנה אך מחמיר את התחזית להתכווצות הכלכלה
איתי פת-יה | 
פגיעה חמורה בכלכלה הישראלית (צילום Pixabay)
גירעון תקציב המדינה העמיק מאז מאי בכמעט חצי אחוז והגיע כעת ל-6.4% (88 מיליארד שקל) כך מפרסם היום (ב') משרד האוצר. מתחילת השנה הגירעון הצטבר ל-58.2 מיליארד שקל, זאת לעומת 22 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד. לפי התחזיות בסוף השנה יעמוד הגירעון בסביבות ה-10%.
"משבר הקורונה משפיע באופן משמעותי הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות, השפעה המתבטאת בעליה בהוצאות הממשלה ומנגד בירידה בהכנסות ממסים, ובכך שהביטוח הלאומי אינו מפקיד עודף הכנסות על הוצאות שנוצר מפעילותו עד לסוף חודש יוני, על מנת לשמור יתרות לחודשים הבאים בהם צפוי המוסד לסיים בגירעון תזרימי", כך מסבירים במשרד האוצר.
ברבעון השני של 2020, כבר אחרי התפרצות הקורונה בישראל, נרשמה עלייה של 8.9% בסך ההוצאות של משרדי הממשלה. בעוד שהוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-12.6%, אלה של המשרדים הביטחוניים ירדו ב-4.9%. מתחילת השנה, בנטרול הוצאות להתמודדות עם משבר הקורונה חל קיטון של אחוז בהוצאות הממשלה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עוד מגלה היום האוצר כי מתוך כ-100 מיליארד שקל שהוקצו להתמודדות עם הקורונה, נוצלו עד כה כ-47 מיליארד שקל.
 
קראו עוד ב-ice
באשר להכנסות, מתחילת השנה אלה הסתכמו ב-150.3 מיליארד שקל, קיטון נומינלי של 12.7% לעומת ההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד. בתוך כך, סך גביית המסים ירדה ב-6.4% והסתכמה ב-148.1 מיליארד שקל.
מוקדם יותר היום החליט בנק ישראל על הותרת הריבית על כנה בשיעור של 0.1%, ולא להורידה לאפס. לצד זאת הבנק פרסם תחזית שלילית יותר לצמיחה ב-2020 כולה. על פי התחזית החדשה, הכלכלה הישראלית תתכווץ השנה בשיעור של 6%, זאת לעומת צפי להתכווצות של 4.5% בתחזית שניתנה בסוף מאי.
מנגד, ה"פיצוי" צפוי להיות בדמות התאוששות מהירה יותר ב-2021, בה חוזה הבנק צמיחה של 7.5%, לעומת 6.8% בתחזית הקודמת. כמו כן בבנק ישראל הודיעו על התנעת התכנית לרכישת אגרות חוב קונצרניות בהיקף כולל של כ-15 מיליארד שקל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה