השוק

מחירי הדירות יעלו? שר האוצר מפחית את מס הרכישה למשקיעים

ישראל כץ מקדם את הפחתת מס הרכישה מ-8% ל-5%, בניסיון לעורר את שוק הדיור. במשרד השיכון חוששים מהמהלך והשר ליצמן צפוי להתנגד לו 
שרון טל | 
דירות (צילום מערכת אייס)
שר האוצר ישראל כץ מתכוון להפחית את מס הרכישה למשקיעי דירות בחזרה ל-5%, ולבטל את הרפורמה של שר האוצר הקודם משה כחלון, שתפוג בסוף השנה. בכך, ירד מס הרכישה לדירות להשקעה עד מדרגת המס הראשונה, מ-8% ל-5%.
כיום, מס הרכישה לדירה שנייה עומד על 8% עד מחיר של כ-5.3 מיליון שקל. מעל סכום זה, גובה המדינה 10% מס רכישה. אם המהלך של כץ יעבור בממשלה, מס הרכישה יחזור ל-5% עד סכום של כ-1.7 מיליון שקל, 6% לסכום של 1.7-3.5 מיליון שקל, ו-7% מס מעל 3.5 מיליון שקל. מס של 8% יחול על דירות מסכום של כ-5.3 מיליון שקל, ומס בשיעור של 10% יחול על דירות בסכום של מעל 16 מיליון שקל.
מי שצפוי להתנגד להפחתת מס הרכישה הוא שר השיכון יעקב ליצמן, שלפני מספר שבועות דרש משר האוצר להחיל את הפחתת מס הרכישה רק בפריפריה: "ריסון ביקוש המשקיעים במרכז והסטת הביקושים לפריפריה בשל הפרשי המיסוי שיווצרו, תאפשר המשך בנייה חדשה לטובת הביקוש לדירות להשקעה" כתב אז ליצמן לכץ. המשמעות של דירות להשקעה בפריפריה הינה הגדלת היצע הדירות שתוכל לתרום לירידה במחירי השכירות.
ליצמן גם הודיע לאחרונה על תכנית חלופית למחיר למשתכן, שתתמקד בתמחור קרקעות על ידי המדינה באיזורי פריפריה, כדי למשוך אוכלוסיה גם מחוץ לאזור המרכז, ולאפשר דיור במחיר מוזל. יש בכך גם תמורה רבה לאוכלוסייה החרדית המצביעה לליצמן, שתידרש לאלפי דירות נוספות בשנים הבאות במחירים ברי השגה.
המשקיעים ישתלטו על הדירות הקיימות?
לפי נתוני האוצר, שוק הדיור זקוק לכ-60 אלף דירות בשנה, כשמספר התחלות הבנייה עד כה עמד על כ-50 אלף בלבד בשנה. חלק ניכר מרכישות הדירות החדשות נעשות על ידי משקיעים שביכולתם להמתין שנים עד קבלת המפתח, ומכירת דירות במכירה מוקדמת הוא תנאי כדי להתקדם עם הפרויקט, כך שהקבלנים תלויים במדינה מסוימת במשקיעים.
ברקע הדברים, מפרסם הלמ"ס נתונים המצביעים על ירידה של יותר מחצי במכירת דירות חדשות בחודשים מרץ אפריל. לפי הנתונים, חלה ירידה של כ-55%-65% במספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש אפריל. מספר העסקאות בנדל"ן שדווחו לרשות המסים במהלך אפריל נמוך בכ-80% מהממוצע טרום משבר הקורונה.
המהלך של כץ צפוי לתרום להתעוררות המשקיעים בשוק הדיור, להכניס כסף למדינה כתוצאה מעסקאות נדל"ן בתקופת קיפאון קשה, ובמקביל להכניס יותר דירות לשוק השכירות לטובת אזרחים שאינם בעלי דירות. מנגד, בתקופה בה האזרח הקטן נאנק תחת תשלומי המשכנתאות בשל הקורונה, הפחתת מס הרכישה עשויה לעזור דווקא למשקיעים שישתלטו על הדירות הקיימות ויוכלו לפנח מחירים, מה שיקשה עוד יותר על רכישת דירות למגורים של הישראלים בעתיד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה