השוק

הבהלה לזהב: מדוע מחירו שובר שיאים בזמן שהדולר ממשיך לצנוח?

המטבע האמריקאי ירד בלמעלה מ-10% בארבעה חודשים ומולו הזהב נסחר ב-1,936 דולר לאונקייה - שיא של 9 שנים. עד כמה הדבר נובע מהטלטלות בשוק ההון ואיך קשורות לכך הבחירות והריבית על אג"ח ממשלת ארה"ב?
איתי פת-יה | 
הבהלה לזהב (צילום pexels)
בעוד שהדולר מוסיף לאבד גובה מחירי הזהב הצליחו לשבור שיא של 9 שנים. כך, בזמן שבמחצית מרץ שער הדולר עמד על 3.862 שקלים, היום הוא כבר הגיע ל-3.42 שקלים – ירידה של כ-11.5% בכארבעה חודשים וחצי. לשם השוואה, היורו מאז אותו מועד ב-6.43%, מ-4.2469 שקל ל-3.9737 היום. במקביל, הזהב למסירה מיידית נסחר כבר במחיר של 1,936 דולר לאונקיה – כשבכך נחצה השיא האחרון של 1,921 דולר לאונקיה מ-2011. מדוע זה קורה בעצם?
הזהב ידוע כמקלט בטוח עבור משקיעים בתקופות של משבר וחוסר וודאות. כשמשקיעים חוששים שאם יכנסו לשוק ההון ההשקעה שלהם תימחק בהמשך הדרך באופן מסורתי מזוהה "בריחה" לכיוון הזהב. ואולם, לפי הסקירה השבועית של הכלכלן הראשי של מיטב דש, אלכס זבז'ינסקי, העלייה הנוכחית אינה קשורה בהכרח לשוק ההון: "הסיבה העיקרית היא הירידה בריבית הריאלית של אג"ח ממשלת ארה"ב".

מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
הכוונה היא לתשואה הנומינלית, כלומר לריבית הנקובה באג"ח, בניכוי האינפלציה. לצורך ההסבר, אם התשואה על השקעה כלשהי היא 4%, אולם האינפלציה היא 1%, בפועל ערך הסכום שיוחזר למחזיק האג"ח יהיה גדול רק ב-3% מהסכום שהשקיע – על אף שמספרית יקבל סכום הגבוה ב-4%. "לשוק המניות, לאינפלציה או שערו של הדולר היה קשר הרבה פחות ברור למחיר הזהב", מוסיף זבז'ינסקי.
"ציפיות האינפלציה אכן עולות בארה"ב בתקופה האחרונה, אך זה קורה תוך כדי יציבות בתשואות הנומינאליות וירידה בתשואות הריאליות שדוחפת את הזהב לעליות. התשואות הריאליות בארה"ב כבר נמצאות ברמה הנמוכה אי פעם. לא נראה שיש להן עוד הרבה לאן לרדת". לאור זאת זבז'ינסקי מעריך כי הפוטנציאל להמשך עלייה במחירי הזהב יחסית מוגבל.
ומה לגבי חולשתו של הדולר? "ב-10 מתוך 11 ימי מסחר האחרונים ואף באופן די נדיר ביומיים האחרונים, למרות הירידות בשוקי המניות", מציין זבז'ינסקי שמעלה כמה הסברים אפשריים לדבר, כשקשה להכריע מי מביניהם הוא הגורם המרכזי לכך. הראשון: הכלכלה האמריקאית מתאוששת פחות טוב מאשר הכלכלות האחרות בגלל התחלואה הגבוהה; השני: סיכונים פוליטיים שקשורים לבחירות בארה"ב וסוגיית אישור הארכת התמריצים שבלעדיהם הכלכלה האמריקאית "תיראה מאוד לא טוב".

מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
הסבר נוסף הוא החרפת העימות מול סין, לאחר שזו סגרה שגרירות של ארה"ב בשטחה אחרי שהאחרונה עשתה צעד זהה. עוד אפשרות היא חולשה של שוק המניות האמריקאי - שהיא פועל יוצא של שלושת הסיבות הקודמות. "שערו של הדולר מתנהג בשנים האחרונות במתאם גבוה עם הביצועים היחסיים של שוק המניות האמריקאי ביחס לשווקים האחרים בעולם", מסביר זבז'ינסקי.
"בשורה התחתונה", נכתב בסקירה, "קשה לדעת בשלב זה האם חולשת הדולר משקפת שינוי אסטרטגי שקשור לנסיגה הכלכלית והפוליטית האמריקאית או רק שינוי זמני. הדברים יבחנו בנפילה הרצינית הבאה בשוק המניות. אם המשקיעים לא ירוצו אל הדולר, זה יהיה סימן לשינוי 'טקטוני'. בינתיים, מצבה היחסי של הכלכלה האמריקאית בהתמודדות עם המגפה והשפעתה על הכלכלה עשויים להמשיך וללחוץ להיחלשות הדולר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה