עסקים

הטיסה בוטלה? ועדת הכלכלה אישרה לאל-על דחייה עד ה-1 באוקטובר בהחזרת החוב ללקוחות

החשש מקריסתה של אל-על מנצח: ועדת הכלכלה הולכת בין הטיפות ומאשרת דחייה של מועד החזרת הכספים לנוסעים שטיסתם בוטלה. יו"ר הוועדה: "למרות התסכול מהתיקון, החלופה של קריסת חברות התעופה היא גרועה יותר"

ניר קומם | 
מאבק באל על (צילום freepik, unsplash)
בתום שתי ישיבות סוערות, שהחלו עוד אתמול, אישרה אמש (רביעי) ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, את ההצעה הממשלתית לתיקון חוק שירותי תעופה. ההצעה שאושרה בוועדה צפויה לעלות להצבעה סופית במליאת הכנסת עוד היום.
על פי התיקון האחרון לחוק שירותי תעופה, שאושר באמצע יולי בקריאה שנייה ושלישית, על חברות התעופה להחזיר את הכסף לרוכשי כרטיסי טיסה שטיסתם בוטלה בתוך 90 יום מיום ביטול הטיסה או עד 14 באוגוסט 2020, לפי המאוחר מהשניים. לפי התיקון המחודש, שאושר הבוקר, חברות התעופה יחלו להחזיר כסף לנוסעים שטיסתם בוטלה בתקופת הקורונה רק באחד באוקטובר, ולא ב-14 באוגוסט כפי שאישרה הוועדה בחודש שעבר. כמו כן אושרה בקשת הממשלה להגביל את הדחייה, ולהחילה רק על חברת תעופה שברבעון השני של 2020 ירדו הכנסותיה ב-70% לעומת הרבעון המקביל ב-2019.
לפני ההצבעה ביקש היו"ר מרגי מחברי הוועדה לגלות אחריות, כפי שגילו באישור ההצעה הקודמת, ואמר: "למרות התסכול מהתיקון הנוכחי, הדבר מתבקש מאחר והחלופה של קריסת חברות התעופה היא גרועה יותר".
פועלים להחזרת המטוסים לשמים
לאחר שאתמול ההצעה לא עלתה להצבעה מאחר שלא הגיעו השרים או מנכ"לי המשרדים הנוגעים בדבר להציג נתונים בפני חברי הוועדה, הבוקר הגיעו לדיון הוועדה מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, ראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור, ומנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, וד"ר אשר שלמון, האחראי במשרד על הטיפול בנושא פתיחת השמיים. חברי הוועדה דרשו תשובות בנוגע לשאלה האם ניתן יהיה להשיב כספים ללקוחות גם ללא פתיחת השמיים וללא חזרת חברות התעופה לפעילות בימים כתיקונם.
הדרג המקצועי טען כי מתווה ההנפקה וההלוואה של אל-על יאפשר לה להחזיר את החוב שלה לציבור הנוסעים שטיסתם בוטלה – בסכום כולל של 270 מיליון דולר – וגם להיערך להמשך פעילותה. המתווה המדובר, כולל הנפקת מניות בסך 150 מיליון דולר לציבור הרחב, וקבלת הלוואה בסך 250 מיליון דולר מבנק לאומי בריבית של 20% בערבות משרד האוצר בגובה של 75% מגובה ההלוואה. בנק לאומי עדיין לא אישר את מתן ההלוואה על אף הריבית הגבוהה, וייתכן כי המתווה כלל לא ייצא לפועל.
מנכ"ל משרד התחבורה הדגיש את המאמצים שמתקיימים בנוגע לפתיחת השמים ב-16 באוגוסט, כך שחברות התעופה תוכלנה לחזור אפילו לפעילות מדודה ואזרחים ישראלים יוכלו להיכנס ולצאת מהמדינה ללא צורך בבדיקות או בבידוד. המאמצים כוללים הרחבת מספר המדינות מהם ישראלים יוכלו לחזור ללא בידוד, קיצור תקופת הבידוד לשבים מחוץ לארץ, הקלת אפשרות הטיסה לאנשי עסקים למען הנעת גלגלי הכלכלה, הבאת תיירים בקפסולות ארצה והקמת מעבדת בדיקות קורונה בנתב"ג עוד לפני תחילת אוקטובר. מנהל המחלקה הבינלאומית במשרד הבריאות ציין כי רוב מדינות העולם לא מאפשרות לישראלים להיכנס לשטחן וכי מתקיימים מאמצים כדי שיאפשרו זאת.
"הציבור לא יכול להיות בנק ההלוואות של חברות התעופה"
חברי הוועדה שהתנגדו לתיקון החוק טענו כי חסרים נתונים כדי לקבל החלטה בעניין. ח"כ עידן רול תהה בנוגע למידת ההיתכנות של תכנית הסיוע לאל-על, ושאל מה יקרה אם זו לא תצא לפועל. ח"כ בועז טופרובסקי אמר כי לא יכול להיות שהמדינה מבקשת מהציבור להיות בנק ההלוואות של חברות התעופה. ח"כ אחמד טיבי אמר גם הוא כי הצרכן הוא לא הפתרון לבעיות הכלכליות של המדינה וחברות התעופה.
בשורה התחתונה – מתווה פתיחת השמים טרם התממש ולא ברור אם ייצא לפועל כמתוכנן ובאיזה היקף, בשל התחלואה שעדיין גואה. בהתאם, עדיין לא ברורה חזרתה של אל-על לפעילות. החברה, שערכה צלל בחודשים האחרונים ונמצאת בחוב של 270 מיליון דולר לציבור הנוסעים, נמצאת על סף קריסה והמדינה נחלצת לעזרתה במתן ערבות ובדחיית המועד בו תצטרך להחזיר את החוב שלה לציבור. מתי הצרכנים יקבלו את כספם? נקווה שב-1 באוקטובר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה