השוק

הנתונים המבלבלים: כמה מובטלים יש באמת בשוק?

שלושה גופים שונים מספקים דיווחים סותרים על נתוני האבטלה: 500 אלף, 600 אלף או 850 אלף - כל מספר זוכה. אז מהם הנתונים האמיתיים של דורשי העבודה בישראל והאם הפער בין הדיווחים מתחיל להצטמצם? 
אילן שניג |  1
הלמס, ביטוח לאומי, שרות התעסוקה (צילום ויקיפדיה, שירות התעסוקה)
אין ספק כי משבר הקורונה היכה בחוזקה במשק הישראלי. מספר המובטלים עלה באופן ניכר. אך כמה מובטלים "אמיתיים" יש כרגע בשוק? על כך הדעות חלוקות ותלוי את מי שואלים. בלשכת התעסוקה מדווחים על כ-850 אלף דורשי עבודה, בביטוח לאומי מדווחים על כ-440 אלף מובטלים, אבל אם מוסיפים להם 60 אלף מקבלי הבטחת הכנסה ו־80 אלף איש שסורבו לדמי אבטלה או להבטחת הכנסה מגיעים לקרוב ל־600 אלף ובלמ"ס מדווחים על כ-500 אלף מובטלים. כלומר הפער נע בין 12% ל-21% של שיעורי האבטלה במשק.
מהנתונים של ביטוח לאומי לחודש יולי עולה כי בין 100 ל-200 אלף אנשים רשומים בשרות התעסוקה כמובטלים, אך עובדים בפועל, כלומר הם לא עדכנו את הסטטוס שלהם. אחד הסיבות לבלגן בנתונים היא העובדה שהלמ"ס לא מכירה בחל"ת כאבטלה. לפחות שליש מהמוגדרים מובטלים על ידי שירות התעסוקה אינם כאלו בפועל, מה שלא מפריע לו להתריע  על שיעור איטי של חזרה לעבודה לצד המשך רישום דורשי עבודה חדשים. ההערכה שם היא כי בסוף 2020 כחצי מיליון ישראלים,כ-12% אבטלה, עתידים להישאר בלי מקום עבודה.  
בביטוח הלאומי מעריכים כי מספר המובטלים האמיתי הוא כ-600 אלף. הבעיה היא שחלק מהאנשים שחזרו לעבודה עדיין רשומים כמובטלים. שירות התעסוקה דיווח לביטוח הלאומי על 140 אלף איש שעובדים במשרה חלקית וזכאים לקבל דמי אבטלה חלקיים. ההערכה הלא רשמית בשירות התעסוקה היא שמספר המובטלים הוא כ-700 אלף.
משמעות המספרים מהגופים השונים כי הפער מצטמצם. אם עד כה ההערכות של מספר המובטלים נעו בין 500 אלף (12% אבטלה) ל־850 אלף (21% אבטלה) הרי שעכשיו הטווח יורד ל־500 עד 700 אלף. יחד עם זאת, עוד רחוק היום בו נדע מה מספר המובטלים המדויק, מידע שלדעתנו קריטי כדי לקבוע את המדיניות העתידית.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא תדעו
    יפעת 08/2020/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף פעם לא נדע.הנתונים שקריים ומזויפים.לשכות תעסוקה מכוונות את הנתונים לפי רצונם .אם יתנו נתונים אמיתיים ,זה יהיה סופם.כדי להראות שהם עושים משהו,מוסרים נתונים שקריים וכך מצדיקים את קיומם.
    סגור