השוק

"דמי מחיה בכבוד": היוזמה החדשה שתסייע לפושטי רגל

היוזמה החדשה שנקטו שר המשפטים ושר העבודה והרווחה צפויה לקבוע אחת ולתמיד סכום שיוגדר כ"דמי מחיה בכבוד", באופן שיסייע לאלפי אנשים הקלועים בחובות בגין פשיטת רגל. שמולי: "החזרת חובות היא דבר חשוב, אבל שום דבר לא מצדיק פגיעה בכבוד האדם".

ניר קומם |  2
עסקים סגורים (צילום מסך חדשות כאן 11)
השרים ניסנקורן ושמולי הקימו היום (שני) צוות ממשלתי לקביעת אופן חישוב סכום "דמי המחיה בכבוד" שיישאר בידי פושטי רגל על פי חוק חדלות פירעון.
חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי נחקק במטרה להביא ככל האפשר לשיקומו הכלכלי של החייב, בד בבד לחובת החזרת החוב. החוק קובע כי גובה החזר החוב ייקבע על בסיס "כושר ההשתכרות של היחיד לאחר שהופחתו ממנו דמי המחיה בכבוד". זאת על מנת לאפשר לחייב להמשיך בחיים נאותים.
דמי המחיה נקבעו בעבר על פי דו"ח ועדה ציבורית (ועדת חריס) אך בשנים האחרונות התברר כי מחשבון חריס אינו נותן מענה לצורכי השטח, כך לפי הגורמים המקצועיים וכן לפי פסיקות בית המשפט. על מנת להביא לפתרון מניח את הדעת, הקימו שר המשפטים, אבי ניסנקורן, ושר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, איציק שמולי, צוות שידון בסוגיה ויגיש בתוך כחודשיים המלצה לתקנות עדכניות לפיהן יחושבו דמי המחיה.
בראש הצוות תעמוד עו"ד סיגל יעקבי, מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים, לצד חברי הצוות אשר יכלול נציגים מרשות האכיפה והגביה, מהסיוע המשפטי, ממשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים ומייעוץ וחקיקה (משפט כלכלי).
"החשיבות שבהחזר חוב של פושט רגל לא יכולה לפגוע בזכות היסודית של כל אדם למחיה בכבוד" הגיב ניסנקורן לפרסום. "הצוות שהקמנו יבחן מחדש את הסוגיה, ובאמצעות התקנות שאתקין נדאג שאף אדם לא יאבד את כבודו ואת תנאי המחיה האנושיים הבסיסיים בגלל חוב שצבר".
שר העבודה והרווחה איציק שמולי צייץ בחשבון הטוויטר שלו בנושא: "בפעם הראשונה אי פעם תקבע מדינת ישראל באופן רישמי מהם דמי המחיה בכבוד, שפגיעה בהם תהווה פגיעה בזכויותיו הבסיסיות ביותר ובכבודו של כל אזרח. החזרת חובות היא דבר חשוב, אבל שום דבר לא מצדיק פגיעה בכבוד האדם".
עוני – יחסי או קבוע?
ייתכן כי היוזמה החדשה שמקודמת על ידי שני השרים מבשרת על שינוי מדיניות ממשלתית לגבי תפיסת מושג העוני – ועל המרתו ממושג יחסי למושג קבוע המוגדר בחוק. כיום, קו העוני הוא מדד כלכלי חברתי, המתייחס לרמת ההכנסה המינימליות הנדרשות לאדם או משפחה. אדם או משפחה ייחשבו עניים אם סך הכנסותיהם נמוך מקו העוני, בהתאם למתודה של מדידתו. קו העוני נועד להיות הקו המבחין בין אלו שהכנסתם מספיקה לשם קיום ראוי לבין אלו שהכנסתם לא מספיקה לכך. במרבית המדינות המערביות הוא אינו קבוע כסכום מוחלט ואינו מסמל בהכרח כי לאותם פרטים ומשפחות הנמצאים מתחתיו יש מצוקת אמת ביכולת אספקת מצרכים ושירותים. בשל היותו יחסי, הוא שונה בין מדינה למדינה – שכן העניים במדינות עשירות יכולים להיחשב כעשירים במדינות אחרות.
בישראל, קו העוני מוגדר כ-50% מההכנסה הפנויה החציונית למשפחה. שינוי שכזה, המעגן בחוק מה הוא קו עוני באופן מדיד ושריר, עשוי להיות בעל השפעות מרחיקות לכת על תפיסת הסעד והרווחה בתחומי חיים רבים כמו משפט, חינוך, כלכלה וסעד, וכן על מוטיבציית המדינה והמשק לשפר את רמת החיים של אלו המוגדרים 'עניים'.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אחלה,גם אני אנסה....מקסימום (ל"ת)
    בני 1 09/2020/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    תרבות האבטלה כמובן לא תנגוס בך
    אביחי 09/2020/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כי שקרן מבחיל כמוך, תמיד ימצא שקר מדוע הוא חייב לשבת בממשלה. אדם קטן, שקרן ומגעיל
    סגור