השוק

על אף המשבר: בנק לאומי החל בקיצוץ 50% ממסגרות האשראי

במסגרת יישום 'חוק שטרום', שנועד להגביר את התחרות במערכת הפיננסית לחזק את חברות כרטיסי האשראי כגורם תחרותי מול הבנקים, החל בנק לאומי לקצץ במחצית ממסגרות האשראי של לקוחותיו

ניר קומם | 
חנן פרידמן מנכל בנק לאומי (צילום אורן דאי)
בנק לאומי החל לקצץ היום במסגרות האשראי של לקוחותיו: היעד – קיצוץ 50% מתקרת המסגרות עד סוף 2020.
הקיצוץ יצא לפועל כחלק מיישומו של 'חוק שטרום', שעבר בכנסת ב-2015 והוגדר כי יש ליישמו עד סוף 2020. החוק נוצר במטרה להביא להגברת התחרות בתחום האשראי באמצעות חיוב הבנקים הגדולים לקצץ במסגרות כרטיסי האשראי, כך שהרווחים מהם נהנו הבנקים מאותן מסגרות, יעברו לשחקנים החוץ-בנקאיים, ובכך יביאו לחיזוקם. אולם, התפשטות נגיף הקורונה, שהביאה לפגיעה קשה במעמד הביניים ובמשקי הבית בישראל, מהווה תזמון בעייתי להשלמתה של הרפורמה: צמצום המסגרות יוביל להורדת היקפי הצריכה, בעת שהממשלה שואפת להגבירה כדי להניע את גלגלי הכלכלה.
כיוון שטרם גובש מתווה מתוקן למהלך צמצום המסגרות בכרטיסי אשראי, בהתאם לסמכות שקיימת לשר האוצר בחוק שטרום, ועל רקע הכניסה הקרובה של ההוראה לצמצום מסגרות לתוקף, לאומי יחל בשבוע הבא לשלוח ללקוחותיו הודעה הנוגעת לצמצום מסגרות האשראי שלהם. המשמעות  שבקרוב מסגרת האשראי החינמית בכרטיס האשראי שמהווה רכיב מרכזי בהתנהלות השוטפת של מרבית משקי הבית בישראל, תצומצם בכ-50% עבור עשרות אלפי לקוחות.
בשבועות האחרונים נבחנו מספר אלטרנטיבות להתאמת החוק לרוח המשבר - האחת, העלאת רצפת האשראי המינימלית שהוגדרה כתקינה בנוסח החוק המקורי בגובה של 5,000 שקלים לכדי טווח שנע בין 7,000 שקלים ל-12,000 שקלים. השנייה, הפחתת הדרישה לסכום הכולל הנדרש בקיצוץ, שמוגדר כיום על 50% מכלל מסגרות האשראי של כל אחד מהבנקים. חברות כרטיסי האשראי, אשר עתידות ליהנות מהרווחים החדשים כחלק מצמצום נתחם של הבנקים מרווחי מסגרות האשראי, מתנגדות לשינוי בתנאים שהוגדרו, וטוענים כי הבנקים מנצלים את משבר הקורונה כדי לפגוע בתחרות ולהשיג מטרה שאינה קשורה למשבר או לפגיעה במעמד הביניים.
מלאומי נמסר בתגובה: "צר לנו שבתקופה מורכבת ומאתגרת זו, בפן הכלכלי והבריאותי כשהחגים בפתח, אנו נאלצים לפגוע במסגרות כרטיסי האשראי של משקי הבית והעסקים הקטנים, מקור המימון הנגיש ביותר שלהם והיחיד שהוא ללא עלות כלל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה