השוק

מסעדנים במחאה נגד הסגר: "עשרות כבר החליטו לפתוח - ונגיע גם למאות"

מסעדנים הכריזו על "משבר אמון" מול הממשלה, לאחר שעסקים רבים נותרו פתוחים בעוד שבמסעדות נאסר אפילו על טייק אווי. מדרכי המחאה שאימצו - שליח למרחק קצר ופתיחה לישיבה במקום. מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד": "לא קוראים למרד - אלא להיגיון"
אנגלינה יוסים |  4
מסעדה (צילום unsplash)
מסעדות רבות החליטו לפתוח את שעריהן לסועדים למרות ההגבלות המתירות להם משלוחים בלבד, ללא ישיבה במקום וללא טייק אווי. "היום מדובר בכמה עשרות שהחליטו לפתוח והמספר יגדל לכמה מאות במהלך השבוע". אומרים מובילי המחאה. מחאת המסעדנים נגד הסגר השני באה על רקע ההנחיות השרירותיות לטענתם, במסגרתן המסעדנים חשים כי הם מקופחים פעם נוספת בזמן שחלק גדול מהמשק נותר פתוח. 
תומר מור, מנכ"ל וממייסדי עמותת "מסעדנים חזקים ביחד" המאגדת כ-1,300 מסעדות, אמר ל-ice כי "אני יודע על אלף עסקים שנסגרו בגל הראשון ומערך שעוד כאלף ייסגרו בגל השני". מור הוא השף והבעלים של בית קפה ג'רמיה, והוא טוען כי מסעדות פותחות למרות ש"זה לא משתלם לפתוח עם הקנס, אבל לאור משבר האמון והעובדה כי רוב העסקים פתוחים, הכבישים מלאים, החנויות פתוחות לא רואים סיבה לכך שהמגזר שלנו ישכב על הרצפה, באופן טבעי אנחנו נלחמים על התעשייה".
לעמותת "מסעדנים חזקים ביחד" חשוב להעביר כי הם לא קוראים למהפכה, "אנחנו עמותה שתומכת במסעדנים ונותנת יד וכתף", מבהיר מור, "אנחנו לא קוראים למרד אבל אנחנו כן קוראים לפעול בהגיון ואנחנו רואים חוסר הגיון בסגירה שלנו". מור הוסיף "בחקירות האפידמיולוגיות לא נמצא כי מסעדות מדבקות. כמובן בריאות הציבור היא מעל הכול – מי שפותח אנחנו אומרים לו 'תעבדו לפי התו הסגול'".
אחת מדרכי המחאה שאימצו המסעדות היא השמ"ק - שליח למרחק קצר. בעמוד מסעדנים חזקים יחד נכתב כי "הנוהל הוא שמתקשרים למסעדה ומקבלים את ההזמנה כמשלוח מחוץ לבית העסק".  עוד המליצו למסעדנים למקם את העמדה ב"מרחק מומלץ של 7 מטר - תסמנו את המיקום באופן ברור כדי שזה ימנע קנסות של פקחים נלהבים".
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כ"ץ הודיעו על תוכנית כלכלית חדשה לתקופת הקורונה, לקראת הסגר השני בחגים. במסגרת הסיוע לעסקים יורד רף הפגיעה הנדרש לקבלת המענק מ-40% ל-25% בחודשים ספטמבר ואוקטובר, ובצו של שר האוצר - ההקלה תורחב גם לחודשים נובמבר ודצמבר. בימים הקרובים יועברו החזרי מס הכנסה ומע"מ לעסקים. בנוסף, עסקים יוכלו לפרוס את תשלומי החובה על פני מספר חודשים.
עוד הוחלט כי תועבר לעסקים הצפויים להיפגע מהסגר מקדמה בגובה 50% ממענק ההוצאות הקבועות. גובה המקדמה יתבסס על היקף הנזק של העסק בחודשים מרץ ואפריל, ולמי שלא היה זכאי בחודשים אלה - הסכום יחושב לפי החודשים מאי ויוני.
מור מברך על תוכנית המענקים והורדת רף הפגיעה הנדרש לקבלתם, אך טוען כי עדיין לא די בכך בכדי להציל את המסעדות כיוון שאלו עובדות על מחזור נמוך, וירידה של 10% מהרווח יכולה למוטט אותן. "מסעדות עובדות על ממוצע ארצי של בין 5% ל-12% מההכנסות הן רווח, מתוך המקום הזה היכולת לרווחיות מתרסקת עם צניחה של 10% מההכנסות".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    סגר
    ש 09/2020/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה שזה קשה הסגר חייבים לסגור חייבים סגר נמעס בהמצב הקיים חייבים לעשות משהו בענין
    סגור
  • 3.
    מצביע מחל בראשות נתניהו בלבד!
    החגובי 09/2020/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא קלמעיתינאי התוקפן ן ולא גדול הדור עקיבא נוביק אם נתניהו לא עומד בראש מחל אצביע לחברה להגנת הטבע תפסיקו לבלבל את השייכל כל זמן שנתניהו מסכים לעמוד בראשות המדינה אני וכל האחים והדודים נצביע בשביל האחד והיחיד המדינאי הענק מר בנימין נתניהו. אם לא הוא....אצביע אולי לאחמד טיבי
    סגור
  • 2.
    חצופים (ל"ת)
    איילת 09/2020/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    במדינות שלמו בארה״ב המסעדות סגורות 6 חודשים ואין פוצה
    לירון 09/2020/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה עובר עליכם? נבוא חשבון עם מסעדות שתפתחנה הסגר
    סגור