השוק

מתחילת משבר הקורונה: נדחו הלוואות בהיקף של כ-10 מיליארד שקל

הבנקים דחו הלוואות לכ-738 אלף לקוחות בכל מגזרי הפעילות עד חודש ספטמבר. ברקע הסגר השני פרסמו הבנקים מתווה חדש לפריסת הלוואות, לפיו הדחייה תבוצע ללא חיוב בעמלה ולתקופה של עד חצי שנה
אנגלינה יוסים | 
לשרוד כלכלית את משבר הקורונה
הסגר השני צפוי לעלות למשק הישראלי כ-13.6 מיליארד שקל עד ה-11 באוקטובר תהיה, המשך הסגר הצפוי בעוד שבועיים מוערך ב-12.5 מיליארד שקל נוספים, דהיינו סך הכול עלות של 25.1 מיליארד שקל למשק. 
הסגר צפוי להשפיע על המערכת הפיננסית ועל מצבם הכלכלי של האזרחים ובעלי עסקים קטנים. נוכח הקשיים הצפויים, פרסם היום (שלישי) בנק ישראל פרסם סדרת הקלות, שיסייעו לאזרחים כלכלית במשבר הקורונה. מדובר בהארכה והרחבה נוספת של המתווה המקיף לדחיית תשלומי הלוואות בנקאיות בהם משכנתאות, אשראי צרכני ואשראי לעסקים.
הבנקים דחו הלוואות לכ-738 אלף לקוחות בכל מגזרי הפעילות, בסך מצטבר של כ-9.5 מיליארד שקל מחודש מרץ ועד למחצית ספטמבר 2020. בין הלקוחות שנדחו להם תשלומי ההלוואות ניתן למנות צרכנים (כ-402 אלף) שלקחו הלוואות בסכום 1.64 מיליארד שקל, דיור-משכנתאות (כ-174 אלף) בסכום 2.89 מיליארד שקל, עסקים קטנים (כ-157 אלף) בסכום 3.13 מיליארד שקל ועסקים מסחריים (כ-7 אלף) בסכום 1.85 מיליארד שקל.
מתווה הדחיות המלא: לכלל ההלוואות הדחייה תבוצע ללא חיוב בעמלה, הריבית המקסימלית, הינה הנקובה בהסכם ההלוואה המקור. מועד אחרון לבקשה לדחייה ה-31 בדצמבר 2020.
משכנתאות: לווה ללא פיגורים בהלוואה, נכון לחודשיים שקדמו למועד הגשת הבקשה. הדחייה היא של הקרן והריבית, ללא שיקול דעת הבנק, פריסה על יתרת תקופת ההלוואה. לתקופת דחייה עד 6 חודשים.
אשראי צרכני עד 100 אלף שקל: הדחייה תהיה של רכיב הקרן, ללא שיקול דעת הבנק. בנק רשאי לאפשר גם דחייה של הריבית בנוסף לדחיית הקרן. בהתייחס לבקשת דחייה נוספת, לווה ללא פיגורים בהלוואה. התשלומים יפרסו בהוספת התשלומים בסוף תקופת ההלוואה. לתקופת דחייה עד 6 חודשים.
אשראי עסקי - עסק עד מחזור פעילות שנתי של 25 מיליון שקל, אשר נפגע כתוצאה מהמשבר. אשר ההלוואות נפרעו בצורה סדירה עד 28 בפברואר 2020 במהלך שנה שקדמה למועד זה, וצפוי כי הוא יצלח את המשבר ויוכל לעמוד בהחזר ההלוואה לאחר המשבר.  תקופת הפריסה הינה עד 6 חודשים, בהתאם לשיקול דעת  הבנק. הוספת התשלומים בסוף תקופת ההלוואה.
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, מסר כי "ההרחבה הנוספת של המתווה נועדה לתת 'מרווח נשימה' נוסף ללקוחות שנקלעו לקשיים נוספים בעקבות הימשכות המשבר והשלכותיו. הסיוע והליווי ללקוחות בתקופה מורכבת זו נמצא לנגד עינינו, וההרחבה עליה הודענו היום מצטרפת לצעדים רבים שננקטו עד כה, שתכליתם אחת - הקלה על הלקוחות".
אבידן הדגיש כי "דחיית התשלומים לא תתאפשר לתקופה בלתי מוגבלת, ולכן יש לפעול בנחישות על מנת להגיע  להסדרי תשלום ופירעון החובות, התואמים את יכולות הלקוחות בשים לב לאתגרי התקופה".
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר כי "הארכת המתווה הינה עדות להירתמות נוספת של המערכת הבנקאית לסיוע ללקוחותיה בזמנים קשים אלו. מחויבותם למתווה דחיית ההלוואות חשובה ומבורכת. במקביל, חשוב להדגיש, כי החודשים הבאים יאפשרו לבנקים וללקוחות להתחיל להיערך ליום שאחרי דחיית ההלוואות ולהסדיר את אופן פריסת ההלוואה ככל שיידרש".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה