השוק

"יוביל לנזק חסר תקדים": ראשי המגזר העסקי נגד מתווה התשלום לעובדים בבידוד

לאחר הממשלה קבעה כי ימי הבידוד יתחלקו בין המדינה למעסיקים, המגזר העסקי מבטיח להילחם על כך שהמדינה תישא בעלויות ימי הבידוד. דובי אמיתי: "המדינה מוחקת את ימי המחלה של העובדים בישראל"

אנגלינה יוסים | 
דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי (צילום ויקיפדיה, pexels, pixabay)
ראשי המגזר העסקי יוצאים נגד מתווה התשלום על ימי הבידוד המתחלק בין המדינה למעסיקים. מוקדם יותר היום פרסמנו כי משרד האוצר, ההסתדרות ונשיאות המעסיקים והעסקים בישראל הגיעו להסכמות לגבי אופן התשלום בעבור ימי הבידוד, לאחר ביקורת רבה שהובעה מצד מעסיקים, שנטל התשלום לעובדים בבידוד הפך על חשבונם.
ע"פ ההסכמות בין הצדדים, ימי הבידוד ירדו ממכסת ימי המחלה של העובד. התשלום עבור הימים יהיה, כקבוע בחוק. העובד יישא בעלות היומיים הראשונים והמדינה והמעסיקים יחלקו את העלות של יתר הימים, כך שבסופו של יום סך העלות יתחלק בין העובד, למדינה ולמעסיק.
המתווה עליו סוכם קובע כי עובד בבידוד יוכל לנצל ימי מחלה על חשבון תקופת הבידוד. התשלום בעבור ימי המחלה יהיה בהתאם לקבוע בחוק: 0% מערך יום מחלה על היום הראשון, 50% מערך יום מחלה על היום השני, 50% מערך יום מחלה על היום השלישי ו-100% החל מהיום הרביעי לבידוד. המדינה והמעסיקים יחלקו את עלות הבידוד הנותרת שווה בשווה.
ראשי המגזר העסקי יוצאים נגד מתווה תשלום ימי הבידוד בטענה שהוא מפיל את עול התשלום על המעסיקים. עוד טוענים כי המתווה "יוביל לנזק חסר תקדים גם לעובדים שיאלצו לכלות את ימי המחלה שלהם על ימי בידוד ולא יוכלו בחורף הקרוב לנצלם בגין מצב רפואי אמיתי".
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, אמר כי "בעוד שהמגזר העסקי מדמם ועסוק בהישרדות לאור המשבר הכלכלי החמור בתולדות המדינה, משרד האוצר מודיע על הסכם שערורייתי ומביש במטרה לחוקק חוק עוקף בג"צ שמשמעותו דחיפת יד דורסנית לכיסם הריק של המעסיקים לטובת מימון ימי הבידוד של אזרחי ישראל. המדינה מוחקת ברגל גסה את ימי המחלה של העובדים בישראל".
אמיתי הוסיף כי "אנו קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר להתערב בעניין ולהנחות את פקידי, האוצר שהוכיחו את ניתוקם מהמציאות הקשה, להעמיד מקופת האוצר את המימון הנדרש לימי הבידוד וקוראים גם ליו"ר ההסתדרות להתעשת ולשמר את ימי המחלה לימים שבאמת נזדקק להם ולא לעשות שימוש מסוכן בכלי הזה. בכוונותינו להודיע לבג"צ על התנגדותנו הנחרצת להסדר ולא לאפשר למדינה להשתחרר מהאחריות והמימון לימי הבידוד".
נשיא להב, עו"ד רועי כהן, אמר כי "להב קוראת לממשלת ישראל: ימי בידוד - לא על חשבוננו! אין שום הסכמה למתווה שהוצע על ידי גורם שאינו מייצג את ציבור העצמאים והעסקים הקטנים, אלא מייצג את התעשיינים ואת העסקים הגדולים".
עו"ד כהן הוסיף כי "דרשנו ונילחם על כך שמדינת ישראל תישא בעלויות ימי הבידוד - אין דין מפעל תעשייתי עם אלף עובדים לדין מסעדה עם 10 עובדים שמרגע ש-5 מתוכם יצאו לבידוד נגזר על העסק להיסגר או לחילופין להעסיק 5 עובדים אחרים ולמעשה הנזק כפול בכל מקרה: או שהעסק נסגר ואין הכנסות ויש צורך לשלם את הבידוד, או שהמעסיק נאלץ לשלם פעמיים".
לדבריו, "באיזו מדינה מתוקנת גורמים לנזק כזה גדול לציבור העסקים הקטנים עוד בזמן הסגר? זו פשוט חוצפה מצד משרד האוצר, בימים אלה שחרב קריסת כל מגזר העצמאים והעסקים הקטנים נמצאת מעל ראשם בגלל מחדלים של האוצר, להוסיף חטא על פשע ולקבוע כי יאלצו לשלם גם את ימי הבידוד. מה עוד שבמשך 8 החודשים האחרונים מי שנאלץ לשאת בימי הבידוד הם המעסיקים בעלות של 3.3 מיליארד שקל. מן ההוגנות שבמסגרת כל מתווה שיוסכם לפחות ב-8 החודשים הקרובים המדינה תישא באותה העלות. אני קורא לראש הממשלה ושר האוצר להתעשת במהרה, לבטל את הסיכום הזה".
"למשרד האוצר היו חודשיים לתקן את המצב הזה אבל הוא בחר לגרור רגליים"
עו״ד ליאת תבל, אשר יזמה והובילה את העתירה לבג״ץ בנושא, הודיעה בהמשך להחלטה כי תתנגד למתווה שהציג משרד האוצר ולכן אף לא תסכים לבקשת מתן האורכה בבג״ץ. תבל הודיעה על כך בשעה האחרונה למנכ״לית משרד האוצר קרן טרנר אייל.
״המתווה שהציג משרד האוצר הוא מתווה רע שמגלגל מחדש את הנטל הכלכלי הכבד של ימי הבידוד לפתחם של העובדים והמעסיקים הקורסים. הבידוד הוא איננו המצאה ישראלית ובמדינות רבות בעולם המדינה נושאת בנטל הכלכלי שכרוך בו מתוך הבנה שמדובר במשבר כלכלי קשה ויש להטות שכם ולסייע ולא לברוח מאחריות. למשרד האוצר היו חודשיים לתקן את המצב הזה אבל הוא בחר לגרור רגליים ולגלגל את האחריות הלאה. אנחנו לא נסכים לבקשת האורכה״ ציינה עו״ד תבל, ממשרד MEILAW אשר הגישה את הבג״ץ מטעם חברת ״סל שירותי סיעוד״.
לצד זאת, עו״ד תבל מציינת כי ה״הסכם״ עליו הודיע משרד האוצר נטול ביסוס משפטי שכן הוא סוכם עם גוף שאינו העותר הראשי בבג״ץ המדובר ואינו מייצג אף את כלל המעסיקים. ״מדובר במצב מוזר בו המדינה מנהלת סיג ושיח עם גוף שאין לו כל סמכות להגיע להסכמות בבג״ץ הזה. כמו כן, גם במישור המהותי מדובר בגוף שמייצג קומץ של מעסיקים גדולים ולכן לא פלא שהוא מיהר להגיע ל״הסכמות״ על גבם של אלפי מעסיקים שהוא כלל אינו מייצג״.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה