השוק

מחקר: ללא תמיכה ממשלתית - אחד מכל חמישה עצמאים יקרוס

מחקר חדש צופה סגירה של כ-87 אלף עסקים קטנים עד סוף 2021, לעומת פתיחה של כ-20 אלף בלבד. עורך המחקר: "נדרשת תכנית חירום בהיקף של 45 מיליארד שקל". יו"ר ארגון העצמאים: "דגל אדום בוהק לממשלה"
שרון טל |  1
עסקים קטנים (צילום unsplash)

אחד מכל חמישה עסקים קטנים ייסגרו - זו התחזית הקודרת שמעלה מחקר חדש של מרכז מאקרו לכלכלה וארגון העצמאים לה"ב.  על פי הערכות המחקר, כ-87 אלף עסקים ייסגרו עד סוף שנת 2021, בעוד שייפתחו רק כ-20 אלף. כלומר, מספר העסקים החדשים שצפויים להיפתח בישראל בשנת 2021 צפוי לצנוח בשיעור של 30% עד 40%, שמהווים סדר גודל של בין 15 אלף ל-20 אלף פחות עסקים שצפויים להיפתח ביחס לממוצע. המשמעות היא שכ-18% מהעצמאים יקרסו, אלא אם הממשלה תפעל מיידית כדי להבטיח קריסה מינימלית של העסקים. 
 

עוד עולה מהמחקר כי שיעור העובדים המובטלים מעסקים קטנים גבוה פי חמישה מאשר מחברות גדולות, לפי המחקר: "כ-54% מהעובדים שהושבתו עקב הקורונה מגיעים מעצמאים וחברות בעסקים קטנים וזעירים. בקרב חברות גדולות בעלות מחזור של יותר מ-100 מיליון שקל, היקף המובטלים הוא כ-11% בלבד". 

 
לדברי עורך המחקר, פרופ' רובי נתנזון, על הממשלה להביא תכנית חירום לסיוע בהיקף של 45 מיליארד שקל, על מנת לצמצם את הפגיעה במשק, להתמודד עם האבטלה ולהחזיר את המשק לצמיחה משמעותית. 
 
הענפים הנפגעים ביותר
על פי המחקר, חצי מהעסקים המושבתים במשק שייכים לאחד מהתחומים הבאים: מזון ומשקאות, שירותי משק בית, מכירה קמעונאית, תעשייה, חינוך, מסחר סיטונאי. 
 
עוד עולה מהתחזית הקודרת כי המשך הסגר יוביל לסגירה של כ-50% מהעסקים העצמאים בתחום הבמה, הבידור והפנאי. הפגיעה בענף תגיע לכ-3.5 מיליארד שקל. בענפי המסחר הסיטונאי, ובשירותי הסעדה, צופים עורכי המחקר נזק של כ-8 מיליארד שקל, עם פגיעה לכ-70% מהעסקים בתחומים אלו. בתחומי התעשייה, הבנייה והנדל"ן, צפויה פגיעה של 3.1 מיליארד שקל. 

 
עו"ד רועי כהן, נשיא להב: "הפער השלילי בין פתיחת עסקים חדשים לסגירת עסקים קיימים שיווצר עד סוף 2021  מעיד על התרסקות המגזר העסקי ומהווה קריאת השכמה לממשלת ישראל, להתעורר ולפעול מיידית לחילוץ כלכלי של המדינה. 87 אלף עצמאים צפויים לסגור את העסק שלהם בעקבות משבר הקורונה. יש כאן דגל אדום בוהק לממשלה לשנות כיוון ולהשקיע בדחיפות בתכניות לסיוע כלכלי, האצה ופיתוח המשק. במציאות הקיימת מדינת ישראל מדרדרת לתהום כלכלית של אבטלה מתמשכת של אחוז דו ספרתי וכמעט מיליון מובטלים והתכווצות של תוצר המדינה בעקבות הסגר השני ב- 8%". 

רועי כהן, יו"ר ארגון העצמאים לה"ב. צילום: רמי זרנגר 
"הנתונים על אחוזי הביצוע של תכניות הסיוע הכלכלי מדברים בעד עצמם. המספרים כתובים בתכניות ובמצגות של שר האוצר ובפועל נשארות רק מילים זרוקות בחלל האוויר ומעט מאד מהכספים והמשאבים מגיעים לשטח. ללא עידוד השקעות בהון הפיזי להגברת פריון העבודה, המשק הישראלי צועד למיתון לשנים רבות. זה הזמן למנהיגות כלכלית שתשתף את המגזר העסקי כחלק מהפתרון ולא תסתכל עלינו כחלק מהבעיה. הגיע העת להפעיל מדיניות תקציבית מרחיבה תוך מתן תמריצי מס לחידוש הצמיחה הכלכלית".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יכול להיות שתקופת קורונה - שרוב אומנות לא נצרכת ?
    ג 10/2020/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז מה יעזור סיוע עם התזרים יהיה שלילי ? נכון לשאר העסקים. צריך לעשות טרנסופורמציה ולהתאים לתקופת הקורונה
    סגור