השוק

פיטורים המוניים, ירידה בייצוא ובהשקעות: תחזית קודרת לסוף השנה

על פי סקר ציפיות של התאחדות התעשיינים יפוטרו עד לסוף 2020 עוד כ-20,000 עובדים בחברות הגדולות. דאגה עולה גם בנוגע להשקעות בתעשייה ולמכירות סחורה בתוך הארץ
רועי בהריר-פרל | 
צעירים בשוק העבודה (צילום unsplash)
סקר ציפיות שפרסמה התאחדות התעשיינים צופה מציאות עגומה מאוד בנוגע למצב התעסוקה, התפוקה, הייצור, המכירות לשוק המקומי והייצוא של סחורות לחו"ל במהלך החודשיים הקרובים, עד לסוף שנת 2020. בין השאר, חוזה ההתאחדות כי ברבעון הרביעי של השנה תרד מצבת העובדים בחברות הגדולות תעשייה ב-5% נוספים, כשהמשמעות היא פיטורים של עוד כ-20,000 עובדים. בנוסף, הסקר מעלה כי במהלך הרבעון השלישי של 2020 16% מהמעסיקים הגדולים דיווחו כי הם אינם זקוקים לעובדים מקצועיים חדשים, לעומת 4% בלבד ברבעון המקביל אשתקד.
הנתונים שמציג הסקר מדאיגים, כאמור, גם בכל הנוגע לייצוא ולמכירות בארץ: היקף הייצוא ברבעון הרביעי צפוי להיות, על פי הסקר, קטן בכמחצית מזה של התקופה המקבילה אשתקד ולעמוד על ירידה כוללת של 24%, בעוד שמכירת הסחורות בארץ צפויה להיות נמוכה ב-17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ולעמוד על מאזן שלילי של 23%.
קיטון משמעותי צפוי, על פי ציפיות התעשיינים הגדולים, גם בכל הנוגע להשקעות בתעשייה: לקראת הרבעון הרביעי של 2019 ציפיותיהם היו לגידול בהשקעות של 2% וכעת הם מצפים לקיטון של 6%. מהסקר אמנם עולה כי ברבעון השלישי של 2020 חלה האטה בקצב הנסיגה בתפוקת התעשייה, אבל דיווחי התעשיינים עדיין מצביעים על מאזן נטו שלילי של 6% בהמשך לירידה דרמטית של 37% ברבעון השני של 2020.
ההאטה בקצב הירידה מיוחסת להקלות בפתיחת המשק והחזרה לשגרה ההדרגתית בפעילות העסקית לאחר הסגר הראשון שהחל בסוף מרץ 2020. לרבעון האחרון של 2020 צופים התעשיינים ירידה חדה נוספת בתפוקה, של כ-19%, בעקבות הסגר השני וצמצום הפעילות העסקית לאור העלייה בקצב התחלואה בנגיף הקורונה בישראל.
חשוב לציין כי ברבעון השלישי של 2020 נמשך גם הקושי בקבלת אשראי חדש: כ- 58% מהתעשיינים שנזקקו לאשראי חדש נתקלו בקושי בקבלתו. במקביל, 49% מהתעשיינים דיווחו קשיים בשמירה על מסגרת האשראי הקיימת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה