השוק

הרשות להגנת הצרכן שוקלת: הגנות מיוחדות יחולו גם על עסקים זעירים

קול קורא להשוואת הגנות לפי חוק הגנת הצרכן  שמוקנות לצרכן הפרטי - גם על עסק קטן מאוד מצד הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. השר פרץ: "שינוי החוק נכון לכל עת, ובמיוחד  בעת הזו של הקורונה"
כפיר אדר | 
עסקים סגורים (צילום מסך קשת 12)
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הוציאה קול קורא להשוואת הגנות לפי חוק הגנת הצרכן  שמוקנות לצרכן הפרטי - גם על עסק קטן מאוד. הרשות שוקלת אפשרות לתקן את חוק הגנת הצרכן כך שההגנות המיוחדות הניתנות לצרכן בחוק הגנת הצרכן, כולן או חלקן, יחולו גם על עסקים קטנים מאוד, כאילו הם צרכנים.
מטרתו של חוק הגנת הצרכן הקיים היום, היא להגן על הצרכן, וזאת בשל פערי הכוחות ופערי המידע הקיימים בשוק בין הצרכן לעוסק. פערים אלו מהווים הצדקה לדרוש חובות גילוי, לאסור הטעיה ולקבוע הוראות שונות שמטרתן להגן על הצרכן מפני ניצול של פערי כוחות כאמור. כיום הצרכן הזכאי להגנות לפי החוק, הוא: "מי שקונה נכס או מקבל שירות מעוסק במהלך עיסוקו לשימוש שעיקרו אישי, ביתי או משפחתי". לפיכך, הגנות חוק הגנת הצרכן חלות אך ורק על צרכן פרטי.

במובנים רבים, עוסק קטן מאד קרוב יותר במאפייניו לצרכן ביתי. כמו לצרכן הביתי, גם לעוסק הקטן מאד קיים חוסר במומחיות ברכישת מוצר או שירות, העוסק הקטן סובל מאותה מגבלת זמן כמו הצרכן הביתי וכן הוא בעל כוח מיקוח חלש, בדומה לצרכן הביתי. גם העוסק הקטן מאד עשוי להיות חשוף להטיות הקוגניטיביות המעוותות את שיקול הדעת שלו כמו צרכן רגיל. ברשות להגנת הצרכן התקבלו במהלך השנים האחרונות פניות ותלונות מעסקים קטנים, בנושאים הנוגעים לבעיות צרכניות ביחסים שבין עוסק לעוסק. מאחר וחוק הגנת הצרכן לא חל על יחסים אלו, הייתה הרשות מנועה מלסייע לעוסק הקטן.
הסעיפים המרכזיים בחוק הגנת הצרכן לגביהם נשקלת התחולה על העוסקים הקטנים: איסור הטעיית צרכנים - איסור לעשות מעשה או מחדל אשר עלולים להטעות צרכן בפרט,
איסור השפעה בלתי הוגנת - איסור מעשה או מחדל שיש בהם כדי לפגוע ביכולתו של צרכן לקבל החלטה אם להתקשר בעסקה, באופן שיש בו שלילה של חופש ההתקשרות של הצרכן או פגיעה מהותית בחופש ההתקשרות שלו. חובות גילוי - החובה לתת מידע מהותי לצרכנים לגבי המוצר או השירות ולגבי תנאי העסקה. זכות ביטול של עסקאות וכן אחריות ושירות - חובה לתת אחריות לצרכן עבור מוצר חשמלי ששוויו מעל 150 שקל. 
ח"כ עמיר פרץ, שר הכלכלה והתעשייה, הסביר: "שינוי החוק נכון לכל עת, ובמיוחד  בעת הזו של הקורונה. כושר המיקוח של עסקים קטנים מאוד, אל מול העסקים הגדולים הוא שווה ערך לכוחו של הצרכן הפרטי, ואף נמוך יותר, כיוון שלא עומדות להם ההגנות שעומדות לצרכן הפרטי. החלת ההגנות בחוק הגנת הצרכן גם על עסקים קטנים מאוד, יאפשר לעסקים רבים, את היכולת לנהל מו"מ הוגן ושקוף אל מול החברות הגדולות. כולי תקווה שכבר בחודשים הקרובים עסקים קטנים מאוד ידעו שאנו כמדינה מגנים עליהם ודואגים שהם יקבלו את מה שהם זכאים לו בכדי להמשיך ולתפעל את העסק שלהם בכבוד".
עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מוסיף: "הרשות נתקלת לא אחת בעוסקים קטנים מאד המתלוננים על כך שעוסקים גדולים מהם מנצלים את פערי הכוחות והמידע לטובתם. בעוד הרציונל המגן של חוק הגנת הצרכן מתאים לטיפול במצבים כאלה, הגדרת "צרכן" לפיו אינה יכולה לחול על עוסק שכזה. זהו עוול הדורש תיקון. קיים צורך להכיר בעוסק הקטן מאד כבר הגנה בפועלו כצרכן. הרשות מבצעת עבודת מטה רחבה באשר לשאלה כיצד להחיל את הגנות החוק על עוסקים קטנים מאד, ובשל האופי החדשני של המהלך היא משתפת את הציבור מוקדם בתהליך עיצוב הפתרון החוקי לבעיה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה