השוק

קרן המטבע: ישראל הגיבה במהירות למשבר הקורונה, הכלכלה נפגעה פחות ממדינות מתקדמות

על פי דו"ח הביניים של קרן המטבע הבינלאומית, ישראל הגיבה באופן יעיל למשבר הקורונה אל מול כלכלות מתקדמות יותר. שר האוצר: "הבעת אמון נוספת בכלכלה הישראלית וביציבותה"
יהודה לוינגר |  2
קריסטלינה גורגייבה, ישראל כץ (צילום ויקיפדיה, פייסבוק/ישראל כץ)
משלחת קרן המטבע הבינלאומית הגישה היום (חמישי) לשר האוצר ונגיד בנק ישראל, סיכום ראשוני של הדו"ח על כלכלת ישראל לשנת 2020. הדו"ח הוגש לאחר הביקור החצי-שנתי של משלחת קרן המטבע לארץ והפעם בראשות אווה פטרובה. הדו"ח הסופי יוגש בדצמבר הקרוב.
הדו"ח של קרן המטבע מתאר את הדוח מתאר את תנאי הרקע הכלכליים והחוזק של המשק הישראלי עם הכניסה למשבר ואת  צעדי המדיניות שננקטו כדי לתמוך בכלכלה הן על ידי המדיניות הפיסקאלית שהופעלה על ידי משרד האוצר והממשלה, והן על ידי המדיניות המוניטרית שהפעיל בנק ישראל. בנוסף, מתוארים בדוח גם האתגרים העומדים בפני הכלכלה הישראלית בהמשך ההתמודדות עם המשבר ואחריו.
בעיקר ממצאי דו"ח הביניים עולה כי עם התפרצות נגיף הקורונה, הכלכלה הישראלית נכנסה למשבר העולמי ממצב של עוצמה, ובדו"ח אף הוסיפו כי הרשויות הגיבו במהירות למשבר. צעדים נחרצים של בנק ישראל כבר בתחילת המגיפה סייעו בשימור ויציבות השוק והאשראי. בנוסף, העלו בדו"ח כי מדיניות התמיכה הכספית של הממשלה במערכת הבריאות, בעסקים ובמשקי הבית סייעה גם לרכך את ההשפעה הכלכלית של המגפה על ישראל.
חיזוק משמעותי להתנהלות הממשלה בתקופת הקורונה באה עם ממצאי הדו"ח שמעלים כי התפוקה הריאלית בישראל התכווצה פחות מאשר בכלכלות מתקדמות אחרות בשנת 2020, והתחזית לפי קרן המטבע שכלכלת ישראל צפויה להתאושש כבר בשנת 2021. אם כי התחזית מגיעה עם סימן שאלה בעקבות חוסר הידע בהתפתחות הקורונה בעולם.
על פי המלצת הכלכלנים של קרן המטבע שערכו את הדו"ח, בהמשך להתמודד כלכלת ישראל עם נגיף הקורונה, אזי המדיניות צריכה להמשיך ולתמוך בכלכלה, להכיל את הסיכונים הכרוכים ולקדם התאוששות. כדי למתן את הפגיעה בשוק העבודה יש ליצור מדיניות של שינויים מבניים ולטפח התאוששות כוללת יותר ולא פרטנית. בנוסף, בקרן המטבע הוסיפו כי על הממשלה לשקול להגדיל את תציב משרד הבריאות, כמו גם הארכת דמי האבטלה והמענקים גם לאחר יוני 2021.
לאחר המחמאות על ההתנהלות, בקרן המטבע קראו לאשר בדחיפות את תקציב המדינה לשנת 2021 כדי להכין את המשק לצמיחה והתאוששות. 
שר האוצר ישראל כ"ץ בתגובה לדו"ח: "הבעת אמון נוספת בכלכלה הישראלית וביציבותה, זאת לאחר שחברת S&P בחרה להשאיר את דירוג האשראי של מדינת ישראל בדרגת A.A.- מדובר בעדות נוספת להערכה הגדולה שיש לכלכלה הישראלית ולחוזקה בהשוואה בינלאומית, ובניהול המשבר הכלכלי שפרץ עם התפרצות נגיף הקורונה".
לדבריו: "הכלכלה הישראלית נכנסה למשבר העולמי כשהיא יציבה, חזקה ומשגשגת - זאת בזכות יסודותיה החזקים. בנוסף לכך, גיבשתי יחד עם גורמי המקצוע במשרד האוצר תוכניות סיוע רחבות היקף, שמסייעות לשכירים, לעצמאיים ולהנעת המשק הישראלי.  נמשיך לגבש יחד עם גורמי המקצוע במשרד האוצר את התקציב לשנת 2021, אותו נביא לאישור הממשלה כבר בחודש דצמבר הקרוב, לצד קידום שורת חוקי הסדרים ורפורמות שיטיבו עם הכלכלה ועם כל אזרח במדינת ישראל".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    קרן המטבע
    גילה 11/2020/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברור העיתונאים יודעים להשחיר את המצב כשזה נוגע לביבי נתניהו. מה לא הבנתם עדיין.כמו אןפירע וברקו שלא מבינים כלום בכלכלה .
    סגור
  • 1.
    אבל העיתונאים סיפרו לנו שהולך להיות אסון
    אשרי 11/2020/19
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שנרד בדירוג האשראי, שהגירעון קטסטרופלי, שביבי כשלון ושרק שלי יחימוביץ' מבינה בכלכלה. אז מה עכשיו? כמו שאתם עושים לטראמפ, גם לתחזיות השמאל כדאי להוסיף כוכבית "בניגוד לעובדות". מתברר שהתחזיות היו משאלה שלכם, שירד דירוג האשראי, שהכלכלה תקרוס, שהאמריקאים כעת ילחצו עלינו, כל מה שאי לנו זה השאיפות של השמאל.
    סגור