השוק

"המענקים לעסקים הם דמי כיס, זה יותר מעליב מאשר מסייע"

למרות ההצהרות של הממשלה של מענקים לעסקים שנפגעו במשבר הקורונה, עסקים חדשים אינם זכאים למענקי סיוע. יו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון: "הממשלה לא רואה את הציבור. כ-18 מיליארד שקל מענקים לעסקים, אבל כל אחד מקבל עד 2,000 שקל בחודש" 
שרון טל |  4
יפעת שאשא ביטון (צילום מסך ערוץ הכנסת)

קבינט הקורונה אישר במהלך המשבר שורת מענקים לעסקים קטנים, אולם אלו שנפתחו פחות מחצי שנה לפני פרוץ המשבר, נותרו ללא סיוע, כיוון שהמדינה אישרה מענקים רק לעסקים שנפתחו עד שלהי 2019. לפי החוק, עסק זכאי למענק רק אם בפרוץ המשבר כבר פעל כחצי שנה קודם לכן. 

היום (שני), הגיע הנושא לדיון בכנסת. יו"ר ועדת הקורונה, יפעת שאשא-ביטון אמרה בדיון כי "הענקת מענקי קורונה לבעלי עסקים אשר פתחו במהלך 2019 בגובה 1,500-2,000 ש״ח בחודש - זה אפילו לא ברמה של דמי כיס, זה יותר מעליב מאשר מסייע, זה כמו לשים לאנשי העסקים אצבע בעין. מישהו בין מקבלי ההחלטות החליט לגלח את השדרה הזו של בעלי העסקים החדשים. אם מישהו בממשלה חושב שאדם יכול להסתדר עם 1,500 שקל בחודש - שיגיע לכאן לוועדה, יסתכל לו בעיניים ויגיד לו את זה".
לפי יוזמת הדיון, היבא יזבק (הרשימה המשותפת) עסקים קטנים רבים נפתחו בשנת 2019, כמסעדות, קבלנים וחנויות אופנה, אך אינם זכאים למענק הקורונה, כיוון שהם אינם יכולים להצביע על אובדן הכנסות – שלא היו - בגלל המשבר. "הם נאלצים להתמודד לבד, ללא תמיכה ממשלתית, עם אובדן הפרנסה. יש לשנות את תקופת ההכשרה והענקת פיצוי מיידי". אמרה.
נועם בוטוש, חוקר במרכז המחקר והמידע של הכנסת, הפתיע כי בתחילת שנת 2020 דווקא נרשמה ירידה של 33% במספר העסקים שנסגרו מול שנת 2019. להערכתו, מדובר באי-סגירה טכנית, כיוון שעסק שנסגר לא זכאי למענק.
לדבריו, היקף המענקים לעסקים ועצמאים שאושר במרץ-אוקטובר 2020 הוא כ-18.3 מיליארד שקל. כ-7.7 מיליארד שקל מענקים בגין הוצאות קבועות ו-10.6 מיליארד שקל מענקים סוציאליים לעצמאים ושכירים בעלי שליטה. אושרו כ-1.06 מיליון בקשות למענקים בגין הוצאות קבועות וכ-1.53 מיליון בקשות למענקים סוציאליים.
רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים, הבחין בין המענק הסוציאלי, ממנו לא זכאים העסקים-החדשים – לבין מענק הוצאות-קבועות בו זכאים העסקים שנפתחו ב-2019 אך לא אלו שנפתחו ב-2020. הוא התרעם על גובה מענק אחרון זה, העומד על 2,000-1,500 שקל בלבד, ולא לפי ממוצע גובה ההוצאות, כפי שהציע ארגונו.
ניר שפר, סגן יו"ר התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים, הזהיר כי "המדינה הוציאה לעסקים החדשים גזר דין מוות. כל אולם יוכל להראות את חשבונות הארנונה, החשמל והמים שהוא נאלץ להמשיך לשלם כעת – למרות שהמדינה מונעת ממנו להתפרנס". אלון סעדון, יזם אולם בשורש, סיפר על השקעה של 12 מיליוני ₪ בהקמת המקום, אך איננו עובד כבר תקופה ארוכה. "בעל הנכס דורש – שאם אינני לא יכול לשלם שכירות – שאצא מהמקום".
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת) הזהירה כי "המצב הכלכלי הנוכחי הוא תשתית מסוכנת לפשע והאלימות", ואילו ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם) התביישה כי "מאחורי כל סיפור יש שם, אנשים ומשפחות שלא עובדים. למי יחכו אנשים אלו? – לשוק האפור והשחור?".
עידו סופר, רכז תעשיה ומסחר באגף התקציבים באוצר, הודה בקושי הרב המוטל על העסקים החדשים, אך הדגיש כי לכל חוק או תכנית סיוע, נקבעו הגדרות שיש מי שנפגע מהם. "לעסקים חדשים אין בסיס-השוואה לאובדן ההכנסות, אך גם הם זכאים להנחה משמעותי בארנונה". הוא הבטיח כי כל העת נבדקת במשרדו האפשרות, לסייע גם לעסקים שנפתחו אחרי המועד שנקבע.

תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    יפעת שאשא ביטון המלכה
    יוסי לוי 11/2020/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד לגברת שאשא ביטון שדואגת לעם שלנו ,כל האנטי זה אתם אנשים רעים! יפעת תמשיכי להיות מי שאת ותודה שאת עושה בשביל העם שלנו
    סגור
  • 3.
    הכותרות והפינוק התקשורתי מחרפנים אותה לגמרי (ל"ת)
    נזק אמיתי 11/2020/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 2.
    יפעת שאשא ביטון
    יוסף 11/2020/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כמה מתוקה את .גב רגב אוסנת מרק וקרעי תלמדו ממנה איך מקיימת שייח מתורבת בנוי על עקרונות ולאחר בדיקה מעמיקה .זוהר תתנצל בפניה רצית לפטר אותה לא עשת לך חשבון תתנתקי מחבורת הצעקנים ותטצטרפי למתורבתים .מאחל לך כל טוב .
    סגור
  • 1.
    יש משהו חיובי גם ששאשא מסוגלת לתרום למאבק או רק אנטי ?! (ל"ת)
    אשה רעה 11/2020/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור