השוק

חרדה בתעשיית המוזיקה: ספוטיפיי תהפוך ליצרנית להיטים מבוססי AI כדי לחסוך בתמלוגים

שירות הסטרימינג השבדי הגיש בקשה לרישום פטנט שכביכול נועד לסייע ליוצרים להימנע מפלגיאטים. בפועל, הכלי יאפשר לה לצבור מאגר ענק של אלמנטים מוזיקליים שניתן ליצור מהם מוזיקה "מלאכותית"
רועי בהריר-פרל |  1
ספוטיפיי (צילום pixabay)
ענקית המוזיקה והפודקאסטים בסטרימינג ספוטיפיי הגישה למרשם הפטנטים האירופי בקשה לרישום פטנט שמושך את תשומת ליבה של תעשיית המוזיקה ברחבי העולם, לרבות ארגון העל שלה (MBW - (Music Business Worldwide.
על פניו, מדובר בפיצ'ר פוטנציאלי תמים, שנועד, כביכול, לסייע לאמנים להימנע מפלגיאטים (גניבה ספרותית/אמנותית/מוזיקלית) ומתביעות יקרות של זכויות יוצרים, אבל בתעשייה חוששים כי ספוטיפיי מתכוונת לנצל את הפטנט כדי לבנות מאגר מידע מוזיקלי שיאפשר לה ליצור, ביתר קלות, מוזיקה המבוססת על בינה מלאכותית (AI), שתתחרה במוזיקה של אמנים אמיתיים על מנת לחסוך בעלויות של זכויות היוצרים.
ה"כלי לזיהוי סיכונים לגניבה ספרותית", כפי שמכנים אותו בספוטיפיי, מזהה תווי מפתח במנגינות, מבנים הרמוניים ולעתים גם מילים. כיום, כשסימפול הוא טכניקה פופולרית ותעשיית המוזיקה מאופיינת בדמוקרטיזציה, מוזיקאים הופכים ליותר ויותר דומים זה לזה ותביעות של זכויות יוצרים הופכות, בהתאם, לנפוצות יותר. עבור אלה מביניהם שאינם חתומים בחברת תקליטים גדולה, כמו גם עבור לייבלים מוזיקליים קטנים, תביעות כאלה עשויות להיות הרסניות - ואליהם, לכאורה, פונה הטכנולוגיה המדוברת.
מצד שני, מוקדם יותר השנה הציגה ספוטיפיי פטנט ליצירה של מוזיקה מבוססת בינה מלאכותית באמצעות הצלבת נתונים עם מאגר המוזיקה הקיים - מה שמחזק את החשד כי הפטנט הנוכחי הוא בעיקר כלי משלים שיאפשר לחברה השבדית לממש את זממה. כלומר, ליצור דגימות מוזיקליות שישמשו ליצירת "שירים" משלה או, לחילופין, למכור חומרים מוזיקליים שהיא "יצרה" בעצמה לחברות תקליטים, למפיקים, לגופי פרסום וכו'. ובהתחשב במידע העצום שיש לספוטיפיי על משתמשיה, על אופן ההתנהלות שלהם בממשק ועל אופי הבחירות המוזיקליות שלהם, כלי AI מהסוג הזה הוא בעל פוטנציאל עצום.
מאחורי הרעיון האפוקליפטי משהו עומד מהנדס התוכנה פרנסואה פאצ'ט, אותו צירפה ספוטיפיי לשורותיה ב-2017, לאחר שצבר לעצמו מוניטין בחברת סוני כמי שיודע ללמד מחשבים ליצור מוזיקה במסגרת הפרויקט המדובר Flow Machines. באותה שנה, ספוטיפיי הציגה "אמנים" שיוצרים מוזיקה מבוססת בינה מלאכותית לפלייליסטים שמותאמים למצבי רוח שונים - מה שעורר ביקורת קשה בתעשייה.
בסופו של דבר, ה"אמנים" קושרו לחברת הפקה שבדית, אבל ספוטיפיי שמרה לעצמה את זכויות היוצרים על "יצירותיהם". במילים אחרות, כן, בהחלט ייתכן שחברת הסטרימינג המובילה כיום בשוק המוזיקה רצינית בכוונותיה לשנות בו סדרי עולם. מתי כספי ללא ספק היה מסכים שיש כאן מקום לדאגה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כותרת קצת פופוליסטית
    דורון 12/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובכל מקרה, גם אם יצליחו לחקות בצורה מופתית מוזיקה של בני אדם, אי אפשר לחקות את הבסיס לשמו בני אדם צורכים אמנות. התחברות של רגשות דרך ביטוי חושי (בכל תחום שהוא) בין האדם הצורך את האומנות ליוצר המבטא מעצמו. שום בינה מלאכותית שבעולם לא תצליח להוות תחליף לחיבור שבבסיסו הוא אנושי ולא מלאכותי.
    סגור