השוק

אינפלציה, החרפת חוסר השוויון והתערבות מדינתית: אלו ההשלכות הכלכליות ארוכות הטווח של הקורונה

על פי מחקר מקיף שערך קרדיט סוויס בנק, התחזית למציאות שאחרי המשבר פחות אפוקליפטית מהמצופה, אבל עדיין מדאיגה. עוד על הפרק: האטה של הגלובליזציה ופיתוח שירותים ברמה המקומית בשל היקף רחב של עבודה מהבית 
רועי בהריר-פרל |  2
פגיעה חמורה בכלכלה הישראלית (צילום Pixabay)
בניגוד לתפישה הרווחת בציבור, על פי מחקר חדש שפרסם בנק ההשקעות השוויצרי קרדיט סוויס בנוגע להשלכות הכלכליות לטווח הארוך של משבר הקורונה, העולם לא ישתנה מקצה אל קצה בעידן שאחרי המגפה. למעשה, המגמות שהתפתחו לפני פרוץ המשבר - לרבות הדיגיטליזציה של החיים היום-יומיים, האטה של הגלובליזציה, שינוי סידורי העבודה, התחזקות מוסד המדינה והיחלשות הערים - רק הואצו בעקבות הקורונה.
החדשות הפחות מרגיעות, על פי הדו"ח שפרסם קרדיט סוויס בתום המחקר, הן שצפויים סיכוני אינפלציה במדינות שונות לאחר המשבר, הגלובליזציה צפויה להאט וההשפעה של המגפה על אוכלוסיות מוחלשות תהיה לא פרופורציונלית. במקביל להאטת הגלובליזציה, חוקרי קרדיט סוויס צופים צמיחה של טרנד האזוריות (Regionalization) - כלומר, פיתוח מואץ של שירותים, תשתיות ומסחר ברמה המקומית. כתוצאה מכך, במקומות שבהם מרכזי הייצור קרובים למרכזי הצריכה - למשל, ארצות הברית, סין, יפן ואירופה - תהיינה הזדמנויות כלכליות ותעסוקתיות רבות יותר.
עוד מעלה המחקר כי אזורים מרוחקים בעולם ייהנו מפעילות כלכלית נרחבת ומבוזרת יותר הודות למעבר לעבודה מרחוק: ככל שיותר אנשים יעברו לגור במקומות מבודדים, כך הכלכלה במקומות אלה תתפתח יותר והם יהפכו ליותר מבוקשים. לצד זאת, חוקרי קרדיט סוויס מדגישים כי עדיין מוקדם לקבור את הערים הגדולות, שכן בעבר הן ידעו להתמודד עם משברים גדולים ולשרוד, אבל זה ידרוש מהן להשתנות בהתאם למציאות ולהפוך לגמישות יותר.
בכל הנוגע לרמת אי השוויון בחברה, מציין הדו"ח כי אף על פי שרמת העושר ברוב מדינות העולם נותרה יציבה הודות לפעולות פיסקליות ומוניטריות, המשבר צפוי להעמיק את הפערים שבין קבוצות אוכלוסין שונות - מה שיבוא לידי ביטוי בחינוך, בתעסוקה ובבריאות. גם סדר העדיפויות הגיאו-פוליטי צפוי להשתנות: ההשקעה של חברות בריבוי זרועות בינלאומיות תפחת, בעוד שההשקעה בשרשראות אספקה יעילות ובהסתמכות על ייצור עצמי תגבר מאוד.
במישור המדיני, למרות החששות הרבים שהובעו בנושא, הדו"ח לא צופה פריחה של משטרים ריכוזיים ודעיכה של משטרים דמוקרטיים, או להפך, בעקבות המשבר, שכן הטיפול של שני סוג המשטר במגפה היה יעיל בערך באותה מידה. שני המשטרים צפויים להמשיך להתקיים זה לצד זה. עם זאת, הבנק מזהיר כי ההתערבות הממשלתית המוגברת בכלכלה ובחיי הפרט עשויה להימשך עוד זמן רב אחרי תום המשבר - מה שיביא לעיכוב בהתפתחות הכלכלות השונות ולפגיעה במידת האחריות האישית של האזרחים.
החוקרים מיישרים קו עם התפישה הרווחת כי הקונספט של עבודה מהבית יימשך גם אחרי המשבר וכי הביקוש הנדל"ני למשרדים יירד בחדות, כמו גם כמות הטיסות למטרות עסקים. בתי הספר הפיזיים, לעומת זאת, על פי רוב יישארו כמו שהם למרות ההתקדמות העצומה בענף החינוך הדיגיטלי (Edtech), ולו רק בשל תפקידיהם הרבים במישור החברתי. מגמת הלמידה מרחוק תהפוך בהמשך, על פי קרדיט סוויס, ללמידה-כל-החיים (Lifelong Study). אנשים לא יפסיקו לרכוש עוד ועוד ידע וליישם אותו לכל אורך חייהם.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אין אוכלוסיות "מוחלשות" אלא חלשות
    ישראל 12/2020/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הביטוי אוכלוסיות "מוחלשות " הוא שקרי ומרושע, כי הוא יוצא מנקודת המוצא כי יש יד מכוונת שדופקת אוכלוסיות שלמות. זה כמובן חרטא, אין שוויון בעולם, האחד עשיר, השני חכם, השלישי יפה, הרביעי בריא וכן הלאה.
    סגור
  • 1.
    לקקנית
    אילן 12/2020/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כנרת מה קרא פתאום רמון הוא איש ראוי? לפני שהוא תמך בביבי כז הוא היה הבחור שתקף בנשיקה? לא יעזור לך הליקוק הליכוד היה 10 שניל ברציפות בשלטון ומערכת המשפט היתה בסדר פתאום זה לא בסדר? למה כי יש משפט?
    סגור