השוק

אלדד תמיר ל-ice על השנה המטורפת בבורסה: "השוק הישראלי יבצע תיקון עד 20%"

הבורסה הישראלית סופגת את הקורונה עם ירידה של כ-10% במדד ת"א 35 ב-2020, אך צופה עם תקווה חדשה ל-2021. בעלי בית ההשקעות תמיר-פישמן: "המהפכה הדיגיטלית משנה את המודלים הכלכליים". ריאיון
שרון טל | 
אלדד תמיר (צילום קובי מהגר)
הבורסה הישראלית נכנסה למשבר הקורונה בכוננות ספיגה, אך מאז הספיקה להסתגל ולרשום אפילו עלייה בחודש דצמבר לרוב המדדים, מלבד ת"א נפט וגז. בהיבט שנתי, המדד המוביל ת"א 35 ירד בשיעור של 10.9%, לצד מדדים נוספים. כך לדוגמה, מדד הבנקים ירד ב-21.8%, ת"א נדל"ן ב-4.6% ות"א נפט וגז ב-44.8%. כך עולה מנתוני הבורסה לניירות ערך.
2020 הייתה גם כר פורה להנפקות ולגיוסי הון. בבורסה הישראלית גויסו ב-2020 כמעט 17 מיליארד שקל. בדצמבר בלבד גויסו 1.5 מיליארד שקל ב-12 הנפקות לציבור ביניהן של נופר אנרג'י שגייסה 613 מיליון שקל, סונוביה שגייסה כ-35 מיליון שקל, בלייד ריינג'ר שגייסה 23 מיליון שקל ושותפות המו"פ איי.איי.אם אינפינטי שגייסה כ-40 מיליון שקל. בין ההנפקות נרשמה גם שיכון ובינוי עם גיוס של 297 מיליון שקל בהנפקת זכויות.
עם הפנים ליום שאחרי הקורונה
הבורסה הישראלית נכנסה ל-2021 עם תקוות חדשות לעולם מחוסן וכלכלה צומחת. מתחזית של בית ההשקעות תמיר פישמן עולה כי הסקטורים המומלצים שימשיכו לצמוח גם ב-2021 קשורים בדיגיטציה שעובר העולם תחת משבר הקורונה בתחומי הלימודים מרחוק, בריאות דיגיטלית, תקשורת, פינטק, טכנולוגיית ענן, סייבר ועוד.
כשהמשק יחזור לשגרה, צפויים להנות מכך במיוחד סקטורי האנרגיה, הבנקים והמערכות הפיננסיות, הנדל"ן ועוד. אלדד תמיר, בעלי בית ההשקעות תמיר-פישמן ציין בתחזית ל-2021 כי הם "צופים שנה חיובית בשוק ההון כיוון שהבנקים המרכזיים ממשיכים לשמור על ריביות נמוכות אשר הופכות את האפיק הסולידי ללא מתגמל עם יחס סיכון/סיכוי לא אטרקטיבי". בראיון ל-ice, מרחיב אלדד תמיר על המגמות והשינויים הצפויים בשוק ההון הישראלי והעולמי, בשנים הבאות.
אנחנו רואים שבורסות עולמיות מזנקות בענק למרות הקורונה – מה גורם לפערים בינן לבין השוק הישראלי? "הפער בין הבורסה הישראלית לאחרות משקף תפיסה מסוימת – היעדר תקציב וחוסר יציבות שלטונית הנובעת מהתנהלות ממשלתית לא נכונה.
צריך לקחת בחשבון שבורסות מסתכלות קדימה, זה כל היופי בשוק ההון, שהוא משקף את הידע הכללי של מה שאנשים חושבים מה יקרה בשנים הקרובות. זה פחות חשוב מה קורה עכשיו ויותר חשוב מה יקרה בעתיד".
אלדד תמיר מצביע על מגמה נוספת: "אנחנו בעיצומה של מהפכה דיגיטלית שמייצרת שחקנים חדשים וחברות מובילות, אך הבורסה הישראלית לא משחקת שם. רוב חברות הענן והפינטק, ביוטק וכל התחומים שעובדים מרחוק לא נמצאים בבורסה הישראלית ולכן אין סיבה שהיא תראה סימנים חיוביים כל עוד היא נשענת על הכלכלה הישנה".
מה צפוי ב-2021? "אנחנו בהחלט צופים תיקון בשוק הישראלי המקומי, בהנחה ומבצע החיסונים בישראל ובעולם יימשך, אז השוק יבצע 'תיקון טקטי'. בטווח הקצר, השוק הישראלי יבצע תיקון חד של 15-20%, ובטווח הארוך אנחנו הולכים יותר לכלכלה דיגיטלית".
מה המשמעות של כלכלה דיגיטלית על תחום ההשקעות? "ברמה האסטרטגית אני מאמין שעולם ההשקעות ב-10 השנים הבאות יהיה של כלכלה דיגיטלית. היום אנשים קונים מהבית נדל"ן ומכוניות, וצורכים שירותי בנקאות, ביטוח ושירותים נוספים, זו מהפכה של כל המודלים הכלכליים משתנים בשל המהפכה הדיגיטלית. הפיתוחים הטכנולוגיים נכנסים לתוך הכלכלה שלנו וזה השלב שבו אפשר לעשות מזה כסף. לכן, החברות שמתעסקות בכל התחומים של כלכלה דיגיטלית הן אלו שיצמחו ויגדלו. להערכתי, העשור הבא יהיה משמעותי יותר מהמהפכה התעשייתית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה