השוק

התחרות בשוק סליקת האשראי: שירותי בנק אוטומטיים הגישה הצעה לרכישת מס"ב

לאחר שרשות התחרות דרשה לפצל בין השחקניות הגדולות בתחום סליקת האשראי - שב"א ומס"ב, הודיעה שירותי בנק אוטומטיים על גיבוש הצעה לרכישת מרכז סליקה בנקאי, אשר הועברה לבעלי החברה
שרון טל | 
מיכל הלפרין (צילום ויקיפדיה)
רשות התחרות הטילה פצצה לאחרונה כשדרשה לפצל בין השחקניות הגדולות בשוק סליקת האשראי - שב"א - שירותי בנק אוטומטיים ומס"ב - מרכז סליקה בנקאי. וכעת, מעוניינת שב"א לרכוש את החברה השנייה. 
הממונה על התחרות מיכל הלפרין טענה כי שיתופי הפעולה בין שב"א ומס"ב הם הסדר כובל שעלול לפגוע בתחרות היום ופועל בניגוד לחוק. משכך, ביקשה הממונה מבית הדין להורות לשב"א ומס"ב להפסיק את הפרת החוק תוך 30 ימים על ידי הפרדת שיתופי הפעולה ביניהן או הסדרת שיתוף הפעולה באחד המנגנונים שקבועים בחוק. 
בהמשך לכך, הודיעה היום חברת שב"א כי דירקטוריון החברה הקים ועדה בלתי תלויה וגיבש הצעה לרכישת חברת מס"ב (מרכז סליקה בנקאי). ההצעה שגובשה הועברה לבעליה של החברה. 
בדיווח של שב״א נכתב כי ״דירקטוריון החברה החליט לבחון אפשרות לרכוש את מניותיה של מס"ב מבעלי מניותיה הנוכחיים. כדי ליישם את ההחלטה, הדירקטוריון מינה ועדת דירקטוריון מיוחדת ובלתי תלויה מטעמו ("הוועדה"), שבסמכותה לבחון את היתכנות וכדאיות ביצוע העסקה, לנהל משא ומתן על תנאיה ולהביא את המלצותיה בפני ועדת הביקורת ודירקטוריון החברה״.
עוד דווח כי ״הוועדה עדכנה את החברה כי לאחר שהתכנסה מספר פעמים, התייעצה עם מומחים חיצוניים, לרבות מעריכי שווי ובחנה את יתרונות וחסרונות של העסקה והשלכותיה על החברה ועל מס"ב, היא פנתה לבעלי מניותיה של מס"ב בהצעת רכישה שאינה מחייבת״.
"תחום התשלומים בישראל עובר תמורות משמעותיות"
ברשות התחרות אומרים כי "תחום התשלומים בישראל עובר בימים אלה תמורות משמעותיות, הן כתוצאה מרפורמות חקיקתיות, אשר בין היתר חייבו שינוי יסודי במבנה הבעלות בשב"א, והן כתוצאה משינויים טכנולוגיים וצרכניים שמתרחשים בעולם כולו וגם בישראל. בשל שינויים אלו, טענה הממונה שאנו נמצאים כעת בנקודת זמן קריטית לעיצוב שוק התשלומים העתידי ואין להסכין עם הפרה נמשכת של שב"א ומס"ב את חוק התחרות הכלכלית והפגיעה ששיתופי הפעולה ביניהן עלולה להביא לתחרות בשוק התשלומים בישראל". 
שב"א ומס"ב הם שני תאגידים שהוקמו על ידי חמשת הבנקים הגדולים בישראל.  בעבר עסקה שב"א בעיקר בסליקה של כרטיסי אשראי ואילו מס"ב עסקה בסליקה של העברות בנקאיות. בעקבות המלצות ועדת שטרום, אשר הפרידה בין חלק מחברות כרטיסי האשראי לבין הבנקים, נדרשו הבנקים לרדת באחזקותיהם בשב"א. 
החל מ-2019 שב"א מוחזקת חצייה על ידי הציבור וחצייה על ידי חמשת הבנקים הגדולים. חרף שינוי זה ממשיכות שב"א ומס"ב לפעול כיחידה תפעולית אחת שלה הנהלה משותפת, משרדים משותפים, עובדים משותפים ומערכות טכנולוגיות משותפות. 
ההתפתחויות הטכנולוגיות בעולם התשלומים הפכו את שב"א ומס"ב למערכות שמסוגלות להעניק שירותי תשתית מתחרים לנותני שירותי תשלום (חברות כרטיסי אשראי, ארנקים דיגיטליים, אפליקציות וכיו"ב). לפיכך, רואה הממונה חשיבות בהפרדתן התפעולית של שתי חברות אלה וכן בהפרדת ההנהלה אשר לה השפעה על אופן קבלת ההחלטות האסטרטגיות בחברות. כיוון שהשינויים בעולם התשלומים מתרחשים בתקופה זאת ממש ישנה חשיבות להפרדה של חברות אלה בהקדם, הסבירו ברשות לתחרות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה