השוק

מנכ"ל הבורסה לני"ע איתי בן זאב: "הישראלים הבינו שעליהם לקחת אחריות על הצד הכלכלי של חייהם"

מנכ"ל הבורסה לניירות ערך על השינויים האחרונים בשוק ההון, על הישראלים החדשים שנכנסו לסחור בבורסה וגם על הפערים שבגללם הכסף שלנו עדיין תקוע בבנק, במקום להיות מנותב להשקעות. ריאיון
שרון טל | 
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך (צילום קובי קנטור זל)
הקורונה פתחה את שוק ההון בפני ישראלים רבים, שהפנו את הונם לאפיקי השקעה חדשים. אם בעבר היו מתרכזים בהשקעות כמו נדל"ן או מיזמים עסקיים, הרי שבתקופת הקורונה ולאור צמצום אפשרויות הרכישה הפיזיות, בחרו הישראלים כיוונים חדשים כמו השקעה במניות בשוק ההון, כך מסביר איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך בריאיון ל-ice: "ראינו פתיחה בסדר גודל של כ-140 אלף חשבונות חדשים השנה בשוק ההון, הרבה מהם נפתחו בבתי השקעות בעמלות נמוכות מאשר בבנקים, וזו מגמה ישראלית אך גם עולמית". 
לפי נתוני הבורסה, מחזור המסחר היומי בשוק המניות, בסיכום שנתי הסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל - גבוה  בכ-43% מהמחזור הממוצע בשנת 2019, דבר שניתן לייחס הן ל"ישראלים החדשים בבורסה" והן לצמיחה של חברות טכנולוגיות בשוק ההון בחסות הדיגיטציה המואצת בקורונה. 
מהם הגורמים שהאיצו את התהליך וגרמו ליותר ישראלים להיכנס להשקעות בשוק ההון, דווקא בקורונה?
"בעקבות הקורונה יש אנשים שרוצים להבין יותר וללמוד יותר על שוק ההון, אך אחת הבעיות היא שאין חינוך פיננסי בישראל. אין לנו נכון להיום ברוקרים קמעונאיים כמו שמקובל בארה"ב באנגליה ובאוסטרליה. סטודנטים בקולג' בארה"ב כבר מושקעים במניות אבל בישראל זה לא המצב. התוצאה היא שהציבור הישראלי יושב עם ריבית אפס בבנקים והכסף שלהם לא צובר תשואה. אנחנו מזהים שיש שינוי במגמה ויותר ישראלים רוצים להיחשף בצורה ישירה לחברות ולקחת אחריות על הכסף שלהם, כי אף אחד לא יעשה זאת במקומם".
freepik
יותר ישראלים מבינים את הפוטנציאל בשוק ההון. צילום: freepik
מה בעצם מאפיין את הישראלים החדשים בבורסה?
"הישראלים החדשים הם כאלו שהבינו שעליהם לקחת אחריות גם על הצד הכלכלי-פיננסי של החיים שלהם כי אף אחד אחר לא יעשה את זה. הם לומדים בעצמם, משווים מחירים, שואלים שאלות ואני חושב שככל שיעבור הזמן הם יתנו את הטון יותר ויותר".
מה הישראלי הממוצע צריך כדי להתחיל להשקיע ולסחור במניות? עם איזה הון כדאי להיכנס?
"קודם כל יש אתר שנקרא 'המשקיע המתחיל' שם אנחנו נותנים בחינם מידע על השקעות בבורסה ואיך להשקיע. יש לומר כי זה לא עניין של סכום, אלא של טווח. כשאתה שם כסף בבורסה, זה לא צריך להיות במטרה 'לתת מכה' ולהמשיך הלאה, אלא להשקעה לטווח ארוך. בכמה חודשים 30 אלף שקל יכולים להיות שווים 35 אלף או 25 אלף שקל, אז לא כדאי לשים אותו לטווח הקצר. התנודתיות לא מתאימה לכמה חודשים ולכן נקודת המפתח היא שנדרשת ראייה של כמה שנים קדימה והפנמה שהשקעה לטווח ארוך משתלמת".
freepik
נדרשת ראייה לטווח ארוך. צילום: freepik
יש עוד אפיקי השקעה כמו קרנות פנסיה וגמל, למה דווקא שון ההון?
"היתרון בבורסה שהוא שאתה יכול להיחשף לכל מני דברים בכלכלה כשהנכס שלך נזיל וסחיר. בשונה מהשקעות אחרות כמו נדל"ן, היתרון הוא שרק בשוק ההון אתה יכול לראות כל יום מול הפרצוף כמה אתה שווה בזמן אמת. זו אחת הסיבות שבקנדה, ארה"ב ואוסטרליה, הציבור מושקע במניות, הרבה יותר מאשר בישראל. אנחנו בעצם נמצאים מאחור במובן הזה - ורק השנה התחלנו להדביק את הפער".
נחזור לפער בחינוך הפיננסי, מה צריך לקרות כדי שיותר ישראלים יוכלו להרוויח בשוק ההון?
"הבעיה המרכזית היא שהבורסה לא מונגשת לציבור הרחב אלא נתפסת כפלטפורמה לעשירים בלבד. הציבור לא מבין שהוא עצמו מרוויח מזה. אנחנו הבנו שצריך להנגיש את הבורסה ולכן יצאנו בקמפיין והלכנו על חסות לליגת העל בכדורגל, כך שתדבר לכולם. הדבר הרצוי הוא שמשרדי האוצר והחינוך ילמדו כלים להתנהלות פיננסית עצמאית. בסופו של דבר, המשקיעים ירוויחו מזה וגם הכלכלה הישראלית".
פלאש 90/אדם שולדמן
הבורסה לניירות ערך. צילום: אדם שולדמן, פלאש 90
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה