השוק

צמיחה כלכלית, התחסנות המונית והתחזקות השקל מול העולם: זה מה שצפוי לישראל ב-2021

ישראל בדרך להפוך לאחת המדינות שיוכלו לצאת מהמשבר הבריאותי באופן המהיר ביותר. היציאה מהמשבר תתרום לצמיחתה הכלכלית, אך סקטור הייצוא צפוי להיפגע בשל התחזקות המטבע המקומי
שרון טל |  3
התחסנות המונית והתחזקות השקל (צילום פלאש 90/יוסי אלוני, Pixabay)
מבצע החיסונים ההמוני בישראל שמתקרב ל-2 מיליון מתחסנים ויגיע לכלל האוכלוסייה תוך שבועות ספורים, צפוי לתרום רבות לצמיחת הכלכלה הישראלית ב-2021, כך עולה מסקירה כלכלית שבועית של הכלכלן הראשי של מיטב דש, אלכס ז'בז'ינסקי: "התחסנות מוקדמת תעלה קצב הצמיחה ועשויה לתמוך בשוק המניות המקומי" צוין בסקירה. "בתחזית האופטימית של בנק ישראל לצמיחה של 6.3% בשנת 2021, האוכלוסייה הייתה צפויה להתחסן עד חודש מאי. ההקדמה לחודש מרץ, כפי שהכריז רה"מ, צפויה להגדיל קצב הצמיחה בשנת 2021 לשיעור גבוה יותר של כ-7%. גם האינפלציה צפויה להיות מושפעת מהסרה מוקדמת מהצפוי של המגבלות".
בסקירה הוסבר כי כלכלת ישראל צפויה לפתוח פער גדול מול מרבית המדינות האחרות. על פי התחזית של הבנק העולמי שפורסמה בשבוע שעבר, מרבית העולם צפוי להגיע לשיעור התחסנות של כ-60% רק ברבעון השלישי של השנה, בעוד ישראל תהיה שם בעוד מספר שבועות בלבד. התאוששות מוקדמת של המשק הישראלי עשויה להוסיף לחצים להתחזקות השקל ולתמוך בשוק המניות המקומי. 
אמנם המדינה כרגע בסקר שלישי רשמי והדוק, אך יש אור בקצה המנהרה לכלכלה הישראלית, אך שחיקה לסקטור הייצוא. כפי שמוסבר בסקירה: "למרות שבנק ישראל רכש בחודש דצמבר סכום שיא של כ-4.4 מיליארד דולר, השקל המשיך להתחזק ופגע ביצואנים הישראליים. לפי תוצאות הסקר, חומרת המגבלה שקשורה לשחיקת רווחיות היצוא הגיעה במגזר התעשייה לרמה דומה לזו שהייתה בשנים 2017-18, כאשר השקל ירד מ-3.8 ₪ לדולר לכ-3.4-3.5.
במגזר השירותים המגבלה עומדת ברמת חומרה כפי לא הייתה אף פעם. רוב היצוא של המגזר נובע מפעילות חברות ההי-טק. התחזקות השקל מעלה עלויות העובדים בהשוואה למדינות האחרות ופוגעת בכדאיות השקעות בישראל.
עלייה במחירי הסחורות החקלאיות בעולם צפויה להוביל להתייקרות מחירי המזון בישראל
בסקירה מובא כי מתחילת מאי מחירי הסחורות החקלאיות עלו בכ-40% בדולרים ובכ-30% במונחים שקליים. בעשור הראשון של 2020, עלייתם של מחירי הסחורות החקלאיות תורגמה תמיד לעלייה במחירי המזון בישראל.
בעשור האחרון המגמה התהפכה ומחירי הסחורות החקלאיות עברו לירידות, אך בלי להשפיע לירידה מקבילה במחירי המזון בישראל, אלא רק ליציבות המחירים. כעת, אם העלייה במחירי הסחורות החקלאיות תתמיד, קיים סיכוי די גבוה שהיא תתורגם לעלייה במחירי המזון בישראל, מוסבר.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    נכון
    נחמן 01/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ותספרו את זה לחמוצים מהטלויזיה שעכשיו אומרים יופי החיסונים אבל מה עם הכלכלה. אז גם הכלכלה בזכות החיסונים תצא ראשונה בעולם מהמשבר. תגידו להם. לגבי הייצואנים, עם כל הכבוד הגיע הזמן שיוקר המחיה המטורף כאן ירד בזכות התחזקות השקל. כמובן שזה תלוי גם בהורדת מכסים ופתיחת השוק ליבוא על כל דבר שזז. גם זה קשור לחלק מהיצואנים שמוכרים בארץ ביוקר ועושים סבסוד צולב על אותו מוצר שהם מייצאים.
    סגור
  • אין צורך ביצוא מישראל
    גוליבר הקטן 01/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הולך להיות כל כך טוב שאת היצוא מישראל ניתן להפסיק לחלוטין באמצעות הקמת חברות בארצות קצת יותר ידידותיות ליצוא בהן לא קיימות בעיות קשות של שער מטבע. עלויות ייצור סבירות יתנו בידי התעשיינים וחברות הייטק להרוויח ממאמציהם. הממשלה תדאג לתעסוקה ולרמת מחייה סבירה שתאפשר לאזרחים קיום מכןבד.
    סגור
  • 1.
    יציאה מהסגר
    אבי 1 01/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד לביבי
    סגור