השוק

אסטרטג השווקים בפועלים: אנחנו צופים תיקון בבורסה שיאפשר כניסה של משקיעים

נדב אופיר, מהדמויות המרכזיות והמפוכחות בשוק ההון מעריך שהירידות שאנחנו צפויים לראות בחודשים הקרובים יהוו הזדמנות כניסה למשקיעי ערך לטווח הארוך: "בזהירות אני אומר: הכסף המאוד זול יהפוך ליקר יותר" |  ריאיון
ניצן כהן |  1
נדב אופיר (צילום אביב גוטליב, freepik)
השווקים הפיננסים מיטלטלים כבר כמה ימים. השאלה הגדולה היא אם אנחנו בפיתחו של תיקון אגריסיבי לשוק שטס כבר כמה שנים או שאנחנו מדברים על "מכה קלה בכנף"?
נדב אופיר, אסטרטג השווקים הגלובליים של בנק הפועלים, הוא אחד האנשים המרכזיים בשוק ההון המקומי. מחד הוא מנווט את התהליך בבנק הפועלים, הבנק הגדול בישראל, ומאידך מדובר באדם מנוסה מאוד, ומפוכח שלא נכנע לפניקה שאפפה את השווקים בשנה שעברה וכפועל יוצא, מנע מלקוחות הבנק פעולה אגרסיבית שלא בהכרח נכונה להם - ובחוכמת הבדיעבד - הוא צדק. חזרנו אליו לניתוח מפוכח של התהליך שאנחנו עדים לראשיתו בימים האחרונים.
מה קורה מאז יום חמישי בשווקים?
"אנחנו רואים מיום חמישי בכלל בשוק תחושת אי נוחות של השוק, השווקים מתפרקים, המרווחים (הפער בין תשואות האג"ח הממשלתי לתשואות האג"ח הקונצרני) נפתחים וראינו גם את הוויקס משתולל מה שלא ראינו כבר הרבה זמן (לפחות שנה בחד יומי) וזה סימן שהאוויר יוצא מהבלון המנופח לפחות חלקית".
ביום שישי השוק האמריקאי נרגע קצת:
"נכון, ביום שישי ראינו רגיעה כשהתשואות חזרו ל-1.4% אבל אתה צריך להבין שאנחנו רואים תזוזות תוך יומיות מהותיות. צריך לעצור רגע ולהבין שתזוזה של 15 נקודות בתשואה זה כמעט 1% במחיר וזה דרמטי כשאנחנו שואלים את עצמנו מי עומד מאחורי ההלוואה (אג"ח היא למעשה הלוואה שניתנת במחיר מוסכם, בריבית מוסכמת ונסחרת בבורסות). אנחנו מדברים על לווה סופר סולידי במהות האשראי, מי הלווה מאחור? זה ממשלת ארה"ב וממשלת גרמניה, אלה שני הלווים הבטוחים ביותר בעולם.
אנחנו מדברים על הסיכון בשוק האג"ח כבר כמה זמן, אבל אנחנו רואים עכשיו תיקון אגרסיבי.
"נכון, אנחנו בבנק מדברים הרבה זמן כשהתשואות היו 0.8%, הסיכון הוא סיכון הריבית והמח"מ (משך החיים הממוצע של ההלוואה) ואנחנו מדברים על הסיכון הזה גם בתשואות של 1.1% ואני רוצה להדגיש שאנחנו מדברים על הסיכון בתשואות ה-Benchmark כשגם בהסתכלות קדימה אנחנו רואים את התשואות הולכות ל-1.75% וזה הולך להיות תיקון מאוד קשה (התשואות היום של האג"ח הממשלתי האמריקאי נעות סביב ה-1.4%).
"גם אני לא צפיתי את האגרסיביות של הימים האחרונים אבל זה נובע בסך הכל ממקום חיובי ואני רוצה להסביר: "החיסון – כל עוד אין מוטציה ממקור חדש שהחיסון לא יכול להתמודד מולו החזרה לשגרה נראית קרובה. בישראל, ואני מצטט את מנכ"ל פייזר, אנחנו נבחנים כמקרה מבחן וכולם רואים את הסטטיסטיקה וזה הולך לכיוון חיובי".
"הדבר השני הוא תוכנית הסיוע של הממשל – כמעט 2 טריליון דולר וזה מחזיר אותנו לסוג של נורמליזציה. יש חשש של כל מיני מנהלי השקעות להתרוממות אינפלציה שהיא בתורה תעלה את הלחץ על הפד להעלות ריבית יותר מוקדם".
"כרגע ניצני האינפלציה קיימים רק באנרגיה ובנגזרות של הנפט. בהסתכלות של כל המדד, זה עוד לא שם וכרגע אני אישית לא רואה את האינפלציה בארה"ב מרימה ראש אבל זו אינדיקציה שחשוב לעקוב אחריה כדי להבין לאן אנחנו הולכים".
היום אנחנו מדברים על עליית תשואות בממשלתי, אבל תוך כמה ימים זה יגיע לקונצרני, איך אתה רואה את הדברים?
"אנחנו מדברים היום על התשואות באג"ח הממשלתי אבל כשאנחנו מדברים על המרווחים בקונצרני, הם נמצאים ברמות של לפני קורונה והמרווחים התחילו להיפתח מעט בדירוג השקעה, 5 נקודות וזה לא דרמה אבל זה נראה שהמומנטום השתנה, והמרווחים עלולים להיפתח באופן רחב יותר, וזה יחד עליית התשואות מהווה אלטרנטיבה לשוק המניות מה שכמעט לא היה בשנה האחרונה".
"בסופו של דבר כשמנהל השקעות גדול בארה"ב שבוא נודה על האמת, הוא זה שמזיז את השוק, רואה אלטרנטיבה בחברות טובות בתשואות שבמקום ב-1.5% ל-10 שנים הופכות להיות 3% לאותה תקופת זמן, הוא יסיט כסף לשוק הזה".
התהליך הזה יביא לתיקון בשוק המניות.
"נכון, בסופו של דבר, ההערכה שלי, כיוון שוק המניות בהסתכלות שנתית יהיה חיובי אבל עם שיפוע נמוך, לא נראה מספרים גדולים כמו בשנתיים האחרונות למרות הקורונה, אבל אני כן חושב שפתיחת המרווחים ועליית התשואות תביא לתיקון בשווקים בחצי השנה הקרובה שיביא להזדמנות כניסה".
"אנחנו מעריכים, שסדר האירועים יהיה כזה: פתיחת תשואות ב-Benchmark (האג"ח הממשלתי והאג"ח בדירוג השקעה גבוה) פתיחת מרווחים (באג"ח הקונצרני בדירוגים נמוכים יותר) ואז זה יגיע לשוק המניות וזה בדיוק מה שקרה ב-2018".
"אני מזכיר שחצי השנה הראשונה הייתה חלשה באג"ח עם סיכון גבוה וזה הגיע לתשואות הגבוהות בספטמבר אוקטובר והשוק היה רצחני באותה תקופה, ובינואר הכל חזר לעלות. אם אנחנו רוצים לראות איך הדברים מתגלגלים: זה המשך פתיחת ה-Benchmark, פתיחת מרווחים בקונצרני ועליית התשואות בדירוגים הנמוכים ואז זה יגיע למניות".
איך אתה מעריך את התגובה של שוק המניות בתהליך כזה?
"יהיו ירידות וקשה למדוד אותם אבל בהחלט הן צפויות להיות דו-ספרתי. אני מעריך שהירידה למשקיעי ערך, לטווח ארוך תהיה הזדמנות כניסה טובה. הכל, בסופו של דבר, הן שוק האג"ח והן שוק המניות נגזרים מהמקרו והתשואות ל-10 שנים ובסופו של דבר. מה שמכתיב את קצב הדברים זה ה-10 שנים האמריקאי וכאן מתחיל הסיפור. זה יהפוך את המיחזורים ליקרים יותר וכשהם יבואו למחזר, השוק ידרוש פרמייה גבוהה יותר וזה תומך בתיאוריה של עליית מרווחי האשראי/ הגיוס של הפירמות ובדגש על התשואות הדירוגים הנמוכים, אבל גם בדירוגי השקעה".
"בגדול אנחנו חיים בעולם של כסף מאוד זול יחסית ואני לא אתיימר להגיד שהעידן הזה הולך להיגמר אבל הכסף המאוד זול יהפוך למעט יותר יקר".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אחד האנשים המרכזיים בשוק ההון המקומי ?????? (ל"ת)
    מיצי מיאו 03/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור