השוק

ארה"ב מבשלת מהפיכה עולמית במס החברות; איך יושפע השוק הישראלי?

ג'נט ילן במהלך אמיץ מנסה להביא את הממשלות ליישר קו בהתמודדות עם הפערים בשיעורי מס החברות שגורמת לבריחה של כסף למקלטי מס; הפתרון: מס חברות אחיד שיגרום להעלאת מס עולמית ולבריחת חברות לארה"ב. זה מה שצפוי בישראל?
ניצן כהן |  1
גנט ילן (צילום United States Federal Reserve)
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, פרסם לפני כשבוע את הפרטים של התוכנית שלו להזרמת כסף מסיבית לכלכלה האמריקאית כדי לאושש אותה ממשבר הקורונה. בשונה מממשלים פופוליסטיים, ביידן הציג גם מקורות שיממנו את התענוג הזה והמימון, יבוא, כמה מפתיע, מהעלאת מס חברות, הטלת מס על עשירים ומס על בעלי שכר גבוה.
מטבע הדברים ההתמקדות היא במס החברות אבל היא נכונה גם למיסוי העשירים. ככלל קיימת תעשייה שלמה שמטרתה לחסוך במס. אין כאן כל רגע בחיסכון במס אבל הממשלות מעוניינות להילחם בתופעה הזו כי בנקודה מסוימת מדובר באובדן הכנסות שהוא משמעותי בזמן שהעשירים והחברות צורכים שירותים ציבוריים כמו כל אדם.
ננסה להסביר את המצב: אם ליבת עסקיה של גוגל, אפל ופייסבוק נמצאת בארה"ב והחברה צורכת שירותי ביטחון מהמשטרה המקומית ומהצבא המקומי, העובדים נוסעים בכביש שמומן על ידי משלם המסים ומתאשפזים בבית חולים ציבורי וכן הלאה הרי שמתבקש שגוגל תשלם מס בארה"ב.
אבל אז באה גוגל על שלל עורכי הדין שלה ורואי החשבון שלה, מיטב המוחות, ומקימה חברה באירלנד שנחשבת למקלט מס ושם היא מרכזת פעילות שכל כולה התחמקות ממס בארה"ב. כך למשל אם תושב האיחוד האירופי רוכש שירותי פרסום מגוגל הוא ישלם את התשלום שהוא צריך במטה החברה באירלנד ואז בכל מקרה גוגל תספק את השירות ברחבי כל העולם למרות שהמס המופחת ישלום באירלנד ולא בארה"ב, ששם נזכיר, מתבצעת ליבת פעילות החברה.
הדוגמה של אירלנד היא דוגמה מהמציאות כשכמעט כל חברת טכנולוגיה גלובלית שמכבדת את עצמה הקימה משרדים שם כדי לשלם את המס המופחת שם במקום את המס הגבוה בארה"ב.
כמובן שניתן באמצעים אגרסיביים לכפות על חברות כמו גוגל, אפל ופייסבוק לשלם את הדלתא שבין מס החברה באירלנד לזה האמריקאי בארה"ב אבל המטרה היא לנטרל את ההשפעה הזו ולא להפריע לחברה לעשות עסקים.
כדי להתמודד עם הפערים האלה ועם תעשיית החיסכון במס הגתה ג'נט ילן, מזכירת האוצר האמריקאי, את התוכנית לייצר מס חברות אחיד בקרב 100 מדינות ה-OECD שמשמעותו העלאת מס אחידה בכל העולם המפותח וככה החברות יהיו אדישות לשיעורי המס וימקמו את העסקים שלהם במקומות בהם קל יותר לעשות עסקים.
כאן מתפרצת ילן לדלת פתוחה. כל העולם מתמודד עכשיו עם הוצאות הולכות וגדלות שנועדו להתמודד עם השפעות וירוס הקורונה ולכן נראה שהעלאת מס חברות בכל העולם תתקבל אבל יש כאן בעיה חדשה והיא שאם המיסוי זהה בכל העולם למה לא להעביר את כל העסקים לארה"ב - הרי שם היעד המרכזי של כמעט כל חברה בעולם, החלטה כזו מוטה לטובת ארה"ב ולכן בלי הטיה שתאזן את הרצון להגיע לשוק האמריקאי באמצעות הנחות במס בכל מקום שהוא לא ארה"ב, העולם עלול להיתקל במצב הבעייתי של עזיבת עסקים וצמצום מטות ברחבי העולם לטובת ארה"ב.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כלכלת בלוף מכוונת ..המשקיע שוקע (ל"ת)
    פוסק 04/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור